Projectes 5è

Projecte 1:

COM SERIA SANT VICENÇ A L’EDAT MITJANA? I A L’EDAT MODERNA?

PLANIFICACIÓ

Aquest projecte sorgeix de la necessitat de continuar treballant la Història. A Cicle Mitjà vam treballar la Prehistòria i l’Edat Antiga, de manera que aquest curs treballarem l’edat Mitjana i la Moderna. A partir dels coneixements previs del que ja sabem sobre la història, apareixen dubtes sobre com deuria ser la societat, pobles i ciutats en aquestes edats. D’aquí sorgeix la pregunta: Com seria Sant Vicenç dels Horts a l’Edat Mitjana? I a l’Edat Moderna?

CRITERIS D’AVALUACIÓ

  • Situar cronològicament les èpoques històriques més importants (Edat Mitjana, Edat Moderna).
  • Descriure els trets característics de les diferents edats (el tipus de govern, l’organització dels poblats , l’alimentació, l’art i l’artesania en la història, els vestits i l’economia, els transports i la comunicació…).
  • Escriure un text descriptiu sobre un objecte típic o expressió artística de l’edat.
  • Crear un mapa conceptual amb ajuda de l’estratègia ILEC.
  • Crear un cuestionario con una herramienta digital para el resto de compañeros y compañeras.

FULL DE RUTA

METODOLOGIA

Per fer aquest projecte, ens vam dividir en grups d’experts. Cada grup s’ocupava de buscar informació de diverses fonts d’informació sobre diferents característiques de l’edat mitjana, després vam pensar preguntes sobre aquell aspecte treballat per tal d’afegir-les al Kahoot i respondre-les entre tots/es. .

A més, vam llegir un text sobre les fonts històriques amb l’estratègia ILEC per ajudar-nos a organitzar la informació i saber fer millor resums.

Per a començar a treballar l’edat moderna vam anar al Museu d’història de Catalunya i, a partir d’aquí, vam aprendre mica en mica, amb vídeos, lectura i treball cooperatiu els aspectes més rellevants que van marcar l’etapa.

Finalment amb un quadre comparatiu de les dues edats, vam apreciar les seves diferències i l’evolució de l’organització del territori.

PRODUCTE FINAL

Per acabar, al finalitzar el treball de cada edat, l’alumnat va exposar la seva maqueta pròpia de l’edat que va escollir, intentant contextualitzar-la amb el municipi de Sant Vicenç dels Horts.

AVALUACIÓ

L’ avaluació es va portar a terme en diferents moments del projecte.
Vam iniciar una primera avaluació recollint tot allò que sabien abans d’endinsar-se en el projecte per després, al finalitzar, poder-ho comparar. Així es van adonar dels aprenentatges adquirits i van poder-ho plasmar en el quadern del Reflexionem.

Al llarg del projecte es va avaluar també el treball cooperatiu, diferents tasques, la formulació de preguntes, l’elaboració i exposició de la pròpia maqueta…

Per últim van organitzar la Carpeta d’Aprenentatge, on es recullien les diferents tasques del projecte.

…………………………………………………………………………………………………………………..

Projecte 2:

COM PODEM COL·LABORAR A MILLORAR EL NOSTRE OCEÀ?

PLANIFICACIÓ

El següent projecte va encaminat a treballar els éssers vius i ecosistemes, analitzant quines són els obstacles que dificulten el seu equilibri. Per a treballar-ho, partirem d’unes preguntes i imatges concretes sobre el medi del riu Llobregat i acabarem amb una sortida al Delta de Llobregat per conèixer més el nostre entorn.

CRITERIS D’AVALUACIÓ

  • Saber què és una cèl·lula i les seves parts.
  • Explicar què és un ésser viu i conèixer els regnes animals.
  • Entendre què és un ecosistema.
  • Crear un resumen con ayuda de la estrategia ILEC.
  • Interpretar diferents tipus de gràfics.
  • Utilitzar un microscopi en un experiment.
  • Reflexionar sobre les mesures que podem fer per ajudar al nostre planeta.
  • Construir en grup una possible mesura per ajudar al nostre oceà amb el Lego We Do.

FULL DE RUTA

METODOLOGIA

Després d’una conversa amb el grup classe sobre el riu Llobregat, el seu entorn i els efectes humans sobre ell, vam introduir la pregunta repte d’aquest projecte: Com podem col·laborar a millorar el nostre oceà?

Vam començar a endinsa-rnos en els éssers microscòpics, com les cèl·lules de la ceba. Així vam treballar les característiques de les cèl·lules per més endavant conèixer els éssers vius a través d’un petit joc i el mètode puzzle.

Hem reforçat la comprensió lectora treballant des de l’estratègia ILEC, el resum, alhora que apreníem els tipus i factors físics dels ecosistemes.

Durant el projecte hem visionat diferents vídeos que, juntament amb diferents textos, ens han permet conèixer els diferents tipus d’agrupacions dels éssers vius i com es defensen.

També hem interpretrat alguns tipus de gràfics amb informació sobre els éssers vius i hem vist notícies impactants que ens han ajudat a entendre el canvi climàtic i a reflexionar sobre els problemes medioambientals. Vam també fer una sortida al pi gros que ens va permetre prendre consciència de la importància dels refugis climàtics pels diferents éssers vius i una altra al Delta del llobregat on vam aprendre curiositats i característiques pel manteniment dels ecosistema que engloba.

 

IMATGES DEL REMOLAR – DELTA LL.

 

PRODUCTE FINAL

Per acabat el projecte,  hem construït uns robots amb el Lego We do que poden ajudar a minimitzar els efectes de la contaminació al nostre planeta, especialment als mars i as oceans. Mireu com ho hem fet:

AVALUACIÓ

L’avaluació es va portar a terme en diferents moments del projecte. Vam respondre què pensàvem que era un ecosistema al principi i al final d’aquest projecte.

També, va servir com a avaluació les diferents tasques que es van realitzar, com els resums, els esquemes que els van haver d’entregar en la carpeta d’aprenentatge, els gràfics, el posa’t a prova final.

…………………………………………………………………………………………………………………..

Projecte 3:

COM PODEM ANALITZAR LA MATÈRIA DEL RIU LLOBREGAT I MILLORAR-NE LA QUALITAT D’AIGUA?

PLANIFICACIÓ

Aquest projecte sorgeix de la necessitat de treballar la matèria i ho fem, partint d’una reflexió que van fer alguns alumnes en l’anterior projecte, preguntant-se sobre com podriem analitzar els materials i l’aigua del riu Llobregat.

CRITERIS D’AVALUACIÓ

  • Identificar els materials que ens envolten.
  • Explicar les propietats de la matèria i dels materials.
  • Aprendre què signifiquen els canvis d’estat mitjançant un experiment.
  • Experimentar amb les mescles i solucions.
  • Crear una filtratge d’aigua.

FULL DE RUTA

METODOLOGIA

Tot just per començar el projecte, hem observat els materials que ens envolten a la classe. També hem llegit un text sobre la matèria i les seves propietats de manera cooperativa, així hem completat un tipus de foldable.

També de manera cooperativa, a través de la tècnica del Puzzle, cada membre de la taula ha vist un vídeo diferent o bé a llegit un text sobre els estats de la matèria.Després de posar la informació en comú, han creat un petit resum o esquema  sobre el que han après d’aquest tema.

Tocaba experimentar, y lo hicimos en castellano.

En clase intentamos hacer un experimento sobre los fluidos no newtonianos y empezamos a rellenar la tabla del método científico. Al no salirnos del todo, unas voluntarias fueron quien lo hicieron en casa y lo presentaron al resto. ¡Nos ensuciamos un poco, pero nos gustó, ¡era algo viscosooo!

Otro día volvimos a experimentar, y mientras un grupo participaba en la ejecución de los diferentes métodos de separación de mezclas, el otro realizaba un juego de asociación de conceptos, imágenes y definiciones. La verdad nos gustó mucho, y aprendimos qué era el magnetismo, la filtración y la decantación.

Para acabar de experimentar, hicimos una muestra de disolución con la participación de Marc, el chico de prácticas que este trimestre estará con nosotros.

 

¡Mirad cómo lo hemos hecho!

EXPERIMENTS

PRODUCTE FINAL

Conjuntament hem acabat fent un filtratge de l’aigua del riu Llobregat a partir de diferents tipus de sediments i pedres.

AVALUACIÓ

L’avaluació sempre és continuada, anem avaluant tot el procés d’aprenentatge i fem sempre alguna pregunta inicial al principi del projecte per després al final tornar a repetir-la. Al finalitzar, reflexionem sobre el projecte, entreguem la carpeta d’aprenentatge, fem un petit posa’t a prova  i amb tot això, els alumnes s’adonen de tot el que han après durant el projecte.

…………………………………………………………………………………………………………………..

Projecte 4:

COM PODEM AJUDAR A LA MARIE A CONÈIXER ESPANYA?

PLANIFICACIÓ

Una amiga estrangera del Marc (el noi de pràctiques que s’ha incorporat aquest trimestre) està aprenent castellà i demana als alumnes que li preparin una presentació per tal de conèixer Espanya. A partir d’aquí es dissenya un projecte interdisciplinari on l’alumnat crea materials visuals i textuals sobre Espanya, a través d’activitats de recerca, expressió escrita i oral, creació de mapes i jocs inspirats en Ticket to Ride.

CRITERIS D’AVALUACIÓ

  • Conèixer les capes de la Terra i les seves característiques.
  • Crear una historia original sobre les capes de la Terra.
  • Conèixer els agents geològics interns i externs.
  • Conèixer els tipus de mapa.
  • Situar en un mapa el relleu i rius més importants d’Espanya.
  • Buscar información en grupo sobre les comunidades autónomas y escribir un texto expositivo sobre alguna de ellas.
  • Situar les comunitats autònomes d’Espanya en un mapa.
  • Entendre el concepte d’escala en un mapa.
  • Crear una versió de “Aventureros al tren”.
  • Presentar la información de España a Marie.

FULL DE RUTA

METODOLOGIA

En primer lloc, s’ofereixen activitats contextualitzades i connectades amb els interessos de l’alumnat, com ara el joc de taula Ticket to Ride i situacions properes a la seva realitat. Aquest enfocament facilita la implicació activa en l’aprenentatge i en fomenta la motivació. També es presenten els continguts en diferents formats (oral, escrit, visual, manipulatiu i digital) per tal de respondre a diversos estils d’aprenentatge i garantir una millor comprensió de la informació. A més, es promou el treball cooperatiu mitjançant la creació de grups heterogenis amb rols definits. Aquesta metodologia estimula la col·laboració, l’aprenentatge entre iguals i el desenvolupament d’habilitats socials i comunicatives.

PRODUCTE FINAL:

Cada grup ha fet una versió pròpia del Joc “Aventureros al Tren” segons les CC.AA en les que s’ha especialitzat i ha pogut presentar cadascun dels resultats a la Marie.

Aquí teniu un recull d’imatges del desenvolupament del projecte.

AVALUACIÓ

Al llarg de tot el procés es fan recordatoris sobre allò que anem treballant. Per avaluar s’utilitzen rúbriques clares i compartides amb els alumnes per garantir la transparència, afavorir l’autoavaluació i fomentar la consciència sobre el propi procés d’aprenentatge. Al final, després de cada presentació oral, cada grup ha fet una coavaluació de cadascun d’ells, tenint en compte aspectes concrets.

…………………………………………………………………………………………………………………..

Projecte 5:

QUÈ TROBO A FALTAR EN EL PROGRAMA D’ACTUACIÓ DEL GOVERN DE SVH COM A INFANT?

PLANIFICACIÓ

Aquest projecte es vincula amb la participació de l’escola i grup-classe en el Consell d’Infants del municipi, el qual recerca propostes per satisfer necessitats dels ciutadans/es del poble. A partir d’aquí iniciem el projecte reflexionant sobre què és la política.

CRITERIS D’AVALUACIÓ

  • Relacionar els diferents tipus de govern amb les seves característiques.
  • Fer un esquema de les diferents institucions polítiques a partir de l’estratègia ILEC.
  • Situar en un eje cronológico los diferentes tipos de Gobierno de España y Cataluña en el S.XX.
  • Conèixer què és una piràmide d’edat.
  • Analitzar les diferents línies d’actuació del govern de SVH.
  • Proposar canvis i millores sobre la temàtica escollida.
  • Escriure un correu al govern de SVH amb aquestes propostes. 

FULL DE RUTA

METODOLOGIA

En primer lloc ens hem preguntat què és la política? Hem pogut veure què és una manera d’organitzar-nos i que a l’escola també hi ha política, així com en els nostres entorns propers.

A través d’una ILEC hem conegut els sistemes polítics i els tipus de govern, distingint-los en democràtics i no democràtics.

Una vegada hem sabut quines són les institucions polítiques de Catalunya i d’Espanya, i de fer un recorregut per l’evolució política, especialment de Catalunya, ens hem ubicat a SVH per conèixer el seu govern. Ho hem fet a través d’un anàlisi del gràfic de les eleccions del 2023. A més, hem treballat diferents conceptes demografìcs. Per últim hem passat a analitzar els plans d’actuació que s’especifiquen en la revista d’aquest any del municipi de SVH.

Hem valorat aquestes actuacions i hem proposat canvis i millores. Finalment n’hem elaborat un correu dirigit a l’Ajuntament, que ha estat el nostre producte final.

AVALUACIÓ

L’avaluació sempre és continuada, anem avaluant tot el procés d’aprenentatge i fem sempre alguna pregunta inicial al principi del projecte per després al final tornar a repetir-la i que els i les alumnes s’adonin de tot el que han après.

També hem fet un joc en línia (Kahoot) en el que hem pogut comprovar el que sabíem del projecte.