LA PUNTUACIÓ I EL SEU VALOR

LA COMA

● Separa els elements d’una enumeració:

“Engeguen la ràdio, el televisor, el projector.”

“Arriba, saluda, s’asseu, parla…”

● Aïlla elements secundaris dins la frase:

“En Marc, un bon amic, avui no ve.”

“Les teules, que estan caient, faran mal a algú.”

● Separa elements col·locats fora de l’ordre convencional de la frase:

“Trenta anys, té en Ramon.”

“En aquell llit, no s’hi dorm gens bé.”

● Separa vocatius i exclamacions:

“Noia, vine!”                                                      “Ah, ja ho tinc!”

● Marca la supressió del verb:

“A l’autopista, més boira que mai.”

_________________________________________________________________________ 

EL PUNT I SEGUIT

Separa les frases amb sentit complet (oracions) relacionades pel significat.

“La meva mare era anglesa i he viscut set anys a França. Escric normalment tots dos idiomes.”

____________________________________________________________________________

EL PUNT I A PART

Separa paràgrafs que contenen diferents aspectes d’un mateix tema o bé temes diferents. (Després del punt i a part, cal entrar el marge uns espais (sagnia) o deixar doble espai.)

“Durant el matí, els bombers van realitzar cent cinquanta serveis. El parc central de bombers havia rebut, fins a les onze del matí, més de cinc-centes trucades telefòniques.

Els bombers van treballar prioritàriament en el salvament de persones que havien quedat aïllades, i per treure aigua d’hospitals, de soterranis, de col·legis, de boques de metro…”

 

____________________________________________________________________________

EL PUNT I COMA

            ● Separa frases molt relacionades pel sentit:

            “Vam anar-hi corrents; de seguida el vam veure.”

            ● Destria grups en enumeracions llargues que contenen comes:

“Vam sentir un xiulet, un espetec i un tro; de seguida vam veure flames i fum; després es va fer el silenci.”

 “La primera part de l’obra va ser interessant; la segona, insípida; la tercera, francament avorrida.”

____________________________________________________________________________

ELS PARÈNTESIS

Aïllen elements incidentals (aclariments o observacions):

“Aquella carrera (la cinquena) va guanyar-la el corredor nord-americà (que sens dubte era el millor).”

____________________________________________________________________________

EL GUIÓ

● Introdueix els diàlegs:

“- Que sap si vindrà?                                                                                                        

  – Tinc entès que sí.”

● Aïlla elements incidentals dins la frase i en particular les observacions del narrador en els diàlegs:

“Quan va arribar –a quarts de dotze- ja era tard.”

“Espereu-me aquí –va dir en Pere-, tornaré així que hagi fet la feina.”

____________________________________________________________________________

ELS DOS PUNTS

Introdueixen explicacions o comprovacions:

“No sabia què dir: ja ho havia confessat tot.”

“Tens raó: està plovent.”

● Introdueixen enumeracions i citacions:

“Hi havia de tot: carnets falsos, armes, adreces.”

“A la pàgina 6 diu: “La filosofia de Plató…”

____________________________________________________________________________

ELS PUNTS SUSPENSIUS

Indiquen que el sentit d’una frase resta suspès o que una enumeració és incompleta:

“I llavors va venir i … Però canviem de tema.”

“Han portat marbres, sedes, medalles…”

____________________________________________________________________________

EL SIGNE D’INTERROGACIÓ

Indica el final d’una frase amb entonació interrogativa (si la frase és llarga es col·loca també al davant).

“Vindreu tots, aquest vespre?”

____________________________________________________________________________

EL SIGNE D’EXCLAMACIÓ

Indica l’entonació emfàtica donada a un mot o a tota una frase (si la frase és llarga es col·loca també al davant).

“Ep!, que em sents?                              “M’agrada molt, de debò!”

____________________________________________________________________________

LES COMETES

 

            ● Aïllen un mot o una frase als quals volem donar un sentit especial:

 

            “L’”avantatge” d’aquesta bomba és que no fa malbé els edificis ni les obres d’art.”

           

            ● Aïllen una citació:

 

            “A la pàgina 9 llegim: “La filosofia de Kant…”

 

3 thoughts on “LA PUNTUACIÓ I EL SEU VALOR

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *