Donants de sang

PROJECTE “DONA’N UNA MICA”

(Amb el banc de teixits i sang)

1- INTRODUCCIÓ

1.1- Contextualització del Centre

El col·legi Santa Maria és un centre privat concertat per la Generalitat de Catalunya que ofereix els estudis de P3 fins a 4t d’ESO en dues línies.

El grau de complexitat del centre és del tipus “B”.

Alguns dels trets característics del seu projecte educatiu són: Treball en grups cooperatius, Treball per projectes i altres metodologies actives, Escola Plurilingüe, Escola Verda, etc.

Com que el Centre es troba ben bé al mig de la vila, és molt fàcil desplaçar-se als punts d’interès vinculats amb el projecte sense necessitat de transport motoritzat.

1.2- Detecció de les necessitats de l’entorn

 En aquests darrers anys de la pandèmia de la Covid19, per por, per ignorància, per manca de mitjans tècnics i/o personals… per un munt de factors s’ha donat el cas que la donació de sang ha caigut notablement. Mitjançant aquest projecte, pretenem que el nostre alumnat sigui conscient de l’acte altruista i generós que suposa dedicar una estoneta a donar una mica de sang per a aquelles persones que la necessiten.

Evidentment, el nostre alumnat no té edat encara per a donar sang, però sí per a informar-se, conèixer la problemàtica, conscienciar-se de la importància de l’acte de donar sang i, també, fer una tasca engrescadora i divulgativa de cara a aquelles persones que sí en poden donar.

Per això, hem contactat amb el banc de teixits i sang i participarem en una campanya de divulgació i de donació de sang al poble.

1.3- Proposta de projecte

El Banc de Sang i Teixits i el Grup de Recerca d’Educació Moral (GREM) de la Universitat de Barcelona treballem conjuntament en el projecte, adreçat a menors de 18 anys, els futurs i
futures donants.

En aquest projecte apliquem la metodologia pedagògica de l’aprenentatge servei (APS), en la qual infants i adolescents reben uns coneixements en ciències, comunicació i valors per aplicar-los a un servei determinat, com és una campanya de donació de sang. D’aquesta forma, la donació s’assimila a partir de la reflexió i la intervenció activa.

 2- ÀMBIT

 Projecte de solidaritat i cooperació.

3- OBJECTIUS DEL PROJECTE

 (Alineats amb els objectius generals del Document Marc de SC proposats pel Dep. d’Ensenyament –en cursiva-, així com d’altres relacionats amb les matèries on s’ubica -en lletra rodona-)

Aprendre coneixements científics, cívics i socials corresponents.

Familiaritzar-se amb el procés de donació de sang i interioritzar-lo com un hàbit de compromís social.

Participar en una experiència on les i els participants siguin protagonistes, dinamitzant en
el seu entorn una campanya de donació i posant en pràctica els aprenentatges científics, cívics i socials corresponents.

Ser conscients de la importància de donar sang.

Participar en una xarxa de centres educatius amics de la donació de sang.

  4- INDICADORS D’AVALUACIÓ

L’experiència amb els alumnes és avaluada des de les àrees de Biologia, Llengua i de Tecnologia que disposen d’indicadors particulars per a cadascuna d’aquestes matèries.

 5- ACTIVITATS D’APRENENTATGE VINCULADES AL SERVEI (durant les hores lectives)

Vid aquest document explicatiu.

Xerrada pels dos grups el dia 14-12-21:

6- ACTIVITATS REALITZADES A L’ENTITAT (fora de l’horari escolar)

Els dies 29 de febrer i 1 de març del 2024 es va portar a terme l’extracció de sang dels donants. Es va fer a la Biblioteca Comarcal. El dia 29 va ser per la tarda i pel vespre i el dia 1, tot el dia.

Els alumnes estaven distribuïts per grup de voluntaris per anar ordenadament al punt d’extracció. Allà s’encarregaven d’informar els donants i acompanyar-los, oferir-los uns obsequis, tenir cura dels seus animals de companyia, etc.

7- PLANIFICACIÓ i TEMPORALITZACIÓ DE LES ACTIVITATS

 Podeu consultar el programa sencer en aquest document

8- AVALUACIÓ DE L’ALUMNAT

Com s’ha comentat, es valora si s’han assolit els objectius i fins a quin punt, des de diverses matèries, en concret: Biologia, Tecnologia i Llengua.

La part teòrica s’avalua mitjançant proves ordinàries d’aula i amb qüestions que es plantegen en les presentacions de cada grup; la part pràctica s’avalua mitjançant rúbriques d’observació sistemàtica.

Tots els alumnes omplen, en acabar, una enquesta sobre el desenvolupament del treball així com una autoavaluació. Els resultats es tenen en compte per a les següents ocasions.

9- ESPAIS I CANALS DE COORDINACIÓ

 (Vid el document anterior)

 10- ACTIVITATS DE RECONEIXEMENT

El banc de teixits i sang ens va fer arribar el seu agraïment, que vam traslladar a les dues classes implicades.

 11- DIFUSIÓ DEL PROJECTE

El projecte es va difondre per les xarxes socials del Centre; també vam anar a explicar-ho a l’alumnat d’Educació Primària, lliurant-los un flyer informatiu que havien de portar a casa. També se n’ha fet difusió per les xarxes locals: l’Ajuntament de Blanes i unes falques publicitàries que van ser emeses per les ràdios locals. Així mateix, ens van editar cartelleria que vam penjar pel poble.

Campanya del curs 22-23

Campanya del curs 23-24