Un autor no és Déu. No pot saber què passa per dintre de les seves criatures. Jo no puc dir sense que soni fals: “la Colometa estava desesperada perquè no donava a l’abast a netejar coloms”. Tampoc no li puc fer dir directament “jo estava desesperada perquè no donava l’abast a netejar coloms”. He de trobar una fórmula més rica, més expresiva, més detallada; no he de dir al lector que la Colometa està desesperada sinó que li he de fer sentir que ho està. I perquè el lector vegi la desesperació de la Colometa em veig obligada a escriure: “I va ser aquell dia que vaig dir-me que s’havia acabat. Coloms, veces, aveuradors, menjadores, covadors, colomar i escala de paleta, tot a passeig!”(…) Jo no puc dir de la Cecília que “la primera vegada que va pujar al terrat va veure una estrella molt grossa cap a la banda de la muntanya” perquè no puc saber si va veure una estrella molt grossa en pujar al terrat. Però sí que li puc fer dir: “La primera vegada que vaig pujar al terrat vaig veure una estrella molt grossa”. És a dir, el personatge d’una novel.la pot saber què veu i què li passa, l’autor no. D’aquesta manera el lector sent una veritat o, si es vol, més veritat. Tota novel.la és convencional. La gràcia consisteix a fer que no ho sembli. No he escrit mai res de tan alambinat com La plaça del Diamant. Res de menys real, de més rebuscat. La sensació de cosa viva la dona la naturalitat, la claredat d’estil. UNA NOVEL.LA SÓN PARAULES.
Mercè Rodoreda va ser una gran escriptora, i això ningú ho posa en dubte. Va guanyar més de deu premis importants i això ningú ho posa en dubte. Però guanyar un premi no és bufar i fer ampolles, s’ha de treballar molt i, sobretot, s’ha de tenir un estil propi. Rodoreda era molt rebuscada, i volia aconseguir sempre la perfecció en tot. Els dos casos que ens explica aquest text, per exemple. Quants escriptors i escriptores es paren a pensar si una frase no és prou creïble perquè la diu l’autor o que potser sembla falsa? Aquest desig de passar-se llargues estones cercant l’impossible és el que l’ha portat fins al cim, fins a ser una escriptora no tans sols reconeguda a Catalunya, sinó a molts altres llocs d’arreu del món.