Quina importància té el material multimedia en l’estudi del canvi climàtic?

És evident que l’alumnat que tenim i tindrem forma part dels anomenats “nadius digitals”. En aquest context, no té sentit que l’alumnat jugui amb tablets, ordinadors, mòbils i  després a l’aula els hi presentem activitats totalment deslligades de la tecnologia.

Gran part dels mestres que hi ha a les escoles són “immigrants digitals”, la qual cosa genera que no sempre es treballin de forma adequada l’ús les noves tecnologies. Tal com esmena la lectura Digital Natives, Digital Immigrants (Prensky, 2001), a vegades els docents no creuen que es pugui aprendre escoltant cançons o bé veient la televisió sinó que els mateixos mètodes que els van servir a ells són els que serviran ara. M’han semblat rellevants els següents aspectes que comenta la lectura que s’haurien de reconsiderar a les escoles:

Pel que fa a la metodologia, el fet d’anar en paral·lel és molt important, ja que tots els continguts es poden fer de forma trandisciplinar i es poden lligar amb l’actualitat.

Pel que fa al contingut, el currículum està molt lligat als continguts clàssics i en ell es plantegen objectius com el d’aprendre a buscar en el diccionari a l’àrea de llengua. Des de la meva perspectiva, no és necessari que els nens aprenguin a cercar pel diccionari, ja que no els hi serà útil per a la seva vida. Potser seria més adient un contingut que estigués enfocat en contrastar quina informació és útil i quina no segons el tema que s’està treballant.

Així doncs, en aquest projecte es tractarà un problema social rellevant a partir de l’ús de les noves tecnologies en la mesura que sigui possible, tot adaptant-me als recursos que disposa l’escola.

S’utilitzaran eines com bubbl.us per a detectar els coneixements previs dels alumnes a través d’un mapa mental, plickers per seleccionar l’opció correcta, canva per crear un eslògan per conscienciar a la gent i tot un seguit de recursos com gencat, youtube i edu365  per tal d’anar estructurant el coneixement dels alumnes.

A més també s’utilitzaran diversos agrupaments per tal que el treball de les eines sigui més significatiu i es produeixi una interdependència positiva entre l’alumnat.

Finalment, a banda de les competències específiques de l’àmbit de medi natural, es treballarà la competència digital de l’alumnat per tal d’incorporar l’ús de les TIC com a material escolar i utilitzar les TIC quan calgui de forma responsable.

Tenint en compte l’edat i les necessitats de l’alumnat, el mestre sempre els guiarà en la recerca i la creació de documents en l’ordinador, ja que encara estan aprenent com s’utilitza.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *