La Castanyada TAC

PROPOSTA D’ACTIVITATS

Introducció
La tardor és una estació molt bonica on podem observar, investigar i treballar moltes coses. Em centraré en la festa de la castanyada, uns dies per gaudir d’aquesta festa i tot el que comporta. Des de moltes activitats on tastarem fruits i fruites de la tardor, dibuixarem i pintarem moltes coses referents a la tardor i elaborarem els panellets típics d’aquestes dates.

Aquesta proposta d’activitats es realitzarà a tot el cicle d’educació infantil, però en centraré amb la meva classe. Un grup de 21 alumnes de nens i nenes de P4.

Objectius, capacitats i habilitats que es desenvolupen:

Els processos d’aprenentatge
En aquesta proposta d’activitats, seguint el caràcter global i interdisciplinari que caracteritza l’etapa d’educació infantil, es treballen conjuntament les tres àrees del coneixement del currículum.

Objectius generals:

  • Treballar les cançons de la tardor i la castanyada, des de les més tradicionals, catalanes i d’altres llocs del món.
  • Dansar amb cançons pròpies d’aquesta celebració.
  • Representar gràficament a través del dibuix i la pintura els fets propis de la tardor: murals.
  • Descobrir les fruites i els fruits de la tardor.
  • Conèixer el vocabulari i la història dels orígens d’aquesta celebració “Halloween”.
  • Adquirir un coneixement del vocabulari de la tardor i de la festa que gira al voltant de la Castanyada.
  • Treballar dites i rodolins.
  • Ús de la llengua parlada i escrita com instrument d’expressió i comunicació.
  • Elaborar la recepta típica dels panellets.

Continguts:

  • Adonar-se dels canvis que es produeixen a l’entorn amb el canvi estacional.
  • Els colors canviants al medi.
  • Observació per mitjà de suport visual amb PDI dels canvis estacionals.
  • Gaudir de la festa de la Castanyada al pati de l’escola.
  • Realització de creacions pròpies, el dibuix lliure.
  • Percepció de sensacions visuals, tàctils i gustatives dels fruits de la tardor.
  • Tast dels diferents ingredients per fer panellets: ametlla molta, sucre, llimona, patata o moniato, pinyons, coco, cireretes confitades…
  • Treball d’hàbits de neteja dels estris i espais que s’han utilitzat per a fer els panellets.
  • Escolta atenta de les explicacions de la mestra.
  • Bona predisposició per participar en les converses de classe quan parlem de la tardor.
  • Interès per aprendre les cançons, dites , poemes.
    Treball de les tipologies textuals: t. Narratiu (conte), t. Poètic (poesia, dita, endevinalla), t. Instructiu (recepta dels panellets)
  • Experimentació amb pintura.
  • Els colors de la tardor.
  • L’expressió oral com a eina de comunicació i com a recurs molt important.
  • El torn de paraula i respecte per les opinions dels altres.
  • Jocs, pàgina edu365.cat, PDI, gravació amb l’audacity.
  • Treball dels contes com a font d’informació.
  • El llenguatge escrit com a portador de significat.
  • Ús de vocabulari dels fruits de la tardor i els ingredients dels panellets.
  • Memorització de les dites, cançons i poema.
  • Participació activa en converses i diàlegs.
  • Fer un trencaclosques amb el jigsawplanet i utilitzar el gimp per a retocar imatges.