AVALUACIÓ DE LA LECTO-ESCRIPTURA EN L’EDUCACIÓ INFANTIL
L’aprenentatge de la lectoescriptura és un dels principals reptes de l’escola. Per iniciar-nos en aquest repte és bàsic partir dels seus coneixements previs: Què saben els nens i les nenes sobre el llenguatge? En l’evolució del procés de lectoescriptura ens trobem amb una sèrie d’etapes que ens ajuden a saber on es troba cada alumne i així poder planificar a partir del seu nivell inicial de coneixements, plantejant activitats que permetin confrontar allò que saben amb el nou contingut.
ESCRIPTURES PRESIL·LÀBIQUES
Dibuix: escriure el nom de l’objecte és l’objecte mateix
Escriptures indiferenciades: igual sèrie de grafies, sigui quin sigui l’enunciat que l’infant es proposa escriure. Marques gràfiques que simulen l’escriptura (gargots, lletres inventades, lletres conegudes…)
Escriptures diferenciades: a objectes diferents, escriptures diferents. No s’escriu igual tren que gat.
Lletres inventades
Lletres conegudes
Lletres del propi nom amb combinacions diferents
ESCRIPTURES SIL·LÀBIQUES
correspondència d’allò que sona amb allò que s’escriu. Una grafia per a cada síl·laba.
– sil·làbiques: A E D (CA DI RA)
– sil·làbiques vocàliques: A I A (CA DI RA)
– sil·làbiques consonàntiques: C D R ( CA DI RA)
ESCRIPTURES SIL·LABICOALFABÈTIQUES
Més d’una grafia per a cada síl·laba: CA D RA (CA DI RA)
ESCRIPTURES ALFABÈTIQUES
Correspondència entre el so i la grafia amb valor sonor convencional: CA DI RA (CA DI RA)
Les nostres propostes didàctiques aniran enfocades cap a un aprenentatge funcional de la llengua, significatiu per a l’alumnat, treballant tots els aspectes lingüístics en activitats interdisciplinars i a partir de situacions lúdiques i quotidianes.
Els/les educadors/es han d’actuar com a dinamitzadors de converses i activitats d’expressió i comprensió oral i escrita, essent el model de referència en totes les verbalitzacions. Cal que guiï, orienti i corregeixi l’infant, perquè és ell qui ha d’expressar-se cada dia de manera més adequada, ordenada, cohesionada i coherent. Ha de poder parlar de diversos temes, amb objectius diferents i amb interlocutors variats (altres nens, mestres, adults diferents, de manera real o simulada).
La metodologia que s’ha de portar a terme és la següent:
– és bàsic i necessari utilitzar el suport visual en tot moment (objectes reals, fotografies, dibuixos, seqüències, rètols…).
– cal potenciar el treball específic de lèxic dins totes les activitats de llengua, tan orals com escrites, i ho emmarquem dins el seu context. És molt important tenir un recull tant d’imatges com de rètols en forma de llibreta, mural, fitxer, etc.
– Treballar a fons les activitats per desenvolupar la fonètica i estructures morfosintàctiques a partir d’exercicis bucofonatoris, onomatopeies, rodolins, estructures repetitives típiques de contes, dites, poemes, etc.
– Fomentar la conversa a partir de temes compartits: imatges, experiències, racons, situacions del pati, etc (guiades i espontànies).
– Tenir en compte la diversitat d’agrupaments i la diversificació en la proposta d’activitats (la parla, l’escolta activa i l’inici de la lectoescriptura).
– Aprofitar les sessions de mitjos grups per treballar la llengua amb grups homogenis.
– Abans de l’inici de l’aprenentatge de l’escriptura haurem realitzat exercicis de traç.
– L’aprenentatge de la lectoescriptura es realitza de manera global, iniciant-se en el reconeixement del propi nom i dels companys i de coses properes a l’infant.
– L’inici de la lectoescriptura ha de ser funcional per a l’infant. Ha de poder comprovar per ell mateix que és un mitjà de comunicació més, tant per rebre com per donar informació. Els signes lingüístics es troben arreu: a l’aula, als contes, al carrer, al supermercat, al diari que es llegeix a casa… Per això és important que el/la nen/a vegi la importància d’aprendre el codi per comprendre i fer saber què passa al seu entorn.
– A partir del propi nom aprendre les lletres i el seu so, comparant-les amb les dels companys i altres vocables que trobem en rètols, cartells, fitxes, contes… Un cop assimilades llegim i escrivim paraules curtes, relacionem una imatge amb el seu nom, fem títols , llistes de paraules de la mateixa família, la data, … fins arribar a la complexitat d’escriure i entendre una frase o una petita descripció.
– De l’aprenentatge de la llengua cal fer-ne una avaluació contínua fent anotacions individuals i col·lectives de cada petit grup, destacant les evolucions tant de la parla com de la lectoescriptura.
Per poder conèixer el moment en què es troba cada infant i la seva evolució i així poder adequar els instruments de treball de les mestres i els mestres a les necessitats del seu alumnat, proposem passar una prova a inici i a final de curs, que ens pot servir d’avaluació inicial i final. La prova es basa en l’anàlisi fet per Emilia Ferreiro i Anna Teberosky (1989).
La prova és individual. Es dóna un paper i un llapis a cada infant, se li diu que hi posi el nom i a continuació se li dicten unes paraules:
una d’una síl·laba
una de dues síl·labes
una de tres síl·labes
una de quatre síl·labes
una frase que tingui una de les paraules abans dictades.
A continuació li demanem que ens ho llegeixi acompanyant-se del dit. Un cop passada la prova, recollim els resultats en una plantilla:
NIVELLS
INFANTS NIVELL PRESIL·LÀBIC SIL·LÀBIC SIL·LÀBICO-
ALFABÈTIC ALFABÈTIC
DIBUIX INDIFER. DIFERENC.
Un cop feta la diagnosi de l’alumnat en relació amb els seu coneixement del sistema alfabètic i corroborant el fet que no tots els nens i nenes es troben en el mateix moment, és important tenir sempre una actitud de respecte i adaptar el currículum de llengua perquè cada un pugui avançar a partir d’on es trobi.
OBJECTIUS
Els objectius següent volen constituir una guia orientadora per a la persona docent en el procés didàctic sobre l’aprenentatge de la lectoescriptura.
Hem de tenir present que cada realitat és diferent, així com cada escolar, per la qual cosa caldrà adaptar-nos, en tot moment, a la diversitat de l’alumnat que tinguem al davant.
OBJECTIUS MÍNIMS QUE S’HAN D’ACONSEGUIR PER NIVELLS
P3
Escriptura:
– diferenciada
– escriure el seu nom
Lectura: reconèixer el seu nom entre uns altres i el d’alguns companys i companyes.
Grafia: lletra de pal
P4
Escriptura: sil·làbica amb valor sonor convencional
Lectura:
– reconèixer el seu nom i el dels companys i companyes
– reconèixer el nom d’algun conte, títol, cançons, logotips…
– reconèixer els dies de la setmana treballats
Grafia: lletra de pal
P5
Escriptura:
– sil·labicoalfabètica
– escriure nom i primer cognom
Lectura: desxifrar paraules i/o el contingut senzill d’un text
Grafia: introducció a la lletra lligada.
PRIMER DE CICLE INICIAL
Escriptura:
– alfabètica
– construir frases
Lectura:
– assolida
ortografia:
– natural
– separació de paraules
– majúscules (a començament de text, al seu nom i al dels companys i companyes)
– puntuació: punt i final
dígrafs: ny/ll
– presentació: nom/data. Marges.
– Grafia: lletra lligada.
SEGON DE CICLE INICIAL
Lectura i escriptura:
– assolida
– construir un petit text per escrit
– copiar un petit text curt correctament
– posar títol
– bona presentació en els treballs.
Gramàtica i ortografia:
Majúscules:
– després d’un punt
– al títol
– als noms topogràfics
Puntuació:
– interrogant
– admiració
– guionet en els diàlegs
Grafies:
– plurals: -es
– paraules com: hi ha, hi havia, que, vaig
– grups consonàntics: br, pl, fl, g/gu, c/qu, j/g, s/ss.