RENAIXEMENT-MÚSICA VOCAL PROFANA I RELIGIOSA
ACTIVITATS
Nom __________________________________________________, curs____, grup___
1. Audició del Kyrie eleyson, de la Missa del Papa Marcelo, de Palestrina
Després d’escoltar seguint la partitura, digues:
a) Ordre d’entrada de les veus:
b) Tipus de textura: s’alterna amb l’homofonia?
c) Escriu el text complet:
-Kyrie eleyson
–
–
d) Parts en què es divideix la composició. Fes servir les lletres de l’alfabet:
e) Quantes cadències clares hi ha?
f) Fes un comentari de l’audició fent servir la informació general (punts 1 a 10), explicant quins d’aquests punts trobes més adients a la música escoltada.
Policoralitat
2. Audició: Canzona en eco, d’Andrea Gabrieli
a) Quins són els instruments de metall en aquesta audició? (Pensa que es tracta d’instruments actuals, hereus dels que hi havia en aquella època):
b) Quines sensacions et provoca l’escolta d’aquesta música?
3.Audició: Sanctus, d’andrea Gabrieli:
a) Quants cors hi trobes?
b) Cadascun dels cors inclou veus i instruments. Cert?
c) Completa les parts que falten:
-a, lent
-b, mogut
d) Quines de les informacions de l’altre full s’apliquen especialment a aquesta música?
e) Tipus de polifonia emprada en aquesta música de Gabrieli:
Música vocal profana
4. Audició: El Grillo, frottola de Josquin Desprez
a) Caràcter:
b) Quins elements descriptius hi trobes?
c) Cerca informació de l’autor i fes un resum:
5 Audició: Il est bel et bon, chanson de Passereau
a) A quantes veus està escrita?
b)Textura: De quin tipus?
d) Caràcter:
e) Quins elements descriptius hi trobes?
6. Audició: El cant dels ocells, chanson de Clement Janequin
a) Comencen les veus imitant-se, una darrera l’altra. Digues si aquesta tècnica és seguida tot el temps, o bé hi ha excepcions:
b) Quins ocells reconeixes?,
–
7. Audició: Madrigal Sfogava con le stelle, de Claudio Monteverdi
a) Quin tipus de textura predomina al principi?
b) Senyala algun moment –cita la paraula o les paraules- on trobis paral·lelisme entre la música i les paraules. Per exemple: “hi ha dissonàncies quan es canta la paraula _________”.
c) En la versió del film, què opines sobre la traducció emocional realitzada?
8. Audició: Madrigal, Monteverdi (film)
Quel Augelin, che canta
Si dolcemente
E lascivetto vola
Hor da l’abete al faggio
Et hor dal faggio al mirto,-
S’havesse humano spirto,
Direbb’: Ardo d’amor, ardo d’amore!
Ma ben arde nel core
E chiam’ il suo desio
Che li rispond’:
Ardo d’amor anch’ io!
Che sii tu benedetto,
Amoroso, gentil, vago augelletto!
a) Expressa les teves impressions
9. Últim vídeo de Monteverdi I del film.
Comenta les teves sensacions, especialment les dissonàncies.
10. Aquí hi ha Sting amb un altre madrigalista, anglès en aquest cas, John Dowland. En pots parlar si vols
http://www.youtube.com/watch?v=55jnH3rqcoU&NR=1
11. Per últim, el vídeo de La Soul. Busca el significat de “riff”. Té premi si saps relacionar aquesta música amb les músiques vistes fins aquí. Busca la relació a través de la textura.