LA DIABETIS

En tornar de Setmana Santa, ens faltava una companya a la classe. Estàvem tots molt preocupats i no trobàvem respostes

Què li passa?, per què no ve al cole?

Van anar passant els dies i finalment vam saber que li havien diagnosticat una diabetis. Ens semblava una paraula extranya i no sabíem ben bé què era. Quan ella va començar a venir més regularment a l’escola, ens ho va començar a explicar i en les nostres converses a classe vam decidir crear un grup de treball per saber de què anava tot el tema. Ella va dir que hi estava d’acord i que ens explicaria com havia canviat la seva rutina diària. Què ha de fer? com es medica? pot fer esport? Se li notarà a la cara o al cos?

Ens vam organitzar; uns vam fer la part teòrica i ella es va preocupar de la part pràctica. Ens interessava sobretot, què ha de fer, com menja, quins medicaments pren… perquè la veiem cada dia que va a la tutoria a fer “controls”.

https://www.slideshare.net/secret/5pOx4IXwzugyhm

Al final hem vist que pot fer vida normal, com nosaltres, però que ha vigilar molt la seva dieta perquè no li pugin els nivells de sucre a la sang. Però ella segueix sent la de sempre i no se li nota gens al cos.

Hem vist que l’aparell circulatori també és un dels aparells del nostre cos i que és tan importants com els altres. La llàstima és que ja no tenim temps d’aprofundir en la sang, els seus components i com circula pel nostre cos.

EL COS HUMÀ i LES PERSONES ARTIFICIALS

Ara que ja hem parlat de la NASA, ens plantegem com és el cos humà. Si està condicionat per viure a la Terra i si, en cas que hi hagi vida als altres planetes, les persones que hi viuen tenen la mateixa constitució que la nostra.

Per això volem saber quins aparells formen el nostre cos, què el fa funcionar, com es desenvolupa i per a què està preparat.

El treball que hem fet ha estat diferent perquè primer hem fet una pluja d’idees dirigida i en gran grup per saber què sabem i d’on partim. Ho hem fet a la pissara en un mapa conceptual on hem anat enllaçant els coneixements que ja teníem o coses que ens sonaven. Han sortit paraules complicades que molts no sabíem. Amb tot aquest vocabulari hem anat investigant en grups de treball.

Ens hem dividit en:

  1. aparell excretor,
  2. aparell locomotor,
  3. sistema nerviós,
  4. aparell reproductor i
  5. aparell digestiu.

Finalment hem fet un mapa mental a la pissarra amb tot el que hem investigat i estudiat, de tal manera que hem vist que tots els aparells estan estretament connectats per tal que el cos funcioni a la perfecció. Però cadascun va per lliure? Primer en funciona un i després l’altre? Com s’organitza això? Doncs hem sabut que tenim un “ordinador central” que mana i coordina tots els aparells del cos. Aquest ordinador és el cervell. Vam experimentar que si algú et pessiga al braç, és el cervell que fa que ens en adonem perquè pel cos tenim uns nervis que li envien al cervell el missatge que ens estan pessigant i aleshores ell ens avisa. Si ell no funciona, malament. Però la ciència encara no sap explicar ben bé com funciona aquesta màquina que tenim a dins el cap, falta descobrir-ne moltes coses. El s. XXI serà el segle del cervell perquè els científics estan a punt de descobrir-ne moltes coses.

IMG_3816

IMG_3815

IMG_3814

Després hem buscat fotos i fet dibuixos dels diferents sistemes que hem treballat a classe. I per últim cada grup ha preparat un RAP dedicat al seu aparell. NOMÉS EN PENGEM UN PERQUÈ PESA MOLT!!!

 

Finalment, els grups que s’han encarregat dels sistemes reproductor i locomotor han fet uns power point i els han explicat a la resta de la classe.

Ens hem entretingut una mica parlant de la sexualitat i de com som els nens i les nenes. Ara estem a la pre-adolescència i els nostres cossos estan canviant. Algun hem començat a fer-ho i d’altres no però hem vist que cadascú va al seu ritme. Les nenes seran dones i els nens homes. Teníem curiositat sobretot, pels aparells reproductors i per com es duu a terme la reproducció. Ha estat interessant saber com es fa tot i que sortim d’un òvul i un espermatozou. Però, com es fa si no vols tenir fills? hem estat xerrant de la protecció i hem vist que també serveix per no tenir malalties de transmissió sexual. Hem fet el següent experiment:

Hem posat 5 gots plens d’aigua de l’ aixeta i un altre got ple de cafè ben fosc. 6 voluntaris hem agafat un got cadascú i hem anat passant-nos el líquid d’un got a un altre. Hem observat que al final tots els gots quedaven de color marró, bruts de cafè, menys un got que tenia l’aigua intacta perquè l’hem tapat i no s’ha barrejat amb els altres líquids ja que l’aigua no podia entrar ni sortir. Conclusió: el got de cafè ha embrutat tots els altres gots, com fan aquestes malalties que passen d’una persona a l’altra peruè no fan prevenció. Aleshores hem entès la SIDA.

A més les nenes estàvem molt interessades en saber què és la regla, quan la tindrem i la protecció que podem fer servir. La veritat és que ens feia por. Tot i que ho hem investigat, després hem fet una xerrada amb la mestra i hem pogut preguntar tot el que ens inquietava. Han sortit preguntes com: quan em vindrà?, a qui ho he de dir quan em vingui?, els altres ho veuen?, puc fer vida normal?… I sabeu què? que no és una malaltia, és natural, que podem fer el que vulguem, i que el pitjor seria que no la tinguéssim!!!

Per completar el nostre aprenentatge hem pogut assistir a una xerrada amb una mare de l’escola que és ginecòloga. Moltes gràcies Maite!!!

IMG_4351

 

IMG_4352

IMG_4353

La nostra conclusió més important és que el nostre cos és una màquina perfecta i que està estructurat per la vida al nostre planeta. Creiem que si hi ha vida fora de la Terra, els cossos dels habitants extraterrestres deuen ser diferents perquè el seu planeta també és diferent i s’hi han d’adaptar.

Arribats a aquest punt ens ha sorgit la pregunta “Existeixen les persones artificials?”. Podem fer una persona en un laboratori sense necessitat de reproduir-nos?

Si mires la presentació que hem fet veuràs a quina conclusió hem arribat.

 

https://www.slideshare.net/cristinamoragrau/personas-artificials

LA NASA

NASA, vida extraterrestre,

Després de treballar les diferents etapes de la història ens vam plantejar quins avenços s’havien fet en l’Edat Moderna i la possibilitat de vida en altres planetes del Sistema Solar: quin tipus de persones són, la seva vida, com és el seu planeta…

Per saber això s’han necessitat estudis i coneixements de l’exterior que han dut a terme agències com la NASA. Ens amaga alguna cosa la NASA? saben si hi ha vida als altres planetes i no ens ho diuen?

Vam qüestionar-nos què és la NASA, qui hi treballa, què investiguen i què han descobert.

Vam fer la feina en equips, vam buscar informació per internet i la vam resumir. Després vam fer un power point connectats en xarxa i el vam visionar a classe fent una explicació als altres companys.

No hem aconseguit saber què ens amaga la NASA però sí que hem vist que estan fent descobriments importants per l’espai. Vida extraterrestre, de persones com nosaltres no se n’ha trobat. També hem vist que tot el que fan en aquesta organització no seria possible sense els descobriments de l’Edat Contemporània; ordinadors, wifi, mòbils, pantalles tàctils, motors d’injecció…

LA LÍNIA DE LA HISTÒRIA

Hem començat el curs treballant la línia de la història, investigant sobre les diferents èpoques històriques que han existit.

Ens vam plantejar com vivien les persones en temps passats, què feien, què menjaven, quines eines tenien, … i sobretot com han anat canviant les coses. Tenien mòbils? Anaven a l’escola? Quines tradicions tenien? Què menjaven? Tenien botigues? Si no tenien ordinadors ni tablets com s’ho feien per comunicar-se, treballar i distreure’s? i un llarg etcètera.

Hem dividit la classe en grups de treball i cadascun ha treballat una de les èpoques històriques segons els interessos que teníem:

  • La Prehistòria: Paleolític, Neolític i Edat dels metalls.
  • Edat antiga: fenicis, egipcis, grecs i romans.
  • Edat mitjana.
  • Edat moderna.
  • Edat contemporània.

Hem fet la recerca amb l’ordinador, en diverses webs i després n’hem fet un resum entre tots els membres del grup.

Finalment hem fet un mural i hem exposat els nostres coneixements a la resta de la classe.

La Prehistòria és l’època de la qual no en tenim textos escrits i basem tot el que sabem en les restes que s’han trobat. Aquí ja vam veure que tot just començava la humanitat i que tot era molt bàsic. Menjaven el que els donava la natura i no sabien com cultivar, cuinar ni conservar els aliments. Això ens va cridar molt l’atenció perquè nosaltres tenim el que volem obrint la nevera de casa. Realment la seva manera de viure era rudimentària pero vam arribar a la conclusió que en aquesta època es van fer els primers descobriments (per exemple, el foc) que després han permès l’evolució dels homes.

IMG_4386

Les primeres civilitzacions daten de l’època dels fenicis. Va sorprendre’ns el salt evolutiu que vam observar en els fenicis perquè ja s’organitzaven en petites agrupacions i feien alguna construcció.

fenicis

Posteriorment hi hagué una gran civilització de la qual encara avui en conservem moltes coses. Ens han interessant moltíssim les grans construccions que van fer sense tenir grues ni la tècnica que nosaltres tenim ara. Hem suposat que trigaven molts anys en fer-les i ho hem comparat amb les cases de Barcelona. On nosaltres vivim hem observat el temps que triguen en aixecar un edificici i no té res a veure.

Perquè els egipcis construien edificis en forma de piràmide? hi vivia algú? Doncs hem descobert que les piràmides eren tombes de reis i que tenien aquesta forma perquè apuntava cap al cel i així era més fàcil arribar-hi. I per què ho feien? doncs perquè creien en molts déus. Tenien un déu per a cada cosa. Al principi no ho enteníem però els resultats del nostre estudi ens indica que a tot allò que no sabien donar explicació, atribuien les seves qualitats als déus.

Aleshores va sortir el terme “vasos canopis”. Què són? Doncs en els ritus funeraris treien les vísceres del mort i les posaven per separat en diferents recipients, els vasos canopis. Després momificaven el mort. Ara, en alguns museus del món podem veure aquestes mòmies. La veritat, ens han fet una mica d’angúnia.

IMG_4383

Els grecs fou una de civilització clàssica de la qual en conservem l’arrel de moltes de les nostres paraules. La nostra cultura prové d’aquest món clàssic. Els grecs escrivien en el seu alfabet i gràcies a ells es van poder desxifrar els jeroglífics egipcis. Van descobrir la pedra de Rosetta que tenia el mateix text en grec i jeroglífic. Grècia està a Europa, molt a prop nostre i també creien en els seus déus. Hem esbrinat que existia la política i el teatre i aquí hem trobat connexions amb la nostra organització social.

IMG_4384

L’imperi romà tingué molta influència en la nostra cultura perquè van invadir la Península Ibèrica i ens van deixar la seva llengua, costums,… Juntament amb els grecs, han influit en la nostra manera de ser i viure. Ha estat curiós descobrir que el català i el castellà provenen de la llengua dels romans, el llatí.

IMG_4385

En l’Edat Mitjana podem parlar de l’època medieval i l’organització de la societat que estava molt jerarquitzada. El punt de connexió amb nosaltres l’hem vist en la religió. La majoria de nosaltres som catòlics i creiem en un sol déu i en l’Edat Mitjana això ja passava. Creiem però, que basar la vida només en les creences religioses era massa i que ara hi ha més llibertat per creure o no creure. Sabem l’existència d’atres religions i d’altres déus però no hem volgut aprofundir en això. El que sí que hem vist és que a Barcelona hi ha esglésies molt grans que es van fer aleshores i també barris sencers que són molt diferents al nostre barri, el Poblenou, que és modern.

IMG_4381

L’edat Moderna va suposar un canvi molt important en l’organització del treball, la societat, les creences religioses… Aquí ja hem notat que vivien de manera molt similar a nosaltres i que van posar les eines i es van fer els descobriments necessaris per tenir ordinadors, TV, cotxe i una infinitat de comoditats que nosaltres tenim actualment.

IMG_4380

L’edat contemporània és la nostra època, símbol de modernitat i progrés. A part d’explicar com és la vida actualment hem vist que ara tenim moltes comoditats que abans no existien i que gràcies als petits descobriments que s’han anat fent al llarg del temps, ara vivim així. Vam parlar també del tipus de feines que hi ha ara i de d’altres que han desaparegut a causa dels avanços científics. Per exemple, en l’edat mitjana no hi havia informàtics perquè no existien els ordinadors!!! però sí que hi havia oficis curiosos com el d’encendre i apagar els llums del carrer, cosa que feia una una persona manualment (ara ho fa una màquina dirigida per ordinador).

IMG_4379

Per tant hem acabat pensant que som molt diferents i que la vida per l’home ha canviat i segueix canviant.

Vam riure quan vam descobrir que els nostres pares de petits no tenien mòbil. Com sobrevivien? i fora de la Terra, tenen mòbils? Volem saber què hi ha fora d’aquí i ens vam plantejar si la NASA sap alguna cosa i no ens ho vol explicar.

ELS ÉSSERS MITOLÒGICS

A classe hem estat investigant sobre els animals mitològics perquè és un tema que ens interessava a molts companys de la classe. Hem partit de la base que ara ja sabem més coses sobre el nostre cos i la seva forma. Hem vist que el nostre cos canvia amb l’edat però que té una forma estructurada en cap, tronc i extremitats i tots els òrgans interns. Aleshores hem pensat en el cos d’altres éssers i ens ha vingut al cap conèixer com són els animals mitològics. Quines barreges de diferents éssers tenen?, existeixen realment?

La metodologia que hem escollit per fer-ho és el treball en xarxa a través del classroom. Ens ha agradat treballar així, en vam aprendre després de treballar la línia de la història, que vam fer-la en paper. Una de les tasques importants d’aquest curs ha estat aprendre a editar powers en un treball coordinat i en línia, a compartir la informació, a fer la feina telemàticament, a enviar-nos mails i a fer servir el drive del gmail. Al rpicipi va costar una mica però ho hem anat assolint i ara ens resulta còmode i atractiu.

Després ho hem explicat a la resta de la classe.

En acabar s’ha organitzat un torn de preguntes perquè hi ha companys que estan interessats en el tema i d’altres que no en sabien res. Ens ha cridat l’atenció les formes diverses dels cossos d’aquests éssers i la barreja d’espècies en una mateixa criatura. La sirena, per exemple, és meitat dona, meitat peix.

Però és clar, podem creure la seva existència? no ho tenim gaire clar. Amb el debat que hem tingut hem vist que hi ha companys que hi creuen i d’altres que no. Tots ens inclinem més a pensar que són llegendes inventades, algunes provinents de l’època classica. Semblen petits contes o faules que han anat transmetent-se al llarg dels temps. Sembla poc provable l’existència dels centaures o d’un calamar gegant que habiti les profunditats de l’oceà. A més cada cultura té uns animals mitològics predilectes i depenent de la zona on es viu, hi ha més inclinació a creure en uns o en d’altres.

animals-mitologics

Nota: hem escurçat el ppt perquè pesava massa. El que podeu veure és només un tastet.