En l’àmbit de l’educació una de les transformacions que més incideixen en els aprenentatges dels alumnes és l’ús d’internet. Aquest canvi ha vingut donat per la introducció, des de fa anys, dels diferents aparells tecnològics com l’ordinador, les taules i amb més incidència el mòbil.
Primer hem tingut l’etapa de la digitalització de les aules, incorporar ordinadors en el treball a l’aula, per realitzar presentacions, cerca d’informació, realitzar treballs escrits, etc. La funció del docent continuava sent cabdal i necessària en el procés de formació dels alumnes, amb les directius que marcava i la temporització dels aprenentatges.
Quan aquesta etapa de la digitalització, està menys o menys consolidada, la irrupció dels mòbils, ens ha obligat a canviar la manera de com treballem i marquen els aprenentatges dels alumnes. El seu espai de coneixement i d’interès ha canviat completament en aquestes generacions, la seva incidència amb l’entorn i amb el món és molt més ampla que la que podem donar a conèixer dins un aula.
Actualment, els alumnes poden tenir més interès en allò que surt a Youtube, en el que ha dit el seu youtuber preferit o el que els han enviat per Whatsapp o l’última novetat en Instagram…
El seu centre d’interès a fet un gir, ara volen ser part d’aquest món, volen ser partícips d’aquests canvis i veure’s en ells.
Comença una transformació digital (article Marc Vidal, molt important la seva lectura) que no hi podem ser aliens o indiferents… hem de ser motors d’aquest canvi. Quan a un alumne li proposes poder aprendre un tema on combina diferents elements digitals (fer un vídeo, crear una web, realitzar una activitat gaming sobre el tema, proposar-li fer-se ell mateix una prova escrita i presentar-la a la resta de companys, etc…), en els quals ell és el protagonista i pot crear el seu propi procés d’aprenentatge, adaptant-se a les seves necessitats, al seu ritme i aplicant la seva creativitat, neix una manera molt diferent d’enfocar la tasca docent i com aquesta ha d’incidir en aquest canvi.
Les eines digitals que tenen al seu abast és enorme, cal ser ara no el docent que explica i els altres escolten, sinó el docent que aprèn i comparteix amb els altres; ha d’haver-hi un intercanvi entre tots dos.