PSICOMOTRICITAT

Segons Bernard Aucouturier: parlar de psicomotricitat és parlar d’un període de maduració psicològica de l’infant en el qual l’aspecte sensoriomotriu, el joc i l’acció són fonamentals per al seu desenvolupament psicològic. Totes les representacions mentals, tant conscients com inconscients dels nens de 0 a 6 anys maduren a partir de l’acció; per a ells actuar és pensar.

En les sessions de psicomotricitat proposem un itinerari de maduració que permeti l’expressió lliure dels infants per la via motriu i passar de manera progressiva a representacions on el moviment sigui menys necessari. Depèn del temps i del grup aquest itinerari finalitza fins al ritual de sortida o a la fase d’expressió plàstica i gràfica.

Ritual d’entrada

Entrem al gimnàs i ens treiem les vambes i les endrecem. Després ens posem els mitjons i ens preparem per escoltar les normes del joc i la presentació dels espais que s’han preparat.

20161122_114323

Fase de l’expressivitat motriu

S’inicia amb la destrucció d’una torre, paret… de coixíns.

Els més petits tornen a construir i destruir vàries vegades, però els més grans, un cop han destruït van cap a l’espai triat segons el seu interès. És un moment de construcció de cases, vaixells…i es fan jocs també sensoriomotrius: salts, girs, desplaçaments, equilibris, llançaments…

En els grups de P-4 i P-5, enmig de tanta acció sona el pandero que els immobilitza com estàtues i és en aquest moment on se’ls fa conscienciar de la seva pròpia respiració ( com notem que respirem? de pressa, a poc a poc…) dins el silenci que està immersa la sala.

Després quan la intensitat baixa, s’introdueixen teles, cèrcols, cordes, pilotes… que comportaran un altre tipus de joc diferent. Un joc més simbòlic on juga a “fer com si “(jugar a ser animals, a pares i mares, a superherois, a conduir cotxes…).

Fase de la història

Comença a sonar una música [vimeo]https://vimeo.com/149752964[/vimeo] i tots deixem el que tenim a les mans i anem a l’estora blava a treure’ns els mitjons. En aquest moment el cos s’atura, i comença un distanciament físic i emocional de l’activitat motriu amb l’explicació d’una història, d’un conte on es projecten les nostres vivències o els nostres desitjos en els personatges que hi surten: En Patufet, El pirata Juanito, en Tabalet, El lleó i la guineu, El pirata Barbamec, Les vambes màgiques, El soldadet de plom, En Barbamec i els fantasmes, El gegant del pi,  El petit vaixell…

Ritual de sortida

Després es recull la sala i anem a posar les vambes.

Fase de l’expressivitat plàstica i gràfica

Per últim, arribem al moment de més allunyament del cos al pensament, on es passa de la vivència emocional a la representació. Al pati, al vestíbul, a l’aula… es fan activitats individualment, en parelles o en petit grup, de construcció, de dibuix o de modelatge on l’infant fa una representació lliure de les seves vivències a la sala, posant paraules a les seves produccions.

A LA SALA PETITA, AL PATI…

Quan la sala gran, el gimnàs, està ocupat tenim altres propostes per fer psicomotricitat. Anem a l’aula d’expressió artística dels mòduls i juguem amb un material sorpresa: paper de seda, globus, teles amb globus, saquets de sorra, amb les ombres del propi cos…

Seguint el següent itinerari:

  • Fase d’exploració individual o en petit grup.
  • Fase de dansa amb el material.
  • Fase de joc en petit grup o en parella.

 

També aprofitem el pati per fer volar les cintes de crespó…amb una música d’acompanyament. Cliqueu i escolteu la música, mentre mireu les imatges.