Tot sobre accidents de treball
Accidents de treball i malalties professionals
Accident de treball (AT) (article 115 del Reial decret legislatiu 1/1994)
1- S’entén per accident de treball tota lesió corporal que el treballador pateixi com a conseqüència del treball que executi per compte d’altri. (*)
2- Es consideraran com a accidents de treball:
– Els accidents que pateixi el treballador/a a l’anada o a la tornada del lloc de treball (accidents in itinere).
– Els accidents que pateixi el treballador/a amb ocasió o com a conseqüència de l’acompliment de càrrecs electes de caràcter sindical així com els que tenen lloc a l’anada o a la tornada del lloc on s’exerceixen les funcions pròpies d’aquests càrrecs.
– Els que tenen lloc amb ocasió o per conseqüència de tasques que tot i ser diferents de les de la seva categoria professional, executi el treballador/a en compliment de les ordres de l’empresari o espontàniament en interès del bon funcionament de l’empresa.
– Els que tenen lloc en actes de salvament i en altres de naturalesa anàloga, quan, uns i altres, tinguin connexió amb el treball.
– Les malalties, no incloses com a malalties professionals, que el treballador pugui contraure amb motiu de la realització del seu treball sempre que es provi que la malaltia es va produir per l’execució d’aquest treball.
– Les malalties o defectes, patits amb anterioritat pel treballador/a que s’agreugin com a conseqüència de la lesió constitutiva de l’accident.
– Les conseqüències de l’accident que resultin modificades en la seva naturalesa, duració, gravetat o terminació, per malalties intercurrents, que constitueixin complicacions derivades del procés patològic determinat per l’accident mateix o que tinguin el seu origen en afeccions adquirides en el nou mitjà en què s’ha situat el pacient per a la seva curació.
3- Es presumeix, si no hi ha prova en contra, que són constitutives d’accident de treball les lesions que pateixi el treballador/a durant el temps i el lloc de treball.
4- No obstant el que estableixen els apartats anteriors, no tindran la consideració d’accident de treball:
– Els accidents que tenen lloc degut a força major estranya al treball.
– Els accidents que siguin deguts a dol o imprudència temerària del treballador accidentat.
5. No impedirà la qualificació d’accident de treball algun dels fets següents:
– La imprudència professional que és conseqüència de l’exercici habitual d’un treball i que derivi de la confiança que aquest inspira al treballador/a.
– La concurrència de culpabilitat civil o criminal de l’empresari, d’un company de treball de la persona accidentada o d’un tercer, a no ser que no tingui cap relació amb el treball.
S’estableix l’obligació de comunicar a l’autoritat laboral els accidents de treball.
S’estableix l’obligació de comunicar a l’autoritat laboral la relació d’accidents de treball sense baixa mèdica.
S’estableix l’obligació de comunicar a l’autoritat laboral la relació d’altes o de morts de persones accidentades.
Malaltia professional (MP) (article 116 del Reial decret legislatiu 1/1994)
S’entén per malaltia professional la que contreu el treballador o la treballadora com a conseqüència del treball executat per compte d’altri en les activitats que s’especifiquen en el quadre de malalties professionals (annex 1 del Reial decret 1299/2006, d’1 de novembre, així com les que s’hi incorporin en un futur mitjançant el procediment que la norma preveu) i que estigui provocada per l’acció dels elements o substàncies que en aquest quadre s’indiquen per a cada una de les malalties professionals.
La qualificació de les malalties com a professionals correspon a l’entitat gestora respectiva, sense perjudici que amb caràcter previ els facultatius del Sistema Nacional de Salut o els serveis mèdics de les empreses col·laboradores en la gestió de les contingències professionals n’hagin fet el diagnòstic que han de comunicar a aquesta entitat.
S’estableix l’obligació de comunicar les malalties professionals a l’autoritat laboral. Aquesta obligació recau en l’entitat gestora o en la mútua d’accidents de treball i malalties professionals que assumeixi la protecció de les contingències professionals, que és l’encarregada d’elaborar i tramitar el comunicat. Aquest comunicat s’ha de fer a través de l’aplicació informàtica CEPROSS (Comunicación de enfermedades profesionales, Seguridad Social) a la qual es pot accedir, mitjançant l’oportuna acreditació, a través de l’Oficina Virtual.
Els empresaris/àries i treballadors/ores autònoms que disposin de cobertura per contingències professionals han de facilitar la informació requerida per les entitats gestores o mútues d’accidents de treball i malalties professionals per a l’elaboració del comunicat.
La tramitació inicial de comunicat de malaltia professional s’ha de fer dintre del termini dels 10 dies hàbils següents a la data en què s’hagi qualificat la malaltia com a professional.
(*) Els treballadors autònoms també poden accedir a les contingències d’accident de treball i malaltia professional amb caràcter voluntari si cotitzen per aquests conceptes.
Tràmits
Informació addicional
- Nota informativa sobre els canvis de format en els comunicats d’accident de treball
- Quadre de malalties professionals (Annex 1 del Reial Decret 1299/2006)
- Comunicació de malalties professionals – Aplicació CEPROSS
var max_addicionals = 0; EscriuReglesCss(max_addicionals);
Normativa
- REIAL DECRET LEGISLATIU 1/1994, de 20 de juny, que aprova el text refós de la Llei General de la Seguretat Social. (BOE núm. 154 publicat el 29/06/1994)
- ORDRE TRI/10/2004, de 26 de gener, per la qual s’aprova el procediment de notificació electrònica dels accidents de treball. (DOGC núm. 4061 publicat el 02/02/2004)
- Ordre TAS/2926/2002, de 19 de novembre, per la qual s’estableixen nous models per a la notificació dels accidents de treball i es possibilita la seva transmissió per procediment electrònic. (BOE núm. 279 publicat el 21/11/2002)
- Resolució de 26 de novembre de 2002, de la Subsecretaria, per la qual es regula la utilització del Sistema de Declaració Electrònica d’Accidents de Treball (DeltU) que possibilita la transmissió per procediment electrònic dels nous models per a la notificació d’accidents de treball, aprovats per l’Ordre TAS/2926/2002, de 19 de novembre. (BOE núm. 303 publicat el 19/12/2002)
- ORDRE TRI/317/2006, de 21 de juny, per la qual s’amplia el termini que estableix la disposició transitòria única de l’Ordre TRI/10/2004, de 26 de gener, per la qual s’aprova el procediment de notificació electrònica dels accidents de treball, en la redacció donada per les Ordres TRI/215/2004, de 15 de juny, i TRI/296/2005, de 21 de juny. (DOGC núm. 4664 publicat el 28/06/2006)
- ORDRE TAS/1/2007, de 2 de gener, per la qual s’establix el model de part de malaltia professional, es dicten normes per a la seva elaboració i transmissió i es crea el corresponent fitxer de dades personals. (BOE núm. 4 publicat el 04/01/2007)
- REIAL DECRET 1299/2006, de 10 de novembre, pel qual s’aprova el quadre de malalties professionals en el sistema de la Seguretat Social i s’estableixen criteris per a la seva notificació i registre. (BOE núm. 302 publicat el 19/12/2006)
- ORDRE TRE/241/2007, de 22 de juny, per la qual s’amplia el termini que estableix la disposició transitòria única de l’Ordre TRI/10/2004, de 26 de gener, per la qual s’aprova el procediment de notificació electrònica dels accidents de treball, en la redacció donada per les Ordres TRI/215/2004, de 15 de juny, TRI/296/2005, de 21 de juny, i TRI/317/2006, de 21 de juny. (DOGC núm. 4923 publicat el 11/07/2007)
Entitat responsable
Direcció General de Relacions Laborals