– Títol de la programació: Racó de medi (L’alimentació)
– Nivell educatiu: 2n d’Educació Primària (Cicle Inicial)
– Objectius didàctics:
- Classificar aliments segons l’origen (vegetal, animal i mineral).
- Anomenar i classificar els aliments segons al grup al qual pertanyen (cereals, fècules i llegums, fruites i hortalisses, carn, peix i ous, llet i derivats, greixos i dolços).
- Reconèixer la importància d’una dieta equilibrada per l’ésser humà.
– Continguts que es treballen del currículum:
BLOC III: LES PERSONES I LA SALUT
• Identificació de les parts del cos. Observació de diferències i semblances,
canvi i continuïtat entre persones.
• Identificació de la nutrició en relació amb el creixement, recanvi i
manteniment de la vida.
• Reconeixement dels diferents tipus d’aliments. Valoració d’una alimentació
sana i variada.
– Competències que es treballen:
COMPETÈNCIA LINGÜÍSTICA I AUDIOVISUAL
– Participar activament i fer aportacions relacionades amb els continguts treballats.
TRACTAMENT DE LA INFORMACIÓ I COMPETÈNCIA DIGITAL
– Interpretar i aprendre mitjançant la informació dels diferents recursos digitals emprats (pissarra digital, bloc,…).
APRENDRE A APRENDRE
– Reconèixer i rectificar els hàbits saludables i plasmar-ho elaborant un menú d’una dieta equilibrada.
CONEIXEMENT I INTERACCIÓ AMB EL MÓN FÍSIC
– Reconèixer la procedència dels aliments que ingerim en el nostre entorn (granja, hort i bosc).
– Criteris i sistema d’avaluació: L’avaluació és contínua amb les activitats que es fan a l’aula diàriament i la participació i l’interès mostrat vers el tema. Tot i així, a l’última activitat anomenada “El restaurant” els alumnes han d’inventar-se un menú saludable i pot ser una activitat per avaluar-la ja que han de plasmar el que han après en el tema.
– Seqüència d’activitats proposades: L’alimentació
Per començar el tema de l’alimentació es treballa prèviament el cos humà i les seves parts:
Activitat 1. Per saber-ne més: És un joc per treballar els noms de tots els ossos del cos.
Activitat 2. Juguem i repassem les parts del cos: És un joc JClic que consisteix en repassar les parts del cos, els sentits i bons hàbits per tenir una vida saludable.
Per introduir el tema de l’alimentació d’una manera diferent (no amb el llibre com s’acostuma a fer).
Activitat 3. Una mà de contes… Amb hortalisses i fruites!: Mentre veuen el vídeo d’una mà de contes, poden apuntar en un full els aliments que hi apareixen.
Activitat 4. Dia dels Drets dels Infants: Coincidint amb la data dels Drets dels Infants (20 de novembre) es pot fer el visionat del vídeo i parlar de la importància de tenir una dieta equilibrada i ser conscients que no tothom té accés a tots els tipus d’aliments.
Seguidament es treballen l’origen dels aliments que ingerim (animal, vegetal i mineral). I després es treballa la classificació dels diferents grups d’aliments (llet i derivats, verdures i hortalisses, fruites, carn i peix,…). Un cop que els alumnes coneixen el lèxic del tema, ja es pot treballar la piràmide d’aliments. Però abans d’introduir-la, els alumnes han d’emplenar una graella del que mengen en els diferents àpats del dia durant una setmana. Un cop porten la graella, es treballa la piràmide d’aliments i d’aquesta manera poden comparar i reflexionar a partir de la seva graella amb el que realment s’hauria de menjar per portar una vida saludable.
Activitat 5. La piràmide d’aliments: Vídeo explicatiu dels diferents grups de la piràmide d’aliments i d’hàbits saludables.
Activitat 6. Practiquem!: Els alumnes poden practicar la classificació dels aliments en una piràmide d’alimentació. També amb la mateixa pàgina web 5 al dia es poden fer altres activitats relacionades amb el tema com per exemple buscar informació de qualsevol fruita o verdura i fer un treball més aprofunditzat.
Per avaluar els aprenentatges d’una manera motivadora (no en format d’exàmen com es fa sovint).
Activitat 7. El restaurant: Els alumnes posaran en pràctica el que han après confeccionant un menú saludable per un restaurant. S’imaginaran que són els cuiners d’un restaurant hi hauran d’inventar-se un menú amb una dieta equilibrada. Aquesta activitat es pot fer individual, per parelles o petit grup.
– Educació inclusiva:
Pel que fa l’atenció a la diversitat de l’àrea es té en compte que cada alumne és diferent i aquest és un dels principis presents en aquesta programació didàctica. Les mesures que es duran a terme per atendre la diversitat són:
En primer lloc, l’alumnat nouvingut que mostra dificultats en la comprensió i expressió oral i escrita comptarà amb el suport d’elements visuals que l’ajudi a identificar el vocabulari més rellevant que es treballa. A més a més, se li dona la possibilitat d’expressar-se oralment i ajudar-los a plasmar, allò que saben, per escrit. En aquest sentit es poden adaptar algunes de les activitats, materials o temps si s’escau.
Els nens i les nenes amb dificultats poden fer les activitats adaptades i amb suports/ajuda per a que els hi sigui més fàcil. Per exemple amb el joc de l’esquelet i de la piràmide d’aliments podríen tenir enganxat en un racó de la pissarra un esquelet amb els noms i una piràmide completa, i així tindrien un punt de referència i ajut. També es poden buscar altres activitats digitals més senzilles relacionades amb el tema.
De totes maneres, es pot aprofitar les estones de treball en petit grup per tal d’ orientar i reforçar aquells aspectes que més dificultats presenten.
