Activitat per a PDI del Garraf
Sense comentaris »El Garraf
Aquestes activitats estan destinades per treballar a l’aula d’informàtica, individualment o per parelles i a ser possible amb la meitat del grup (per poder atendre millor els dubtes que puguin haver).
El grup seria d’un 1r de la ESO, dins de l’assignatura de Ciències Naturals, treballant d’una manera interdisciplinar amb l’àrea de la Llengua Catalana, i la Informàtica entre d’altres.
Dins del tema del la cèl·lula, haurien de distingir els diferents tipus, i dins d’un dels tipus (cèl·lules animals) haurien de distingir les parts més importants així com les seves funcions. A partir del portal edu365 i diversos llocs web que podem trobar fent cerques amb google (per exemple) podem trobar jocs interactius per treballar d’una manera més lúdica aquests aspectes de les cèl·lules animals. També podem treballar amb activitats jclic fent ús del cercador que trobem a http://clic.xtec.cat/db/listact_es.jsp . Un dels paquets d’activitats que hauran de buscar per practicar serà el que jo he fet, amb el nom de “Activitats cèl·lula animal”.
La temporització és d’una sessió d’una hora. Per buscar i practicar diferents activitats sobre les cèl·lules animals. En el cas de que no es trobés el paquet d’activitats, es pot obrir directament clicant sobre l’enllaç que hi ha en aquest article.
Visita aquesta web i explora el seu contingut
Aquí teniu les webs:
Reciclatge http://www.aula21.net/cazas/cazasaula21/reciclaje.html
L’escalfament global del planeta http://poster.4teachers.org/worksheet/view.php?ID=99503
Aquesta unitat didàctica estaria dins de la programació anual de 3r d’ESO de l’assignatura de Biologia i Geologia. La unitat didàctica pertany al tema de la nutrició humana. Concretament al tema on es treballen els següents continguts: l’aparell circulatori, la sang, els vasos sanguinis, el cor, la circulació de la sang i el sistema limfàtic.
Pel que fa a aspectes metodològics, caldria destacar:
-Utilització de mitjans tecnològics: audiovisuals i informàtics.
-Observació d’imatges i models.
-Presa d’apunts de la informació transmesa de diverses fonts.
-Interpretació d’informació escrita, audiovisual i oral.
La meva seqüenciació d’activitats faria relació principalment a un treball paral·lel o de reforç o recolzament dels continguts de l’aparell circulatori, la sang i el cor i cal tenir molt en compte els aspectes metodològics abans esmentats. A continuació, faig un breu resum de la meva proposta:
Activitats inicials
Un vídeo molt general sobre el cos humà que cridarà l’atenció dels alumnes:
http://www.youtube.com/watch?v=CYRSQHgvtG4&NR=1&feature=fvwp
Durant la unitat didàctica
Activitats sobre el cor
Funcionament del cor : http://www.cienciasnaturales.es/
Visualització en 3d del cor per apreciar les seves parts (és pot fer servir les vegades necessàries per visualitzar el modelatge): http://www.youtube.com/watch?v=1ugBkAy-zX4
Activitats sobre la sang
Vídeo donació sang: http://www.youtube.com/watch?v=2TJy88ZN9FI
Vídeo sang: http://www.youtube.com/watch?v=GoqehY8J20Q
Vídeo sang i circulació: http://www.youtube.com/watch?v=dVidtTJ4Wjs&feature=related
Vídeo simulació mèdica de la sang: http://www.youtube.com/watch?v=k22TS5eAV3o&feature=related
Activitats del sistema circulatori i el seu funcionament
Diferents activitats de http://www.cienciasnaturales.es/
Activitats de síntesi
Activitats jclic sobre la nutrició. Hi ha un apartat de l’aparell circulatori : http://clic.xtec.cat/db/act_ca.jsp?id=1082
http://clic.xtec.cat/db/act_ca.jsp?id=1044
Un vídeo final de resum. És en castellà.
http://www.youtube.com/watch?v=hJqK5Qj798E
A continuació proposo un seguit de propostes per treballar la respiració humana. És un recull d’eines trobades cercant per la xarxa i d’atres de “collita pròpia”. També hi ha una sèrie d’activitats que poden ser útils per una autoavaluació.
Presentació de Slideshare. Molt semblant a la pujada des de picasa utilitzant google.
L’aparell respiratori és el sistema biològic de qualsevol organisme que està implicat en el l’intercanvi de gasos. Habitualment l’utilitzen per agafar oxigen de l’aire i expulsar el diòxid de carboni acumulat a l’organisme. En els peixos es realitza el mateix procés però sota l’aigua. En les plantes s’absorbeix diòxid de carboni i expulsa oxigen durant el procés de la fotosíntesi.
El sistema respiratori es responsable de fer possible el mecanisme de la respiració i, en general, es poden considerar quatre fases:
* La inspiració o inhalació que comporta l’entrada d’aire i oxigen cap els alvèols pulmonars.
* El procés de bescanvi d’oxigen i diòxid de carboni entre els alvèols pulmonars i la sang.
* L’espiració o exhalació consistent en la sortida de l’aire des dels alvèols pulmonars cap a l’exterior, amb l’eliminació de diòxid de carboni.
* Bescanvi d’ O2 i CO2 entre las cèl·lules i la sang.
Segons el tipus d’organisme varia l’espai en el que es realitza l’intercanvi, generalment entre els alvèols i els capil·lars; varia l’anatomia o estructura del sistema d’intercanvi, i la utilització fisiològica dels gasos que participen de l’intercanvi. Alguns tipus d’animals, com els insectes, tenen sistemes respiratoris amb característiques anatòmiques molt simples. En els amfibis, fins i tot en la pell té un paper fonamental en l’intercanvi de gasos. En els éssers humans i en altres mamífers, per exemple, les característiques anatòmiques del sistema respiratori són les vies respiratòries, els pulmons i els músculs respiratoris. Les molècules d’oxigen i diòxid de carboni s’intercanvien passivament, per difusió, entre els gasos extern de l’entorn i la sang. Aquest procés d’intercanvi es produeix a la regió alveolar dels pulmons.
Les plantes també tenen un sistema respiratori, però la direcció d’intercanvi de gasos pot ser oposada a la dels animals. El sistema respiratori de les plantes també inclou determinades característiques anatòmiques, com els forats de la part inferior de les fulles coneguts com estomes.
Aquesta seria una possible activitat d’avaluació juntament amb les activitats jclic i la webquest. Fes clic a l’enllaç.