Fa tres anys vam iniciar aquesta experiència realitzant aquesta activitat una tarda a la setmana. Veient els resultats vam creure que seria molt positiu ampliar la proposta i portar-la a terme totes les tardes.
Què representa aquest canvi:
Volem que l’infant sigui el protagonista del seu aprenentatge: És l’infant qui tria, es marca reptes, decideix,… A partir de les propostes i materials que troba als diferents espais ha de marcar-se els seus propòsits, treure la seva iniciativa,….
No volem infants obedients, volem infants autònoms i responsables de les seves actuacions. Triar què vol fer, quan ho vol fer, amb qui, com… és un canvi molt important. Ja no és l’adult que li diu què ha de fer, és l‘infant que ha d’escollir, prendre decisions, triar amb qui vol fer l’activitat o si la vol fer sol…. L’infant és responsable de les seves actuacions.
Trenquem amb les agrupacions artificials per edats, una família, un grup humà està format per membres de diferents edats, és l’agrupació més natural, on els petits veuen el model dels grans en els seus aprenentatges, els grans han d’assumir la seva responsabilitat i tenir cura i respectar els més petits….
El respecte és la base d’aquesta proposta. Respecte als interessos, necessitats, processos d’aprenentatge,…
El respecte als materials, als altres, als espais,… és imprescindible per garantir que l’ambient sigui agradable.
Els adults passem a un segon terme. La nostra tasca no és dirigir ni donar solucions, al contrari, és observar atentament què fan els infants i si cal plantejar nous reptes per ajudar-los a avançar en el seu aprenentatge. L’escolta acurada del què ens diuen els infants, del què passa a cada espai ens ajuda per poder adequar i millorar les propostes i materials que els hi oferim. També hem de vetllar perquè es respectin les normes que es van establint per garantir que l’ambient sigui agradable.