PROPOSTA D’ACTIVITATS
Introducció
La tardor és una estació molt bonica on podem observar, investigar i treballar moltes coses. Em centraré en la festa de la castanyada, uns dies per gaudir d’aquesta festa i tot el que comporta. Des de moltes activitats on tastarem fruits i fruites de la tardor, dibuixarem i pintarem moltes coses referents a la tardor i elaborarem els panellets típics d’aquestes dates.
Aquesta proposta d’activitats es realitzarà a tot el cicle d’educació infantil, però en centraré amb la meva classe. Un grup de 21 alumnes de nens i nenes de P4.
Objectius, capacitats i habilitats que es desenvolupen:
Els processos d’aprenentatge
En aquesta proposta d’activitats, seguint el caràcter global i interdisciplinari que caracteritza l’etapa d’educació infantil, es treballen conjuntament les tres àrees del coneixement del currículum.
Objectius generals:
- Treballar les cançons de la tardor i la castanyada, des de les més tradicionals, catalanes i d’altres llocs del món.
- Dansar amb cançons pròpies d’aquesta celebració.
- Representar gràficament a través del dibuix i la pintura els fets propis de la tardor: murals.
- Descobrir les fruites i els fruits de la tardor.
- Conèixer el vocabulari i la història dels orígens d’aquesta celebració “Halloween”.
- Adquirir un coneixement del vocabulari de la tardor i de la festa que gira al voltant de la Castanyada.
- Treballar dites i rodolins.
- Ús de la llengua parlada i escrita com instrument d’expressió i comunicació.
- Elaborar la recepta típica dels panellets.
Continguts:
- Adonar-se dels canvis que es produeixen a l’entorn amb el canvi estacional.
- Els colors canviants al medi.
- Observació per mitjà de suport visual amb PDI dels canvis estacionals.
- Gaudir de la festa de la Castanyada al pati de l’escola.
- Realització de creacions pròpies, el dibuix lliure.
- Percepció de sensacions visuals, tàctils i gustatives dels fruits de la tardor.
- Tast dels diferents ingredients per fer panellets: ametlla molta, sucre, llimona, patata o moniato, pinyons, coco, cireretes confitades…
- Treball d’hàbits de neteja dels estris i espais que s’han utilitzat per a fer els panellets.
- Escolta atenta de les explicacions de la mestra.
- Bona predisposició per participar en les converses de classe quan parlem de la tardor.
- Interès per aprendre les cançons, dites , poemes.
Treball de les tipologies textuals: t. Narratiu (conte), t. Poètic (poesia, dita, endevinalla), t. Instructiu (recepta dels panellets) - Experimentació amb pintura.
- Els colors de la tardor.
- L’expressió oral com a eina de comunicació i com a recurs molt important.
- El torn de paraula i respecte per les opinions dels altres.
- Jocs, pàgina edu365.cat, PDI, gravació amb l’audacity.
- Treball dels contes com a font d’informació.
- El llenguatge escrit com a portador de significat.
- Ús de vocabulari dels fruits de la tardor i els ingredients dels panellets.
- Memorització de les dites, cançons i poema.
- Participació activa en converses i diàlegs.
- Fer un trencaclosques amb el jigsawplanet i utilitzar el gimp per a retocar imatges.