Programa de l’edició de 2019

En aquesta edició de 2019 RobotEbre presenta un programa d’activitats molt complet!! A més a més de la Mostra de projectes, hi haurà una conferència inagural, una gran oferta de tallers i un conjunt de taulers amb reptes robòtics.

L’estructura de la Jornada serà la següent:

  • 9:30 – 10:00 Rebuda dels participants al Pavelló Firal de Remolins i muntatge
  • 10:00 – 10:30 Inauguració i conferència inaugural: “L’evolució tecnologica i les professions del futur”, a càrrec del Sr. Albert Oller. (* Veure descripció més avall)
  • 10:30 – 11:00 Obertura i visita de la Mostra.
  • 11:00 – 13:00 Tallers al Campus Remolins de la URV (tallers d’una hora de durada aproximadament) (** Veure descripció més avall)
  • 13:00 Cloenda

Els taulers amb reptes robòtics estaran disponibles durant tota la jornada per tal que els participants puguin provar-los.


(*) Conferència – “L’evolució tecnologica i les professions del futur”, a càrrec del Sr. Albert Oller. Descripció: La conferència intenta donar un cop d’ull a com ha evolucionat la tecnologia en els darrers anys i com es creu que pot evolucionar en els propers 10 o 20 anys. La conferència es centra en la tecnologia basada en l’energia solar fotovoltaica, la robòtica, i la informàtica, i amb algunes pinzellades sobre la biotecnologia i la nano-tecnologia. L’objectiu de la conferència és doble: d’una banda s’intenta que els estudiants es re-situïn en un futur molt proper (10 anys vista) on la tecnologia jugarà un paper molt important, i que vegin que el seu nivell d’estudis serà molt important per afrontar el seu futur laboral.

La conferència inagural es realizarà a l’Aula Magna de la URV (aforament: 180)


(**) Tallers:  l’aforament per a cada taller és limitat. Cal contactar amb l’organització per tal de preveure la distribució dels alumnes participants!!

Taller 1: Cúpules de Leonardo. L’activitat es basa en una idea de Leonardo da Vinci: les cúpules autosostenibles. Aixecarem col·lectivament diferents models de cúpules, amb bastons de fusta. Aquesta idea d’acoblament es coneix com a “estructura recíproca” en el camp de l’arquitectura.  Combinarem geometria, tecnologia, art, història i molt treball en equip per aconseguir el muntatge d’aquestes estructures.

Taller 2: Realitats Sonores Augmentades en Educació Infantil i Primària.  L’activitat consistirà en una realitat sonora augmentada mitjançant el programa Echoes xyz, i un telèfon Android, amb el qual podran activar sons i activar‐los presencialment via GPS. Caldrà que els alumnes portin mòbil, disposin d’espai a la memòria i dades per descarregar-se l’aplicació ECHOES: interactives GPS-triggered sound walks (està per android i iphone).

Taller 3: Joc de drons. Activitat de pilotatge de drons mitjançant la programació per blocs, adreçada a l’àrea curricular de matemàtiques, amb la finalitat de potencial el pensament computacional.

Taller 4: Petits experiments amb la llum. En aquesta activitat els alumnes construeixen un microscopi per un tablet o mòbil utilitzant una lent de punter làser i un projector d’hologrames piramidal amb una transparència. El muntatge es col·loca sobre la pantalla d’un telèfon que emet una imatge que crea l’efecte d’holograma

Taller 5: Com és d’eficient una bombeta? En aquesta activitat els alumnes investiguen experimentalment l’eficiència energètica d’una bombeta mitjançant una calorimetria en què determinen l’energia calorífica “residual” que es desprèn. S’introdueixen les transformacions energètiques i l’eficiència d’aquestes transformacions.

Taller 6: Valorització de residus. En aquesta activitat els alumnes investiguen experimentalment l’efectivitat de les dues reaccions de precipitació per recuperar els ions coure d’una solució residual de clorur de coure (II) i l’estabilitat del dos precipitats formats; i reflexionen sobre la utilitat del procés per valoritzar residus.

Taller 7: “Com es netegen les aigües residuals?” En aquesta activitat els alumnes investiguen experimentalment el procés de tractament d’aigües fent una coagulació i floculació i utilitzant carbó actiu; i reflexionen sobre la seva utilitat. Per simular el procés, faran servir midó i colorant com a residus simulats.

Taller 8: Passa a l’acció i construeix el teu propi controlador! En aquesta activitat de tipus Tinkering s’utilitzen plaques Makey Makey i materials quotidians i de construcció de blocs. Els participants veuen el funcionament del Makey Makey a través d’exemples, interactuen amb les plaques i aprenen el funcionament del programa Scratch. Posteriorment treballant en equips creen el seu propi joc i el controlador que faran servir per a jugar-hi.

Taller 9: Arduino i S4A! En aquesta activitat s’introdueix als alumnes conceptes programació, robòtica i electrònica  a través de la realització d’activitats diverses amb un kit Arduino i el programa S4A. Amb la placa realitzaran processos de domotització que podem trobar actualment en cases domòtiques. Hauran de superar el repte de crear entre tots una casa domòtica. El taller s’adaptarà al nivell de coneixements de l’alumnat.