La placa micro:bit
Com descarregar un programa fet amb MakeCode a la placa micro:bit
MakeCode
https://makecode.microbit.org/beta
Categories de blocs
Els blocs estan organitzats segons la seva funcionalitat, de manera que els de la mateixa categoria comparteixen color. A més, els blocs estan separats segons si el seu ús és habitual o avançat.
En prémer sobre el nom de cadascuna de les categories s’obre un desplegable on apareixen tots els blocs de la secció.
En algunes categories, apareix l’opció “Més”. Si pitgem aquesta opció apareixen encara més blocs de programació.
Al final de cada bloc es troben els blocs específics de la micro:bit V2.
Dins dels blocs habituals trobem
Bàsic:
Aquesta categoria conté els blocs més habituals en un programa, com per exemple, per iniciar un programa, per fer una pausa o per mostrar informació a la pantalla led, com text o una icona.
Entrada:
Aquests blocs de programació fan referència a l’entrada de dades, és a dir, a la lectura dels sensors. Per exemple, mesurar la temperatura o la llum ambiental. Aquests blocs es poden treballar amb blocs de lògica per estabilitzar el flux d’un projecte.
Música:
Els blocs estan relacionats amb la reproducció de diversos sons, siguin notes, sons i melodies predefinides o creades.
Led:
Conté els blocs de programació per fer ús dels leds de la matriu frontal.
Ràdio:
Conté els blocs de programació que fan referència a la comunicació per ràdio entre diferents targetes micro:bit.
Bucle:
Els bucles són estructures de programació que agrupen instruccions per executar una tasca de manera repetida.
Lògica:
Els blocs de lògica executen el flux bàsic d’un programa. Conté blocs condicionals, comparacions i booleans.
Variables:
Conté els blocs de programació per crear i administrar variables. Una variable és com una capseta que ens permet emmagatzemar una dada, com per exemple, un número o un text.
Matemàtiques:
Conté els blocs de programació amb els quals podem fer operacions matemàtiques. Podem fer sumes, restes, divisions, fins i tot obtenir números de manera aleatòria.
Extensions:
A les extensions podem afegir i gestionar extensions de blocs per controlar altres dispositius, com per exemple, sensors complementaris o motors compatibles amb la targeta micro:bit.
En prémer sobre un dels complements, com per exemple, el servomotor, apareixen els blocs de programació a l’editor de MakeCode.
Dins dels blocs d’un ús avançat destaquem:
Funcions:
Conté els blocs de programació relacionats amb les funcions. Podem dir que les funcions són petits programes dins d’un programa. Els blocs són útils per simplificar la programació.
Pins:
Conté els blocs per rebre i enviar dades dels dispositius connectats als pins.
SEQÜÈNCIES
Seqüències d’instruccions
Els programes es componen de seqüències d’instruccions que s’executen per realitzar una tasca. Les seqüències d’instruccions són una sèrie d’ordes, una rere l’altre. Cada pas es segueix en ordre, quan el pas anterior s’ha completat. El resultat d’un programa dependrà de les ordres i de com s’organitzen.
Aquesta sèrie de passos específics per solucionar un problema o resoldre una tasca es denomina algoritme.
En el nostre dia a dia, per resoldre certes situacions seguim una seqüència d’instruccions, per exemple, en cuinar un pastís, per arribar a un destí de viatge, quan construïm un moble, quan plantem una llavor…
Has pensat mai, com podries desglossar en petites instruccions el moment de fer-te l’esmorzar? No és mateix agafar una tassa i abocar el suc, que abocar el suc i després agafar la tassa. Un altre exemple evidentment és que primer torrem el pa i posteriorment posem la melmelada. Al revés seria una mica desastrós, oi?
Quan programem el que fem és donar instruccions pas a pas a un ordinador sobre què ha de fer i en quin ordre. Les instruccions han de ser prou petites perquè els ordinadors les entenguin, han de ser clares i detallades. Si no, l’ordinador s’equivocarà o farà coses diferents dels que pensàveu que havíeu programat.
REPTE 1 SEQÜÈNCIES
BUCLES O REPETICIONS
Un bucle és una acció que es repeteix un cop rere l’altre.
En la vida quotidiana fem coses en bucle constantment, per exemple, quan fem una sèrie d’exercicis al gimnàs o quan fem voltes a un circuit. Utilitzem paraules com <sempre que…>, <fins que…> o <repeteix 20> en bucle.
En programació els bucles són blocs de codi o instruccions que es repeteixen un cop rere l’altre. Alguns bucles s’executen sempre (bucles infinits). D’altres tenen alguna cosa que els atura. I d’altres que es repeteixen mentre es compleix una condició.
Com creem repeticions amb MakeCode?
Per crear repeticions amb MakeCode, utilitzarem principalment aquest tres blocs:
Repte 2 BUCLE PER SEMPRE
El bloc “per sempre” executa les instruccions de manera infinita. Aquest bloc de codi es troba dins de la categoria “Bàsic”.
Repte 3 BUCLE REPETIR _VEGADES
El bloc “repetir_vegades” executa les instruccions un determinat nombre de cops. Aquest bloc de codi es troba dins de la categoria de “Bucles”.
Repte 4 BUCLE MENTRE _FER
El bucle “mentre _fer” repeteix un grup d’instruccions mentre es compleixi una condició. Aquest bloc de codi també es troba dins de la categoria de “Bucles”.
CONDICIONALS
En el nostre dia a dia, estem prenent decisions constantment:
- Si prems el botó de l’ascensor, faràs que vingui.
- Si el semàfor està vermell, aturat, si no, camina.
A l’hora de programar és important saber dir com prendre decisions i què fer en determinades situacions. D’això se’n diu selecció o condicionals.
Els condicionals o selecció són estructures de programació que responen a una condició. Permeten diversificar un programa i fer una de dues opcions diferents. Si passa alguna cosa determinada, fes això; si no, fes una altra cosa.
Una manera molt senzilla d’explicar una condició podria ser a través del següent exemple.
Us heu d’imaginar una via de tren. Els raïls obliguen a seguir al tren per aquest camí, però existeixen els encreuaments de vies…
El tren segueix recte pels raïls fins que arriba a un encreuament de camins, és a dir, a la condició. Aquest encreuament simbolitza el compliment d’una acció o una altra, si les agulles de les vies estan cap a la dreta, el tren girarà a la dreta, si no, seguirà recte.
Com ho programem?
Per crear un condicional amb MakeCode disposem de dos blocs (SI i el SI – SI NO). Aquest es troben de la categoria “Lògica”
Penseu una pregunta o condició. Com a condicions, podem utilitzar o bé sensors, o bé operadors, col·locant-los dins del lloc adequat. Penseu sempre que esteu fent una pregunta, que s’ha de poder contestar amb CERT o FALS.
Segon pas, dieu al programa el què voleu que faci (accions) SI la condició és CERTA.
Cal destacar que els condicionals s’executen només una vegada, a no ser que estiguin dins d’un bloc “per sempre”.
Repte 5 CONDICIONAL SI
Farem servir el bloc Condicional SI
Repte 6 CONDICIONAL SI – SI NO
Farem servir el bloc Condiciona SI – SI NO
No és obligatori, però també li podeu dir que voleu que faci SI NO és CERTA. Amb un bloc SI – SI NO, col·loqueu a la part superior les accions a realitzar si la condició es compleix (CERT), i a la part inferior les accions a realitzar si no es compleix (FALS).