Exercicis del mòdul 4 del curs DSVP
Títol: Assetjament

Bill Viola, "Observance" 2002
Nivell educatiu: 4t ESO C (artísitic-tecnològic). 16 alumnes.
Tipus d’activitat: Vídeo instal•lació
Objectius:
-Treballar els valors humans de tolerància, igualtat, integració i respecte.
-Emprear les noves tecnologies i els mitjans artísitics per expressar sentiments, conceptes i emocions
-Usar crativament diverses formes de llenguatges, visual, plàstic, literari, sonor…
-Usar el vídeo de manera no narrativa
-Aprendre a fer muntatges videogràfics de caràcter artístico-social.
-Usar el so i l’absència d’aquest com un element participatiu en l’acció mostrada.
-Observar l’entorn escolar propi i mirar d’analitzar els comportaments denunciables.
-Saber sintetitzar en imatges de vídeo un concepte.
-Saber elaborar missatges de denúncia
Competències:
Competència comunicativa lingüística i audiovisual.
Competència artística i cultural.
Competència social i ciutadana.
Competència d’aprendre a aprendre.
Competència en tractament de la informació.
Competència digital.
Proposta:
“Els nous mitjans de comunicació no constitueixen maneres de relacionar-nos amb el vell món “real”, són el món real i reconfiguren com volen el que queda d’aquell vell món.” Marshall McLuhan
Aprofitant la cita de McLuhan que fa el material del curs, la proposta pretèn fer del món visual recreat el món real.
L’activitat està pensada per treballar el tema de l’assetjament escolar des del punt de vista de la persona afectada.
La proposta vol aconseguir fer sentir a qualsevol membre de la comunitat educativa com a víctima de bulling.
Referents artístrics: “Observance 2002”, Bill Viola
1. Explicar què és el vídeo art i la vídeo instal•lació
2. Veure la peça Observance
3. Analitzar conjuntament els possibles significats
4. Analitzar conjuntament les tècniques empreades per aconseguir comunicar els significats extrets.
5. Plantejar el tema a tractar: l’assetjament escolar.
Analitzar què vol dir assetjament, com es manifesta dins l’àmbit escolar, quines característiques té, quines pautes externes mostra, qui són les víctimes, com són els agressors….
6. Formar 3 grups de 5-6 alumnes. Cada grup filmarà el seu propi material i presentarà un vídeo final.
El plantejament és que tots els alumnes copsin el comportament de subjectes assetjadors dins de l’àmbit escolar. Es parteix de la base que no són actituds que es mostrin de manera desinhibida, per tant, s’han de simular o recrear a modus d’experiment de laboratori.
Tots els grups filmaran la mateixa escena, però amb alumnes-actors diferents. Es buscarà una sala neutra, sense mobiliari, i allí es situaran els alumnes-actors. Es filmarà amb camarà frontal i un pla obert, on apareguin el màxim de personatges possible. La càmarà no pot estar molt allunyada, ja que interessa que en la projecció posterior els actors surtin en tamany gairebé real (pla americà).
Els grups de treball hauran de motivar als alumnes-actors per a que simulin accions d’assetjament. Caldrà que gesticulin, es moguin, mirin insistentment, xiuxiuegin, riguin, assenyalin…tot enfront la càmera.
L’exercici tracta de ficcionar una realitat d’assetjament on la victima no es present fins que no hi ha un espectador a la sala de projecció.
Les filmacions fetes pels 3 grups s’hauran de presentar en tres pantalles o monitors de tv, un de visió frontal i els altres dos laterals, disposats en un espai de l’escola de pas poc frequentat o no massificat.
L’objectiu de la instal•lació és que l’espectador esdevingui víctima en el moment que entri en la sala de projecció. Un cop devant dels monitors, veurà les projeccions on companys seus de classe, o de l’escola, el miren, es riuen, el senyalen, es giren, l’ignoren, gesticulen…tot al seu voltant.
La vídeo instal•lació pren significat cada cop que un alumne entra o passa per la sala i es queda en el centre veien les filmacions on ell és el subjecte observat i marginat.
7. Enregistrar un àudio on es sentin veus, però no es pugui diferenciar el que es diu, com un murmuri.
8. Es farà el muntatge videogràfic incorporant l’efecte de càmera lenta en totes 3 filmacions, intercalat amb fragments de velocitat normal.
9.S’incorporarà l’àudio al vídeo, deixant fragments en silenci, com si demanessin a l’espectador que s’autoescoltessin.
11. Realització d’un programa de mà on s’expliqui el proposit de la instal•lació i aparegui la definició de bulling o assetjament (tasca conjunta).
10. Preparació de la sala o zona de projecció.
Avaluació:
Valoració individual:
-Riquesa de les aportacions a l’anàlisi tècnic i de continguts del visionat d’Observance.
Valoració de grup:
-La bona planificació i organització de la feina
-La destresa en la direcció dels alumnes-actors
-La capacitat d’observació i plasmació visual d’actituds d’assetjament
-La bona realització tècnica del vídeo.
-El bon enregistrament sonor
-La creativitat en el muntatge (dins els marges pautats)
-La bona disposició en la preparació de la sala de projeccions
-La bon disseny del programa de mà que acompanya l’exhibició.