el món que t’envolta ,
perquè els secrets més grans s’amaguen
sempre on menys et penses»
Roald Dahl
EXPERIMENTEM AMB LA NATURA
PRACTICA Nº 1
Dissecció de ronyons : be i vedella.
1. Presentem als nens/es 4 mostres. 2. Els alumnes proposen hipòtesis de que podria ser.Clica a sobre de les fotos i veuràs més fotos
3. Tracten d'identificar a quin animal pertanyen.4. Dins el grup anomenen responsables de : material, dissecció i secretari. 5. Per petits grups mesuren i pesen les mostres. 6. Dibuixen les mostres originals. 7. Manipulen la textura, forma, tamany, teixits, etcètera.8. Fan la dissecció.9. Intenten identificar les diferents parts internes de les mostres, consultant diferents informacions: llibres e internet.
10. Relacionen tamany i pes amb els possibles animals. 11. Fan el dibuix de la dissecció.
12. Elaboren conclusions dins de cada grup anomenant un representant per a fer l'exposició a la resta.
13. Justifiquen les seves respostes.
Fitxa bàsica de treball de l' alumne per a totes les experiències
Títol: Què necessito? . . . Com ho faig? Què ha canviat? Per què?PRACTICA Nº 2
Observació de bolets amb la mòtic
1. Expliquem el funcionament de la motic i familiarització amb el seu funcionament.
2. Presentació de mostres de bolets recollits pels nens/a a la sortida al Montseny i d’altres que han portat els nens/es.
3. Els alumnes proposen hipòtesis de quins tipus de bolets són.
4. Identifiquem els tipus de bolets seguint una guia, murals que hi ha a l’aula i coneixements previs dels alumnes. 5. Identifiquem les diferents parts del bolet.6. Preparar i observar les diferents mostres a la mòtic. 7. Captar imatges a la mòtic i anomenar les fotos per a l’album.
8. Fitxa resum i dibuix de les diferentes mostres, ficant noms als bolets (camagroc, peu de rata, fredolic i pebraç .
PRACTICA Nº 3
L’hort a l’escolaAquest curs la comissió de l'aula de ciències el fer un petit hort a la nostra escola.
A nosaltres 5èA ens ha tocat plantar cebes.
1. Presentació del material a utilitzar.

2. Fiquem grava i arrel de coco dins la jardinera

3. Desprès afegim substrat i adob vegetal.

4. Preparem la terra i les cebes. Finalment plantem.

PRACTICA Nº 4
Construim volcans
1. Construim volcans amb diferents materials: plastelina, paper-cartró i ciment.Anomenen les diferents parts del volcà.
2. Preparem el material necessari per fer erupcionar el volcà: tub de vitamines,bossa de plàstic,
bicarbonat i vinagre.
Fem erupcionar el volcà de paper-cartró:
a) Fiquem el bicarbonat dins el tub de vitamines.
b) Li tirem vinagre i es produeix una reacció química (erupció del volcà).
3. Fem el mateix amb el volcà de ciment.
DISSENY DE MÀQUINES
OBSERVACIÓ D’UN ULL DE BACALLÀ