DEPURAR O POTABILITZAR

Aquesta setmana ens han ensenyat la difeència entre depurar i potabilitzar.

Depurar consisteix a fer processos químics,físics i microbiolòqics per eliminar els elements contaminants de l’aigua per retornar-la al medi natural. En canvi, potabilitzar és fer una sèrie de processos perquè l’aigua sigui apta pel consum humà.

En el cicle urba de l’aigua trobem la potabilització en segon lloc després de la captació. La depuració, la trobem després del clavegueram,un cop l’aigua es depurada es retorna al medi natural s’en fa un segon ús com regar o utilitzar-la per les fonts ornamentals.

M’ha semblat un  tema molt interessant.

IMG_1488

 

JOEL BEGUÉ

Publicat dins de General | Deixa un comentari

DALT L’ EVEREST L’AIGUA BULL A 100ºC?

L’aigua es pot trobar en els seus tres estats:

  • Sòlida
  • Líquida
  • Gas

Sòlida, es pot trobar en forma de glaç de gel, líquida es pot trobar al mar i gas es pot trobar als núvols.

A dalt de l’Everest l’aigua pot bullir a menys de 100ºC perquè a dalt hi ha menys pressió atmosfèrica. A diferencia del nivell de mar que bull a 100ºC.

A menys pressió atmosfèrica hi ha menys molècules d’aire que donen resistència a l’evaporització de l’aigua i per això la temperatura d’ebullició és inferior.

bullir aigua al everest

Paula Arcarons

Publicat dins de General | Deixa un comentari

Comencem el Treball per Projectes !

Ja fa uns  dies que hem començat les classes a l’institut.

Estem fent nous temes i nous projectes. El projecte en què estem treballant actualment és “El Planeta Aigua”.

Tractarem d’aprendre moltes coses i de complir les recomanacions de la carta que ens han enviat des de l’Ajuntament de Lleida. En aquesta carta ens demanen que fem veure a la resta de persones de la ciutat que l’aigua és un bé escàs i que no s’ha de malgastar ni contaminar.

FullSizeRender(2)

Francesc Alsina Mases

 

 

Publicat dins de General | Deixa un comentari

Comencem!!

Estem contents i amb moltes ganes de començar aquest nou curs.
Al Joan Oró treballarem per projectes i això vol dir que ens tocarà aprendre en grup.
El primer dia de classe ens van explicar com seran les classes i vam fer algunes activitats de grup per anar practicant.

foto comencem

Esperem aprendre i disfrutar molt.

Els alumnes de 1r WEp

 

Publicat dins de General | Deixa un comentari

CIENTÍFICS EN ACCIÓ

IMG_1573

Al llarg d’aquest projecte hem fet molts experiments, a mesura que els anàvem fent, anàvem provant coses noves…

Vam fer un experiment sobre com podíem depurar l’aigua. Amb sorra, grava, cotó, una ampolla da plàstic i aigua vam construir un filtrador d’aigua que la deixava molt neta.

També vam fer un apartat que es deia “a quina temperatura bull l’aigua?” en què vam fer dos experiments: en el primer, vam bullir aigua per a saber a quina temperatura començava a bullir i fins a quina temperatura arribava.

Vam arribar a la conclusió que l’aigua començava a bullir als 80ºC aproximadament, i que la temperatura a la qual arribava era 100,23ºC.

El segon experiment, consistia a aïllar l’aigua a 26ºC amb una cúpula, amb una bomba de buit fer el buit a dins i veure el que passava.

Un altre apartat era: “Dins l’aigua hi ha electricitat?”, en aquest cas vam fer dos experiments. El que va pasar era que l’aigua repel·lia el globus, per tant, l’aigua sí que té electricitat.

Després vam fer un experiment sobre la identificació de minerals en el qual anàvem fent proves als minerals per poder identificar-los.

El següent experiment era sobre el que trobem a l’interior dels còdols. Vam mirar l’aspecte diferent de cada còdol. Vam tirer àcid clorhídric i vam buscar informació a internet sobre l’efecte que va fer i les característiques anteriors per obtenir el nom diferent de cada còdol.

La conclusió final és que depenent del tipus de còdol hi ha diferent resultat, però tots els còdols estan formats per diferents minerals.

Els experiments finals que vam fer sobre el projecte del planeta aigua són els de la cristal·lització del suflat de coure i de la sal. En aquests experiments vam observar què passava si dissolíem el suflat de coure amb foc, el que va pasar és que quan ho vam deixar reposar es van formar rombes petitets de suflat de coure. Amb la sal, el que va pasar és que es va solidificar en forma de rectangle.

La conclusió final és que quan els líquids s’evaporen, els sòlids es queden a sota i d’aquesta manera es creen formes curioses.

Andrea Palau

Publicat dins de General | Deixa un comentari

LES CAPES DE LA TERRA

2015-10-28 15.23.57

Un dia els nostres profesors/es ens van proposar de fer una maqueta de la terra, assenyalant totes les seves capes, desde el nucli fins a l’atmosfera…

Una vegada que va arribar el dia de entregar el treball tots portaven coses diferentes(en el bon sentit, es clar). Uns eren més grans, uns altres fets de plastlina i moltes més varietats de Terres. Tots estaven molt ben fets, estaven amb la majoria de les capes i també ens va agradar tant la idea de fer treballs fets a casa que en vam demanar de fer més al següent projectes.

Gino Formento

Publicat dins de General | Deixa un comentari

DISTRIBUCIÓ D’AIGUA AL NOSTRE PLANETA

Un 70% de la Terra és coberta d’aigua, però no tota és accessible per als éssers vius.

Un 97% de l’aigua és salada i es troba formant els mars i els oceans. Només un 3% de l’aigua del planeta és dolça i no tota es troba disponible per als éssers vius terrestres:

  • Un 79% es troba elagosmmagatzemada en forma de gel, a les glaceres i casquets polars
  • Un 20% de l’aigua dolça és aigua subterrània.
  • Un 1% de l’aigua dolça total forma el vapor d’aigua de l’atmosfera, les deus, els rius i els llacs.

No obstant això, hi hauria d’haver aigua per atots si fos més ben  distribuïda, i si no fos mal utilitzada  i alterada a causa del mal ús i de la contaminació.

aigua a la terra

ARES FALCON

Publicat dins de General | Deixa un comentari

LA METEOROLOGIA

Fa dues setmanes vam investigar una mica l’apartat de meteorologia… ara us ensenyaré el que vam treballar. Primer vam distingir la climatologia de la meteorologia, la climatologia estudia les condicions meteorològiques mitjanes per a llargs períodes de temps (més de trenta anys) en les diferents regions geogràfiques, i la meteorologia estudia l’atmosfera i els fenòmens que s’hi produeixen. Seguidament vam buscar el tipus de clima que correspon a la zona on vivim. A Lleida la precipitació mitjana anual és de 350-550mm, el règim pluviomètric estacional és de màxims equinoccials, la temperatura mitjana anual és de 12-14 °C i l’amplitud tèrmica mitjana anual és de 17-20 °C. Per mesurar la pressió es fa servir el baròmetre. Un mapa isobàric ens mostra, gràcies a les línies isòbares, els punts on hi haurà igual pressió. També vam observar les altes i les baixes pressions. Les altes pressions són les que tenen més de 1013mb, donen bon temps, habitualment assolellat, i en el  mapa isobàric s’indica amb una A d’anticicló.  Les baixes pressions són menors a 1013 mb, amb temps plujós. El centre d’altres pressions s’indica amb una D de depressió o B de borrasca en el mapa isobàric. Posteriorment vam investigar sobre una sèrie d’instruments de mesura: Primer vam estudiar el higròmetre que serveix per mesurar el contingut d’humitat ambiental, la unitat de mesura és el percentatge (%). Seguidament vam investigar el baròmetre que serveix per a mesurar la pressió atmosfèrica, la unitat de mesura és l’hectoPascal (hPa) i el mil·libar (mb). Després vam observar el termòmetre, que és un aparell destinat a la mesura de temperatures, la unitat de mesura són els graus centígrads (°C). Més tard vam estudiar l’anemòmetre que és un instrument per mesurar la velocitat del vent (m/s) i per a l’observació simultània de la seva direcció ( graus) . Posteriorment vam analitzar el pluviòmetre  que serveix per a mesurar la quantitat de pluja caiguda en un interval determinat de temps. Utilitza com a unitat de mesura el mil·límetre (mm). I per finalitzar vam buscar el penell que s’utilitza per detectar la direcció del vent, la unitat de mesurar són els quatre punts cardinals. Per finalitzar, vam cercar diferents precipitacions pluja, plugim, neu, aiguaneu, calabruix, calamarsa i pedra.

En aquesta jornada hem entrat en el món de la meteorologia per saber més coses de l’aigua, i poder arribar al nostre producte final…fer una campanya publicitària sobre l’aigua.

Publicat dins de General | Etiquetat com a | Deixa un comentari

Starting off!

Today is the first day of this new subject called “Projects”. I’m eager to start!

Sabeu què?? Al nostre institut treballem per Projectes! Es realitza de forma interdisciplinària, entre les matèries de ciències naturals, ciències socials i tecnologia. Tenim moltes ganes de compartir amb tots vosaltres algunes de les activitats que durem a terme i aquesta és la raó del perquè hem creat aquest bloc.

Volem aprendre a cooperar i cooperar per aprendre… volem resoldre situacions reals… fent recerca i aplicant els coneixements adquirits… per tal de construir un producte final viscut i compartit… amb la finalitat de donar resposta a un encàrrec… Quanta responsabilitat!!!!

Vinga endavant!!!

Publicat dins de General | Deixa un comentari