Projecte “Som Platja” (amb Submon)

PROJECTE “SOM PLATJA” (amb Submon)

1- INTRODUCCIÓ

1.1- Contextualització del Centre

El col·legi Santa Maria és un centre privat concertat per la Generalitat de Catalunya que ofereix els estudis de P3 fins a 4t d’ESO en dues línies.

El grau de complexitat del centre és del tipus “B”.

Alguns dels trets característics del seu projecte educatiu són: Treball en grups cooperatius, Treball per projectes i altres metodologies actives, Escola Plurilingüe, Escola Verda, etc.

Com que el Centre es troba ben bé al mig de la vila, és molt fàcil desplaçar-se als punts d’interès vinculats amb el projecte sense necessitat de transport motoritzat.

1.2- Detecció de les necessitats de l’entorn

La  platja de la badia de Blanes és un espai natural amb una gran freqüentació humana. Aquest projecte pretén compaginar les activitats de lleure amb la conservació del patrimoni natural, fent que els alumnes visualitzin la problemàtica, descobrint els valors de la zona, i elaborin mesures per conscienciar a la resta de la població.

L’Entitat Submon i l’Ajuntament de Blanes ens assessoren sobre les actuacions que es poden portar a terme (i les que no) en un espai natural públic. També ens ofereix l’ajuda de la brigada municipal per a la recollida de deixalles de la platja.

El projecte el combinarem amb l’estudi dels microplàstics, així involucrem altres cursos de l’ESO i li donem més visibilitat dins del Centre (vegeu l’apartat “projectes Flash”).

 

1.3- Proposta de projecte

El títol del projecte és “Som platja” i hi participen alumnes de 3r d’ESO (les dues classes)  treballant conjuntament amb institucions locals (Ajuntament de Blanes) i entitats mediambientals de Catalunya (Submon). Els alumnes implicats hauran d’estudiar, seguint criteris científics, el nivell de contaminació de la sorra de la Platja de S’Abanell de Blanes; posteriorment, hauran de muntar una campanya divulgativa de les dades i de conscienciació del perill que mostren. La tasca es complementa amb la neteja de l’entorn per part dels propis alumnes.

Hi treballen en el projecte alumnes de 1r i 3r (perquè es coordina l’activitat des de la matèria de Biologia i a 2n fan Física i Química); així que podem dir que es tracta d’un projecte transversal pel que fa també l’edat dels implicats.

A primer, per exemple, es tracta la qüestió del cicle de l’aigua. Ens venen a fer una xerrada a les aules des de la Potabilitzadora de Blanes i, després, la visiten; els alumnes s’introdueixen en la problemàtica ambiental del consum i de com afecta, per exemple, al cabal de la Tordera la seva sobreexplotació:

Xerrada de l’1-12-2020 a 1r A

2- ÀMBIT

Medi ambient

3- OBJECTIUS DEL PROJECTE

 (Alineats amb els objectius generals del Document Marc de SC proposats pel Dep. d’Ensenyament –en cursiva-, així com d’altres relacionats amb les matèries on s’ubica -en lletra rodona-)

Sensibilitzar els alumnes respecte la cura de l’entorn natural.

Donar a conèixer als alumnes l’interès social i econòmic d’actuacions mediambientals.

Fomentar l’autonomia i creativitat de l’alumnat i desenvolupar habilitats relacionades amb ell disseny i realització de projectes i amb el treball d’equip.

Oferir activitats significatives que lliguin els coneixements adquirits a l’escola amb un servei real i efectiu a la societat del seu entorn i, per tant, donar una resposta educativa a les necessitats emergents de l’entorn escolar.

Treballar en xarxa amb agents educatius i socials del territori.

Integrar alumnes amb Necessitats Educatives Especials en tasques col·laboratives de grup.

4- INDICADORS D’AVALUACIÓ

L’experiència amb els alumnes és avaluada des de les àrees de Biologia, Llengua i de Tecnologia que disposen d’indicadors particulars per a cadascuna d’aquestes matèries.

 

 5- ACTIVITATS D’APRENENTATGE VINCULADES AL SERVEI (durant les hores lectives)

Es constitueixen grups cooperatius de tres o quatre alumnes i es distribueixen els càrrecs (vegeu full sobre els càrrecs en grups cooperatius a la nostra escola) Seguim les metodologies actives dels grups cooperatius: de l’ 1-2-4, del llapis al mig, del puzzle, dels grups d’experts, etc. Els alumnes han de crear un site de Google que serveixi a manera de portafoli, per a recollir evidències i reflexionar sobre les tasques, a més de fer-ne publicitat.

Xerrada a l’aula sobre els problemes de la contaminació superficial de la sorra de la platja a càrrec de membres de Submon; també els expliquen el mètode científic per a obtenir proves demostrables del nivell de contaminació. Els alumnes prenen apunts i fan preguntes.

Preparació de les exposicions orals que es faran primer a l’aula (assaig i avaluació). Disseny de la campanya i assignació a cada grup de la modalitat de difusió (vídeos per al youtube, tweets, instagram, etc.)

Amb aquestes activitats, els alumnes han de demostrar que són capaços de (que tenen les competències per a) aplicar el mètode científic per a demostrar una problemàtica concreta i propera; també de fer una exposició convincent (textos argumentatius i persuasius) per a un públic general, no especialitzat. A més, han de demostrar creativitat a l’hora d’aportar idees que puguin solucionar el problema i iniciativa per a convèncer els interlocutors de la seva vàlua.

Autoavaluació del projecte.

6- ACTIVITATS REALITZADES A L’ENTITAT (fora de l’horari escolar)

Treballs de camp amb grups cooperatius: descripció de l’entorn, detecció i classificació de la tipologia de les deixalles, recerca d’informació a la xarxa, en els propis llibres de text de l’alumnat, fotografia d’espècies afectades…

També cal que sàpiguen emprar eines de geolocalització per a acotar la zona d’observació.

 

7- PLANIFICACIÓ i TEMPORALITZACIÓ DE LES ACTIVITATS

Hi participen tots els alumnes de 3r d’ESO, però hi involucrem també altres cursos, com els de 1r d’ESO en l’estudi dels microplàstics.

En aquests projecte, els alumnes de l’escola aprendran a fer un estudi d’una zona natural. L’objectiu s’enfocarà cap al coneixement del patrimoni natural que tenen en el seu municipi amb al finalitat de visualitzar la necessitat d’elaborar una proposta de gestió de l’espai. També ens interessa que siguin capaços de generalitzar-ho a altres entorns i veure-ho com una problemàtica global però que pot tenir solucions locals.

Aprendran a identificar les diferents tipologies de contaminants, el volum relatiu i absolut i els efectes que poden produir en l’entorn, a banda dels merament estètics. També aprendran tècniques de disseny, que els permetran elaborar  una campanya publicitària, i tècniques de GIS per cartografiar l’espai. Tot aquest aprenentatge culminarà amb l’elaboració del projecte i la seva implementació, que servirà per a protegir l’important patrimoni natural de Blanes i ajudarà a conscienciar a la població de la necessitat de conservar-lo.

Participació activa dels joves al llarg de tot projecte: en la detecció de necessitats, el disseny del projecte, la seva realització i l’avaluació final. Els alumnes participaran activament en el projecte des del primer moment, amb el treball de camp i diagnòstic previ, amb la formació i assessorament que rebran per part de l’entitat Submon.

CALENDARI:

Setembre 2020: Estudi de les concrecions del projecte per part dels Departaments de l’escola corresponents. Creació d‘una comissió de treball, redactat d’informe inicial i presentació al Claustre i al Consell Escolar. Contactes amb l’entitat col·laboradora.

Novembre 2020: Reunió de coordinació del professorat directament implicat i l’entitat Submon. aquesta s’encarrega de gestionar el contacte amb el departament corresponent de l’Ajuntament i sol·licitar els permisos.

Gener 2021: Primera xerrada a les aules de l’entitat Submon; explicació del sentit de l’experiència i de la metodologia de treball

Febrer 2021: Primera sortida i treball de camp amb l’acompanyament de l’entitat Submon i l’ajuda de la Brigada Municipal de neteja.

Març 2021: Segona sortida dels alumnes. Lliurament de l’excel de dades a l’Ajuntament.

Abril 2021: Tercera sortida dels alumnes. Reportatge del mitjans audiovisuals municipals.

Abril – maig 2021: Elaboració de propostes de la campanya; distribució de tasques i elaboració dels productes.

Juny 2021: Presentació oficial de la campanya; difusió del Servei Comunitari i acte de reconeixement de la tasca. Memòria i avaluació del projecte. Estudi dels futurs controls i manteniment de l’actuació.

 8- AVALUACIÓ DE L’ALUMNAT

Com s’ha comentat, es valora si s’han assolit els objectius i fins a quin punt, des de diverses matèries, en concret: Biologia, Tecnologia i Llengua.

La part teòrica s’avalua mitjançant proves ordinàries d’aula i amb qüestions que es plantegen en les presentacions de cada grup; la part pràctica s’avalua mitjançant rúbriques d’observació sistemàtica.

Tots els alumnes omplen, en acabar, una enquesta sobre el desenvolupament del treball així com una autoavaluació. Els resultats es tenen en compte per a les següents ocasions.

9- ESPAIS I CANALS DE COORDINACIÓ

Es fa una reunió a l’octubre amb els departaments corresponents de l’Ajuntament i l’entitat Submon. Igualment, a principi de curs es coordinen tots els professors implicats en el projecte per a determinar el calendari d’actuacions i les responsabilitats de cadascú.

En una reunió de claustre, es posa en comú tota la informació del projecte per a què tothom n’estigui al cas. Periòdicament es va donant compte al claustre dels avenços en el projecte.

Finalment, al juny es fa una valoració conjunta del professorat responsable i de la resta de professors que han tingut contacte amb el projecte; així mateix comptem amb l’assessorament de l’entitat col·laboradora pel que fa l’avaluació i la seva possible continuïtat. També es té en compte una avaluació per part de professorat no directament implicat en ell, seguint la metodologia del Project Tunning.

 10- ACTIVITATS DE RECONEIXEMENT

Els alumnes veuen reconegut el seu treball mitjançant la presentació final que es farà amb l’assistència de representants del Consistori Municipal i de l’entitat col·laboradora Submon al mes de juny.

 11- DIFUSIÓ DEL PROJECTE

En relació a aquest projecte, Els mitjans audiovisuals municipals de Blanes n’estan fent un seguiment:

 

 

També en fa difusió la mateixa entitat col·laboradora Submon:

 

I aquí un vídeo que mostra el procés i l’acte de reconeixement en què hi va participar el mateix Alcalde de Blanes: