Scratch 3.0
Categories de blocs
Els blocs estan organitzats segons la seva funcionalitat, de manera que els de la mateixa categoria comparteixen color.
En prémer sobre el nom de cadascuna de les categories s’obre un desplegable on apareixen tots els blocs de la secció.
Al final dels blocs trobem el símbol
que ens permet vincular i afegir-ne extensions.
Dins dels blocs habituals trobem
Moviment
Els diferents personatges d’Scratch poden moure’s, i en aquesta categoria trobem tots els blocs que ho permeten, ja sigui de manera directa, lliscant, rotant o a través de coordenades.
Aspecte
Aquests blocs de programació van molt vinculats a l’aspecte dels personatges de l’Scratch.
So
Els blocs estan relacionats amb la reproducció de diversos sons, enfocats als efectes sonors i la generació d’històries, així com a la gestió de la intensitat (volum) del mateix.
Esdeveniment
Conté els blocs de programació per a començar a executar els nostres programes, en funció de diferents característiques (fer clic al personatge, prémer una tecla, clicar la bandera verda,…).
Control
Inclouen els blocs de repetició (bucles), que permeten integrar altres blocs, i els blocs condicionals, que permeten que s’executi el codi en funció d’esdeveniments.
Sensors
Els sensors (dispositius que capten magnituds físiques) són part bàsica dels robots educatius, i a l’Scratch en podem trobar alguns blocs que poden actuar de manera similar. Així doncs, podem simular sensors com els d’ultrasons, color, so o polsadors.
Operadors
Els blocs d’operadors executen el flux bàsic d’un programa. Conté blocs d’operacions, comparacions i booleans.
Variables
Conté els blocs de programació per crear i administrar variables. Una variable és com una “capseta” que ens permet emmagatzemar una dada, com per exemple, un número o un text.
Els meus blocs
L’Scratch dona la possibilitat de crear blocs propis combinant-ne d’altres, fet que permet utilitzar de manera recurrent estructures més complexes amb un sol bloc.
Extensions
A les extensions podem afegir i gestionar extensions de blocs per controlar altres dispositius, com per exemple, eines per a fer música, eines per dibuixar o plaques i robots ja existents i compatibles amb l’entorn.
En prémer sobre un dels complements, com per exemple, el llapis, apareixen els blocs de programació a l’editor de Scratch.
Tipus i formes de blocs
Blocs d’inici: els primers esdeveniments
Són blocs que estan dissenyats per iniciar un programa o per controlar el flux d’aquest.
Els blocs que posen en marxa els programes tenen forma rectangular, amb una corba a la part superior esquerra i una pestanya en la seva part inferior (un bony), de manera que només accepten blocs que puguin encaixar sota d’ells.
Blocs contenidors: esdeveniments i lògica del programa
Els blocs que controlen el flux d’un programa, com els bucles o condicionals, tenen una incisió a la part superior i un bony a la part inferior de manera que encaixen a dins d’un altre bloc. També dues pestanyes a la part interior per encaixar blocs dins seu.
Blocs pila: instruccions
Els blocs pila són els blocs que realitzen les ordres principals. Estan dissenyats amb una incisió a la part superior i un bony a la part inferior per tal de col·locar blocs per sobre i per sota d’ells.
Blocs etiquetes: booleans i report
Dins dels blocs etiquetes trobem dos tipus de blocs, els blocs hexagonals i els arrodonits.
Els blocs hexagonals contenen valors lògics i/o expressions lògiques, també anomenades booleanes. Aquestes expressions i valors es caracteritzen perquè només poden tenir dos valors, cert o fals.
Per exemple: els blocs de comparació comparen dues variables del mateix tipus, si la comparació és certa el resultat serà verdader. En cas contrari serà fals.
Operador lògic “i” combina dues condicions. Perquè el resultat sigui vertader, les dues condicions també han de ser verdaderes.
L’operador lògic “o” també permet combinar dues condicions. Però, perquè el resultat sigui cert, només és necessari que una de les dues condicions sigui verdadera.
Els blocs arrodonits, també anomenats reports, contenen dades numèriques i/o cadenes de text.
Scratch com a entorn de programació
Tipus i formes de blocs Scratch
Seqüències Scratch
Bucles Scratch
Operadors Scratch
Condicionals Scratch
Variables Scratch
Funcions Scratch
Reptes
Repte 1 Seqüències – https://scratch.mit.edu/projects/1068791884
Crea tres seqüències per fer arribar el robot a tres fruites diferents dins la graella: poma, kiwi i síndria. Quan arribis a la fruita el robot ha de dir el nom de la fruita i s’ha de reproduir un so.
Has de fer servir tres inicis de seqüència diferents. El robot ha de sortir sempre des del mateix punt d’inici.
Pots fer servir aquests blocs de programació.
Repte 2 – Bucles – https://scratch.mit.edu/projects/1068876596
Fes que el robot dibuixi un rectangle i un quadrat fent servir els bucles de repeticions. Has de fer servir l’extensió “Llapis”.
El robot ha de dibuixar el quadrat quan premis la lletra Q i el rectangle quan premis la lletra R.
Pots fer servir aquests blocs de programació.
Repte 3 – Condicionals – https://scratch.mit.edu/projects/1068895200
Fes que el robot arribi al final del laberint i s’aturi fent servir condicionals.
Pots fer servir aquests blocs de programació.
Primer has de fer que el robot es mogui prement les tecles
- Fletxa amunt
- Fletxa avall
- Fletxa dreta
- Fletxa esquerre
Després has de fer que sempre que el robot toqui la línia verda torni a l’inici.
Finalment has de fer que si el robot arriba a la meta i toca el quadre de color vermell digui “Molt bé” durant 2 segons, soni el so “Clapping” i el robot torni a l’inici.