El pensament computacional, la programació i la robòtica al currículum

Currículum Catalunya 2022

Competència clau transversal digital

Educació bàsica Competències transversals Competència digital (CD)

Educació infantil

DECRET 21 2023, de 7 de febrer, d’ordenació dels ensenyaments de l’educació infantil

El pensament computacional i la utilització de dispositius digitals formen part de la competència clau transversal Competència digital (CD).

Es fa referència al pensament computacional a l’annex 2 Eixos de desenvolupament i aprenentatge de l’educació infantil, concretament a l’eix 3. Un infant que descobreix l’entorn amb curiositat.

  • Pensament computacional apareix citat 1 vegada
  • Programació apareix citat 0 vegades
  • Robòtica apareix citat 0 vegades

Competència clau transversal competència digital (CD)

Indicador operatiu

CD5. S’inicia en el desenvolupament de solucions digitals senzilles i sostenibles (reutilització de materials tecnològics, programació informàtica per blocs, robòtica educativa, etc.) per resoldre problemes concrets o reptes proposats de manera creativa i sol·licitar ajuda en cas necessari.

Eix 3. Un infant que descobreix l’entorn amb curiositat

Competència específica 2. Desenvolupar, de manera progressiva, diferents formes de raonament i procediments del pensament científic, a través de l’observació i la manipulació, per iniciar-se en la interpretació de l’entorn i respondre de manera creativa als diferents reptes i situacions.

Els processos propis tant del disseny del mètode científic com de les habilitats de pensament computacional, s’iniciaran progressivament en aquesta etapa, mitjançant l’exploració i la investigació, la formulació i comprovació d’hipòtesis, el plantejament de diferents solucions, la descomposició d’una tasca en altres de més senzilles, la interrelació de diferents coneixements, el desenvolupament de l’aprenentatge per causa-efecte, la presa de decisions per assaig-error i el plantejament d’idees i solucions creatives i originals.

Educació primària

DECRET 175_2022, de 27 de setembre, d’ordenació dels ensenyaments PRI

El pensament computacional i la utilització de dispositius digitals formen part de la competència clau transversal Competència digital  (CD) i de les competències específiques de l’àrea de matemàtiques i coneixement del medi natural, social i cultural.

  • Pensament computacional apareix citat 25 vegades
  • Programació apareix citat 4 vegades
  • Robòtica apareix citat 7 vegades

Competència clau transversal competència digital (CD)

Indicador operatiu

CD5. S’inicia en el desenvolupament de solucions digitals senzilles i sostenibles (reutilització de materials tecnològics, programació informàtica per blocs, robòtica educativa, etc.) per resoldre problemes concrets o reptes proposats de manera creativa i sol·licitar ajuda en cas necessari.

Àrea de coneixement del medi natural, social i cultural

Competència específica 3. Resoldre problemes i reptes generant cooperativament un producte creatiu i innovador a partir de projectes interdisciplinaris, utilitzant diferents formes de raonament, com el pensament de disseny i el pensament computacional, per respondre a necessitats concretes.

Criteris d’avaluació

Criteris d’avaluació 1r i 2n cursos

3.2 Aportar idees que puguin donar resposta a un problema o necessitat d’acord amb diferents formes de raonament, com el pensament de disseny o el pensament computacional, compartint-les a través de descripcions orals, representacions i models i establir cooperativament criteris per avaluar el projecte i la gestió del treball conjunt.

3.3 Construir un producte final senzill que solucioni un repte o necessitat d’acord amb diferents formes de raonament, com el pensament de disseny o el pensament computacional i provant, en equip, els diferents prototips fent ús de forma segura de les eines i els materials adequats.

Criteris d’avaluació 3r i 4t cursos

3.2 Proposar possibles solucions que puguin donar resposta a un problema o necessitat d’acord amb diferents formes de raonament, com el pensament de disseny o el pensament computacional, compartint-les a través de descripcions orals, representacions i models i establir cooperativament criteris per avaluar el projecte i la gestió del treball conjunt.

3.3 Elaborar un producte final senzill que solucioni un repte o necessitat d’acord amb diferents formes de raonament, com el pensament de disseny o el pensament computacional, i provant, en equip, els diferents prototips o solucions digitals fent ús de forma segura dels dispositius, les eines i els materials adequats.

Criteris d’avaluació 5è i 6è cursos

3.2 Dissenyar possibles solucions a problemes plantejats d’acord amb diferents formes de raonament, com el pensament de disseny o el pensament computacional, mitjançant estratègies bàsiques de gestió de projectes cooperatius, tenint en compte els recursos necessaris, les fases d’execució i establint criteris concrets per avaluar la seva viabilitat.

3.3 Elaborar i desenvolupar un producte final que solucioni un repte o necessitat d’acord amb diferents formes de raonament, com el pensament de disseny o el pensament computacional, i provant, en equip, els diferents prototips o solucions digitals fent ús de forma segura i responsable dels dispositius, eines, tècniques i materials adequats.

Sabers

Bloc tecnologia i digitalització

Sabers 1r i 2n cursos. Bloc tecnologia i digitalització

  • Projectes de disseny i pensament computacional

-Identificació de les fases del pensament computacional en reptes simples: aplicació d’ordres i seqüències bàsiques per a la resolució d’un problema senzill.

-Utilització de materials, objectes, eines i recursos analògics i digitals (plataformes digitals d’iniciació a la programació, robòtica educativa…) adequats per a la consecució del projecte.

Sabers 3r i 4t cursos. Bloc tecnologia i digitalització

  • Projectes de disseny i pensament computacional

-Identificació i aplicació de les fases del pensament computacional en reptes simples: descomposició d’un repte en parts més senzilles, reconeixement de patrons i elaboració de seqüències per a la resolució del problema o la creació d’un producte.

-Selecció i utilització de materials, objectes, eines i recursos analògics i digitals (plataformes digitals de programació per blocs, robòtica educativa, sensors…) adequats en la consecució del projecte.

Sabers 5è i 6è cursos. Bloc tecnologia i digitalització

  • Projectes de disseny i pensament computacional.

-Aplicació de les fases del pensament computacional en reptes complexos: descomposició del repte en parts més senzilles, reconeixement de patrons i elaboració de seqüències per a la resolució del problema o la creació d’un producte.

-Selecció i utilització de materials, objectes, eines (simuladors, editors de programació per blocs) i recursos analògics i digitals (sensors i actuadors, programes de disseny 2D i 3D…) adequats per a la consecució del projecte.

Àrea de matemàtiques

Competència específica 4. Utilitzar el pensament computacional, descompondre en parts més petites, reconeixent patrons i dissenyant algorismes per solucionar problemes i situacions de la vida quotidiana.

Sabers

Bloc sentit algebraic

Sabers 1r i 2n cursos. Bloc sentit algebraic

  • Patrons
  • Pensament computacional

-Descoberta i comprensió d’estratègies quan s’interpreten algorismes senzills a través de rutines, d’instruccions ordenades, regles de jocs, instruccions seqüencials, bucles, patrons repetitius, robòtica educativa…

Sabers de 3r i 4t cursos. Bloc sentit algebraic

  • Patrons
  • Pensament computacional

-Comprensió i aplicació d’estratègies quan s’interpreten, modifiquen o creen algorismes senzills de programació per blocs que incorporen: diferenciació entre processos seqüencials i paral·lels; comprensió de les instruccions de bucle i condicionals; comprensió de la gestió de dades amb variables; ús d’operadors lògics i d’esdeveniments.

Sabers de 5è i 6è cursos. Bloc sentit algebraic

  • Patrons
  • Pensament computacional

-Aplicació d’estratègies quan s’interpreten, modifiquen o creen algorismes de programació per blocs que incorporen diferenciació entre processos seqüencials i paral·lels, comprensió de les instruccions de bucle i condicionals, comprensió de la gestió de dades amb variables i l’ús d’operadors lògics i d’esdeveniments.

Bloc sentit espacial

Sabers de 3r i 4t cursos. Bloc sentit espacial

-Experimentació amb les propietats de les formes geomètriques de dues i tres dimensions amb materials manipulables (quadrícules, geoplans, policubs…) i també amb eines digitals (programes de geometria dinàmica, realitat augmentada, robòtica educativa…).

Sabers de 5è i 6è cursos. Bloc sentit espacial

-Aprofundiment en les propietats de formes geomètriques transformant-les, a partir de materials manipulables (quadrícules, geoplans, policubs…) i també amb eines digitals (programes de geometria dinàmica, realitat augmentada, robòtica educativa…).


Documents Pla educació digital

L’ús de les tecnologies digitals a l’educació infantil (en revisió)

https://educacio.gencat.cat/web/.content/home/departament/publicacions/colleccions/pla-educacio-digital/us-tecnologies-digitals/us-tecnologies-digitals-infantil.pdf

Pensament computacional amb suport digital. Pàgina 14.

Robòtica educativa. Pàgina 15.

Propostes d’ús de la tecnologia digital al servei del desenvolupament de les capacitats a l’educació infantil. Robòtica educativa. Pàgines 20, 22, 23, 26, 28, 29, 31.

Orientacions per a l’avaluació de la competència digital de l’alumnat a primària (en revisió)

https://educacio.gencat.cat/web/.content/home/departament/publicacions/colleccions/pla-educacio-digital/orientacions-avaluacio-cda-primaria/orientacions-avaluacio-cda-primaria.pdf

Document de referència per a l’elaboració de rúbriques competencials

Competència 1. Seleccionar, utilitzar i programar dispositius digitals i les seves funcionalitats d’acord amb les tasques a realitzar.

Pensament computacional. Programació i robòtica educativa

Competència 8. Realitzar activitats en grup utilitzant eines i entorns virtuals de treball col·laboratiu.

Programari, entorns i recursos. Robòtica educativa

https://docs.google.com/spreadsheets/d/17e4AQBtG_LpcHBX_4yDe1w4mK_OsFdixLch1dCe8-qk/template/preview