Col·laborem amb EI/EP

Projectes de col·laboració amb EI/EP:

Els Jocs de la Setmana de la Família, les activitats de Nadal, els contes d’EI, l’Hour of Code, el Carnaval…

 

Col·laborem amb el Carnaval 2025!

La Setmana de la Ciència amb EP 24-25!

Cliqueu aquí per a veure les imatges

Imatges dels jocs del curs 2021-22:

Vídeos publicats a l’Instagram de l’escola:

https://www.instagram.com/reel/CcBDZ7_u_JM/?utm_source=ig_web_copy_link

https://www.instagram.com/reel/Cb-NsObuqYY/?utm_source=ig_web_copy_link

https://www.instagram.com/reel/Cb75uPYsFeo/?utm_source=ig_web_copy_link

 

Vídeos dels jocs del curs 2018-19:

(Els cursos 2019-20 i 2020-21 no ho vam poder dur a terme a causa de la pandèmia de coronavirus)

 

1- INTRODUCCIÓ

1.1- Contextualització del Centre

El col·legi Santa Maria és un centre privat concertat per la Generalitat de Catalunya que ofereix els estudis de P3 fins a 4t d’ESO en dues línies.

El grau de complexitat del centre és del tipus “B”

Alguns dels trets característics del seu projecte educatiu són: Treball en grups cooperatius, Treball per projectes i altres metodologies actives, Escola Plurilingüe, Escola Verda, etc.

El nostre Centre Docent està dividit en dos edificis propers però completament separats; un per a Educació Infantil i Primària i un per a Secundària.

Aquest fet provoca que els alumnes d’unes etapes i d’altres gairebé no es vegin. Per això hem cregut oportú crear moments, espais en què treballin conjuntament.

La idea no és només que prenguin consciència que pertanyen a un sol Centre, sinó que aprenguin a col·laborar treballant en equip, que desenvolupin l’empatia a través d’activitats amb persones d’altres edats i que augmenti el seu sentit de la responsabilitat.

1.2- Detecció de les necessitats de l’entorn

Sovint hi ha activitats en les etapes d’Educació Infantil i Primària que es poden desenvolupar millor amb la participació de més persones (a banda del professorat directament implicat); així, en determinades sortides i excursions, hi ha pares o mares acompanyants. Els nostres alumnes d’ESO no poden prendre aquesta responsabilitat d’acompanyament en excursions, però sí que poden col·laborar en l’organització, supervisió o ajuda en activitats puntuals.

A més, el fet que els nens i nenes puguin mostrar què fan o què saben fer a companys més grans els dona un plus de motivació. Encara més si tenim en compte que alguns d’ells són germans o cosins.

Per altra banda, la col·laboració entre alumnes de diferents etapes  és un molt bon element de cohesió de grup i d’identificació amb l’escola, fet que repercuteix positivament en la convivència escolar.

1.3- Proposta del projecte

La col·laboració entre alumnes de Secundària i alumnes d’Educació Infantil i Primària ajuda a ambdós col·lectius en el sentit que hem comentat en el punt anterior, però alhora permet treballar continguts curriculars com ara la competència comunicativa (Llengua: textos instructius orals, contes…), la competència d’interacció amb el món físic (Educació Física: el joc popular i tradicional), etc.

Tot treballant aquests aspectes, ajudem als professionals mestres d’Educació Infantil i Primària en l’organització i supervisió de diverses tasques dels seus alumnes (les carpetes i postals de Nadal, els Jocs de la Setmana de la Família i els contes d’EI…)

2- ÀMBIT

 Acompanyament i suport a l’escolarització.

3- OBJECTIUS DEL PROJECTE

 (En cursiva els objectius generals del Document Marc de Servei Comunitari proposat pel Dep. d’Educació; en lletra rodona els propis de la matèria implicada)

Desenvolupar habilitats relacionades amb el disseny i realització de projectes i amb el treball en equip.

Actuar amb autonomia en la presa de decisions i ser responsable dels propis actes (cultura i valors)

Promoure el treball en xarxa entre els diferents agents educatius de l’entorn, per tal de promoure la participació dels joves.

Realitzar activitats de participació i de col·laboració que promoguin actituds de compromís (cultura i valors)

Planificar i organitzar activitats en grup amb finalitat de lleure (Educació Física)

4- INDICADORS D’AVALUACIÓ

Avaluem la feina mitjançant l’observació in situ de les seves activitats (rúbrica de valoració de treball en grup i de treball diari) Aquesta qualificació (transformada en una puntuació numèrica) s’afegeix a les pròpies de les àrees d’Educació Física i d’Ètica, d’EVP i de Llengua depenent del curs.

També omplim un qüestionari de satisfacció conjuntament amb els professionals d’Educació Infantil i Educació Primària on anotem, a més, les propostes de millora pels cursos següents.

5- ACTIVITATS D’APRENENTATGE VINCULADES AL SERVEI (Durant les hores lectives)

A l’àrea d’Educació Física treballem l’organització de grups esportius i les seves dificultats, el joc popular i tradicional, la selecció de material apropiat per a la pràctica esportiva, etc. Preparem els jocs i distribuïm els grups.

A l’àrea d’Ètica establim quins criteris cal tenir en compte a l’hora de proporcionar ajuda; fins a quin punt és possible fomentar l’autonomia o intervenir més en l’acció (en aquest cas, dels nens d’EI/EP). També treballem tècniques de treball cooperatiu i habilitats conversacionals (adequació del registre a l’interlocutor, proxèmica, etc.)

A l’àrea de Llengua treballem la comunicació oral, la representació de contes davant un auditori. També l’expressió escrita, ja que els alumnes han de redactar els seus propis contes.

A l’Àrea d’EVP desenvolupen activitats de treball bidimensional i tridimensional de representació de la realitat.

A l’àrea d’Informàtica i a la de Tecnologia treballen la programació i la robòtica.

6- ACTIVITATS REALITZADES A L’ENTITAT (Fora de l’horari escolar)

Treball a les aules d’EI/EP (confecció de les carpetes i de les postals de Nadal)

Posada en pràctica dels jocs preparats per als alumnes més petits.

Representació dels contes davant els alumnes d’EI

Acompanyament als alumnes d’EI-EP en les activitats del Hour of Code

 

7- PLANIFICACIÓ I TEMPORALITZACIÓ DE LES ACTIVITATS

Les activitats es porten a terme en tres moments del curs. En cadascun d’aquests moments hi participen diferents cursos (sempre les les classes senceres)

La primera, la setmana abans de les festes de Nadal. Els alumnes d’Infantil i Primària munten una carpeta amb totes les activitats que han fet durant el trimestre per a portar a casa i que els pares les vegin. Els seus companys i companyes de Secundària els ajuden en la confecció de les carpetes; confeccionar les tapes i decorar-les, fer els forats, col·locar els fasteners, ordenar les activitats i repassar-les, etc. A més, realitzen una postal de Nadal per a portar a casa; en la confecció de la postal compten amb l’ajuda dels seus companys de l’ESO.

La segona activitat es realitza cap el maig, durant la Setmana de la Família que celebrem a l’escola. Els alumnes organitzen una tarda esportiva pels seus companys d’Educació Infantil i Primària. Una tarda van els alumnes de 1r d’ESO a muntar els jocs pels de Cicle Inicial; una altra, els de 2n d’ESO amb Cicle Mitjà; una tercera tarda, els de 3r d’ESO amb Educació Infantil i la darrera tarda, els de 4t d’ESO amb els de Cicle Superior.

 

 

La tercera activitat la portem a terme gairebé a final de curs. Els alumnes de 3r d’ESO preparen uns contes que, després, hauran de representar davant els alumnes d’Educació Infantil.

Curs 2024-25

Tot i que portem un parell de cursos sense publicar actualitzacions d’aquesta activitat, no penseu pas que no les hem fet! Aquí van unes quantes imatges de les d’enguany:

Curs 2021-22

Enguany hem pogut reprendre l’activitat dels jocs, finalment.

Vam fer les activitats els dies 4, 5, 6 i 7 d’abril per la tarda, fent-ho coincidir amb les Jornades de la Família.

La distribució va ser la següent: Dilluns 4: 1r ESO amb Cicle Inicial / Dimarts 5: 2n d’ESO amb Cicle Mitjà / Dimecres 6: 4t d’ESO amb Cicle Superior / Dijous 7: 3r d’ESO amb Educació Infantil.

Les activitats es van triar i preparar en les tutories de les setmanes prèvies. També hi va haver una tasca de sensibilització i conscienciació per part dels tutors i tutores pel que té de dificultós barrejar alumnes tan grans amb d’altres tan petits (per exemple, de P3)

 

Curs 2019-20

Preparació, conscienciació dels alumnes per a l’activitat de les carpetes i la postal de Nadal o activitat de plàstica alternativa: 2 a 5 de desembre.

Treball a les aules d’EI/EP: 10 i 11 de desembre.

Reunió prèvia professorat de les diferents etapes: 30 de març (suspesa a causa del coronavirus).

Preparació dels jocs: 27, 28 i 29 d’abril (suspesa a causa del coronavirus).

Valoració amb els alumnes: Tutories de la setmana del 4 al 8 de maig (suspesa a causa del coronavirus).

Valoració del professorat de les diferents etapes: 26 de juny (suspesa a causa del coronavirus).

8- AVALUACIÓ DE L’ALUMNAT

 Segons l’activitat que es desenvolupi, s’encarrega una matèria o una altra de la seva avaluació.

Així, els jocs amb EI/EP generen una qualificació de l’àrea d’EF, en l’apartat de “jocs populars i tradicionals”. Les activitats del Nadales les elaboren per tal d’obtenir una qualificació a EVP. Les activitats d’explicar contes genera dues qualificacions: una per a Llengua i Literatura Catalana (Llengua oral i tipologia textual: els contes) i una per  EVP. La de l’Hour of Code implica una qualificació a Informàtica (programació) i a Tecnologia (robòtica), etc.

9- ESPAIS I CANALS DE COORDINACIÓ

 Gràcies al fet de comptar amb les etapes d’EI i EP a la mateixa escola (tot i que en edificis diferents) ens és molt fàcil trobar espais i moments per a la coordinació. De totes maneres, tenim marcada una reunió específica d’una hora dues setmanes abans de portar a terme cadascuna de les activitats (excepte a l’Hour of Code que, per la seva complexitat, ens implica almenys tres reunions i un equip específic de coordinació -l’equip TIC-)

En aquestes reunions hi participen els tutors, que fan d’intermediaris amb el professorat de les diferents assignatures si no coincideixen.

10- ACTIVITATS DE RECONEIXEMENT

Algunes d’aquestes accions s’esdevenen en dates molt significatives (pels volts de Nadal o durant la Setmana de la Família), per això representen com una mena de premi pels alumnes perquè trenquen el ritme de les classes habituals i solen inserir-se en un conjunt d’activitats més gran.

Els fa molta il·lusió el fet de trobar-se amb germans més petitons, cosins o veïns. També els agrada molt poder tornar a contactar amb els seus antics mestres.

En les valoracions que fem a posteriori en les sessions de tutoria grupal, es dona les gràcies en nom del pares (per haver participat en les activitats de la Setmana de la Família) El curs 2016-17 va venir a l’escola el Regidor d’Ensenyament de l’Ajuntament a veure com realitzaven algunes d’aquestes sessions els nostres alumnes i els va felicitar personalment.

11- DIFUSIÓ DEL PROJECTE

Les activitats es comenten tant a Ràdio Divendres (l’emissora interna de ràdio d’ESO) com als programes de televisió Manyanet-TV que es passen a totes les aules, així com a les xarxes socials de l’escola i la revista trimestral.

També els mitjans de comunicació de la localitat se’n fan resò:

http://www.blanes.cat/docweb/2016-12-08-code

http://www.radiomarina.com/2016/lhour-code-day-i-fapel-university-day/

Igualment, al Diari de Girona:

http://www.diaridegirona.cat/selva/2016/12/09/alumnes-blanes-celebren-moviment-que/818465.html

 Algunes imatges:

I un vídeo sobre l’Hour of Code del curs 2017-18:

twitter_contes
facebook_contes