http://www10.gencat.net/sac/AppJava/servei_fitxa.jsp?codi=13057

Tot sobre accidents de treball

Accidents de treball i malalties professionals

Accident de treball (AT)  (article 115 del Reial decret legislatiu 1/1994)

1- S’entén per accident de treball tota lesió corporal que el treballador pateixi com a conseqüència del treball que executi per compte d’altri. (*)

2- Es consideraran com a  accidents de treball:

– Els accidents que pateixi el treballador/a a l’anada o a la tornada del lloc de treball (accidents in itinere).

– Els accidents que pateixi el treballador/a amb ocasió o com a conseqüència de l’acompliment de càrrecs electes de caràcter sindical així com els que tenen lloc a l’anada o a la tornada del lloc on s’exerceixen les funcions pròpies d’aquests càrrecs.

– Els que tenen lloc amb ocasió o per conseqüència de tasques que tot i ser diferents de les de la seva categoria professional, executi el treballador/a en compliment de les ordres de l’empresari o espontàniament en interès del bon funcionament de l’empresa.

– Els que tenen lloc en actes de salvament i en altres de naturalesa anàloga, quan, uns i altres, tinguin connexió amb el treball.

– Les malalties, no incloses com a malalties professionals, que el treballador pugui contraure amb motiu de la realització del seu treball sempre que es provi que la malaltia es va produir per l’execució d’aquest treball.

– Les malalties o defectes, patits amb anterioritat pel treballador/a que s’agreugin com a conseqüència de la lesió constitutiva de l’accident.

– Les conseqüències de l’accident que resultin modificades en la seva naturalesa, duració, gravetat o terminació, per malalties intercurrents, que constitueixin complicacions derivades del procés patològic determinat per l’accident mateix o que tinguin el seu origen en afeccions adquirides en el nou mitjà en què s’ha situat el pacient per a la seva curació.

3- Es presumeix, si no hi ha prova en contra, que són constitutives d’accident de treball les lesions que pateixi el treballador/a durant el temps i el lloc de treball.

4- No obstant el que estableixen els apartats anteriors, no tindran la consideració d’accident de treball:

– Els accidents que tenen lloc degut a força major estranya al treball.

– Els accidents que siguin deguts a dol o imprudència temerària del treballador accidentat.

5. No impedirà la qualificació d’accident de treball algun dels fets següents:

– La imprudència professional que és conseqüència de l’exercici habitual d’un treball i que derivi de la confiança que aquest inspira al treballador/a.

– La concurrència de culpabilitat civil o criminal de l’empresari, d’un company de treball de la persona accidentada o d’un tercer, a no ser que no tingui cap relació amb el treball.

S’estableix l’obligació de comunicar a l’autoritat laboral els accidents de treball.
S’estableix l’obligació de comunicar a l’autoritat laboral la relació d’accidents de treball sense baixa mèdica.
S’estableix l’obligació de comunicar a l’autoritat laboral la relació d’altes o de morts de persones accidentades.

Malaltia professional (MP) (article 116 del Reial decret legislatiu 1/1994)

S’entén per malaltia professional la que contreu el treballador o la treballadora com a conseqüència del treball executat per compte d’altri en les activitats que s’especifiquen en el quadre de malalties professionals (annex 1 del Reial decret 1299/2006, d’1 de novembre, així com les que s’hi incorporin en un futur mitjançant el procediment que la norma preveu) i que estigui provocada per l’acció dels elements o substàncies que en aquest quadre s’indiquen per a cada una de les malalties professionals.

La qualificació de les malalties com a professionals correspon a l’entitat gestora respectiva, sense perjudici que amb caràcter previ els facultatius del Sistema Nacional de Salut o els serveis mèdics de les empreses col·laboradores en la gestió de les contingències professionals n’hagin fet el diagnòstic que han de comunicar a aquesta entitat.

S’estableix l’obligació de comunicar les malalties professionals a l’autoritat laboral. Aquesta obligació recau en l’entitat gestora o en la mútua d’accidents de treball i malalties professionals que assumeixi la protecció de les contingències professionals, que és l’encarregada d’elaborar i tramitar el comunicat. Aquest comunicat s’ha de fer a través de l’aplicació informàtica CEPROSS (Comunicación de enfermedades profesionales, Seguridad Social) a la qual es pot accedir, mitjançant l’oportuna acreditació, a través de l’Oficina Virtual.

Els empresaris/àries i treballadors/ores autònoms que disposin de cobertura per contingències professionals han de facilitar la informació requerida per les entitats gestores o mútues d’accidents de treball i malalties professionals per a l’elaboració del comunicat.

La tramitació inicial de comunicat de malaltia professional s’ha de fer dintre del termini dels 10 dies hàbils següents a la data en què s’hagi qualificat la malaltia com a professional.

(*) Els treballadors autònoms també poden accedir a les contingències d’accident de treball i malaltia professional amb caràcter voluntari si cotitzen per aquests conceptes.
 

Tràmits

Informació addicional

var max_addicionals = 0; EscriuReglesCss(max_addicionals);

Normativa

Entitat responsable

Direcció General de Relacions Laborals

Leave a Reply