Què fas, “MIFAS”?

QUÈ FAS, MIFAS?

 

 

 

 

 

1- INTRODUCCIÓ

Durant la Setmana de la Ciència del novembre de 2017, el nostre professor de Ciències, en Xavi Oliva, ens va proposar una tasca que unia dos propòsits: dominar la tècnica del mapejat i, alhora, ser conscients i conscienciar a tothom sobre les dificultats urbanístiques amb què es troben les persones amb mobilitat reduïda.

La idea consistia a fer uns grans mapes de Blanes i penjar-los als passadissos de l’escola.En aquest mapes assenyalaríem amb colors diferents el grau de dificultat que comporta desplaçar-se pels carrers amb una cadira de rodes (o amb un simple cotxet de nadó)

Hem treballat: l’escala, les llegendes (codis d’informació) en mapes, la legislació urbanística, la topografia, la mecànica de les cadires de rodes i les seves tipologies, la representació de la informació…

Hem comptat am la col·laboració de l’associació MIFAS, que ens ha fet una xerrada formativa per a tots els alumnes de quart d’ESO i que ens ha deixat unes cadires per a què puguem fer la part pràctica. A més, hem aprofitat per fer una partit de bàsquet amb cadires de rodes i comprovar-ne la dificultat.

Prendre consciència de les dificultats amb què es troben ens ha servit, no només per saber amb què ens trobaríem en una situació així, sinó per a pensar com els dificultem encara més les coses amb les nostres pròpies actuacions, per exemple quan els nostres pares aparquen damunt la vorera, quan lliguem la bici en un banc o un fanal i ocupem part de la vorera…

1.1- Contextualització del Centre

El col·legi Santa Maria és un centre privat concertat per la Generalitat de Catalunya que ofereix els estudis de P3 fins a 4t d’ESO en dues línies.

El grau de complexitat del centre és del tipus “B”

Alguns dels trets característics del seu projecte educatiu són: Treball en grups cooperatius, Treball per projectes i altres metodologies actives, Escola Plurilingüe, Escola Verda, etc.

1.2- Detecció de les necessitats de l’entorn

L’escola té gairebé tots els seus espais adaptats a persones amb mobilitat reduïda, però, en tractar-se d’un edifici singular, antic i protegit per Patrimoni, hi ha alguns punts negres pel que fa aquest aspecte. Els nostres alumnes, però, no en són conscients. Fins al moment, hem tingut molt pocs alumnes amb discapacitats físiques i no ens hem trobat amb gaires problemes derivats d’aquestes situacions; això juga en contra d’aquesta sensibilització.

A més, el Centre es troba situat al bell mig del municipi, envoltat d’uns carrers gairebé impracticables, molt difícils de transitar-hi per part de persones amb visibilitat reduïda o mobilitat dificultosa (cadires de rodes, crosses…)

Creiem que cal fer una campanya de conscienciació tant entre els nostres alumnes com en l’entorn de l’escola per tal que tothom sigui conscient dels handicaps esmentats i que es puguin prendre mesures. Així, per exemple, ningú no hauria d’aparcar damunt les voreres o deixar-hi objectes que puguin obstaculitzar el pas.

En cara més, vam pensar que seria una bona idea fer un mapa de la zona que indiqui per on es pot passar fàcilment o per on ens podem trobar barreres urbanes. La informació d’aquest mapa, que s’hauria d’anar actualitzant periòdicament, es pot penjar al Google maps.

1.3- Proposta del projecte

Conscienciar els alumnes i el seu entorn sobre la problemàtica de les barreres urbanes i intentar posar un granet de sorra per a solucionar els problemes que se’n deriven.

2- ÀMBIT

Suport a les necessitats bàsiques

Projectes de solidaritat i participació

3- OBJECTIUS DEL PROJECTE

(En cursiva els objectius generals del Document Marc de Servei Comunitari proposat pel Dep. d’Ensenyament; en lletra rodona els propis de la matèria implicada)

Desenvolupar la competència social i ciutadana, afavorint una actitud crítica i compromesa davant la societat, per tal d’esdevenir membres actius en una societat catalana democràtica i participativa; és a dir: realitzar activitats de participació i de col·laboració que promoguin actituds de compromís i democràtiques.

Donar a conèixer a l’alumnat i les seves famílies la xarxa associativa i les entitats de l’entorn, per tal de promoure la participació dels joves

Augmentar la participació en el teixit associatiu i les entitats de caire social per fomentar el compromís amb la construcció d’una societat més justa, cohesionada i arrelada al territori.

Mostrar actituds de respecte actiu envers les altres persones, cultures, opcions i creences.

Realitzar accions de ciutadania i de desenvolupament personal, tot utilitzant els recursos digitals propis de la societat actual.

Practicar  normes cíviques per mitjà de la participació en activitats socials de l’entorn proper, assumint responsabilitats i treballant de forma cooperativa.

4- INDICADORS D’AVALUACIÓ

Els alumnes han de ser capaços de detectar les deficiències en l’arquitectura urbana pel que fa persones amb discapacitats funcionals i saber-ne fer una descripció acurada.

També es demana que siguin capaços d’editar eines informàtiques en línia que puguin ser útils per a persones amb mobilitat reduïda.

Finalment, els alumnes han de ser capaços de dissenyar una campanya de sensibilització a l’entorn de les dificultats que, sense adonar-nos, afegim a les pròpies del disseny urbà (bicicletes lligades a la vorera, aparcaments inapropiats, deixalles relliscoses…)

5- ACTIVITATS D’APRENENTATGE VINCULADES AL SERVEI (Durant les hores lectives)

A les hores de classe, els alumnes estudien diferents eines informàtiques en línia que permeten inserir imatges o indicacions (Informàtica). També fem venir voluntaris de MIFAS que els expliquen de manera vivencial el seu dia a dia pels carrers i els establiments de Blanes.

A Llengua estudiem, dins les diferents tipologies textuals, el text argumentatiu i el publicitari. Els alumnes han de saber emprar elements extratextuals i textuals per a convèncer la ciutadania de fer petits canvis que repercuteixen en una millora molt gran en determinades persones vulnerables.

6- ACTIVITATS REALITZADES A L’ENTITAT (Fora de l’horari escolar)

MIFAS ens proporciona un bon nombre de cadires de rodes durant alguns dies. Els alumnes circulen amb elles pels carrers dels barris que tenen assignats i s’adonen de les complicacions diverses que comporta aquesta mena de mobilitat.

A més, han d’anar fent un registre diari del comportament incívic o poc curós dels veïns del seu barri respecte l’ús de la via pública. Han de fer, igualment, un recull de les instal·lacions públiques i els establiments que tenen un grau d’adaptació a la mobilitat reduïda i quantificar-lo d’alguna manera.

7- PLANIFICACIÓ I TEMPORALITZACIÓ DE LES ACTIVITATS

Aquesta activitat es desenvolupa al llarg del primer trimestre. En les reunions d’inici de curs (abans de començar les classes amb els alumnes), els professorat implicat dedica unes sessions a preparar el calendari i el material de l’activitat.

També des de principi de curs es contacta amb els responsables de MIFAS per a programar la xerrada i la cessió de les cadires.

Els alumnes disposen de les cadires durant una setmana i han de fer tot el treball fora d’hores de classe en un mes.

8- AVALUACIÓ DE L’ALUMNAT

Els treballs dels alumnes són avaluats pel professor de Tecnologia i pel d’Informàtica. De les seves activitats se’n deriven, doncs dues notes diferents (una relacionada amb l’arquitectura urbana i l’ús de l’espai comú) i l’altre amb l’ús de les noves tecnologies (geolocalització).

9- ESPAIS I CANALS DE COORDINACIÓ

Només calen les sessions de reunions esmentades en el punt 8 i algunes trobades amb MIFAS, una per a concretar el calendari (per exemple, de la xerrada que ens venen a fer), una altra per a la cessió de les cadires, una tercera per al retorn i una final d’agraïment i de valoració de com ha anat el projecte.

10- ACTIVITATS DE RECONEIXEMENT

Les activitats de reconeixement són dobles; per una banda, els alumnes reben l’agraïment personal de MIFAS per la tasca que duen a terme el mateix dia en què els venen a fer la xerrada i, per l’altra, oferim un present a l’associació també en reconeixement per l’ajuda que ens ofereixen en el projecte.

11- DIFUSIÓ DEL PROJECTE

El projecte es va difondre a través de les xarxes socials de l’escola i de la revista trimestral.

També es va fer difusió a través de l’emissora de ràdio interna de l’escola (Ràdio Divendres) i de TV Manyanet.