Sessions

Pla de l’equip

Pla de treball

Full de registre d’observacions genèric

Avaluació:

Rúbrica

Autoavaluació:

Diari de sessions

Valoració del treball en equip

 

1 Presentació del tema, distribució dels alumnes en grups, debat per a esbrinar què sabem i què volem saber sobre l’aigua, fer un dibuix sobre el tema. Ordinadors amb el programa Tuxpaint.
2 L’aigua té color?
Escoltem una cançó de l’aigua.

Presentació. Com treballa un científic?

Pla de l’equip i Pla de treball.

L’aigua té color?. Observació, formulació d’hipòtesis, experimentació, conclusions. (Si l’aigua es veu alterada per factors aliens, pot adquirir color)

Registre d’observacions

Diari de sessions.

  • Retoladors de colors.
  • Colorant natural.
  • Pots de diferents colors translúcids.
  • Paper pinotxo de diferents colors.
  • Paper blanc.
3 Disolució a l’aigua.
Fem una cançó de l’aigua.

Recordem com treballa un científic.

La importància de l’aigua per a les persones: a la pissarra amb la participació dels nens

Fem un experiment: Sucre o sal, Oli, Serradures, Sorra, Guix. Es dissolen en el aigua?

  • Què vol dir que un element és soluble a l’aigua? (Fem una taula)
  • Formulem hipòtesis sobre la disolució dels elements estudiats a l’aigua.
  • Observem el que passa realment.

Pla de treball

Registre d’observacions

Diari de sessions.

  • Sucre o Sal
  • Sorra
  • Oli
  • Serradures o trossets de paper
  • Guix

 

4 Congelació de l’aigua i volum.

El cicle de l’aigua.

Fem una cançó de l’aigua.

Recordem com treballa un científic.

Pla de treball

Observem què ha passat amb l’ampolla amb aigua que vam deixar al congelador i comparem amb una ampolla igual plena.

El cicle de l’aigua: Escoltem el conte del cicle de l’aigua.

Realitzem l’experiment fent bullir aigua i posant-la en un pot de vidre, observem que passa, desprès posem un tros de gel a sobre de la tapa i observem què passa.

Registre d’observacions

Diari de sessions

  • Ampolla de plàstic amb aigua congelada.
  • Ampolla de plàstic igual a l’anterior buida.
  • Bullidora d’aigua o microones.
  • Pots de vidre.
5  Fem flotar un ou i altres materials, flotabilitat
Fem una cançó de l’aigua.

Recordem com treballa un científic.

Pla de treball

Omplim dos gots d’aigua, posem un ou en un d’ells i observem què passa. A l’altra pot hi posem sal i la remenem posem l’ou i observem que flota.

Video mar muerto

Flota o no flota: pedres, globus, plastelina, patata, tros de fusta, una moneda. Fem hipòtesis sobre si flotaran o no. Observem què passa. Com podem fer que flotin? (afegint sal, canviatn la forma)

Registre d’observacions

Diari de sessions

  • 2 pots de vidres
  • 2 ous
  • sal
  • patata
  • moneda
  • platelina
  • pedres
  • globus inflat
6 Formació de les estalagtites i estalagmites
Imatge

Experiment

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=egV84wXyKDk[/youtube]

Procediment:

– Prepara una dissolució saturada de sal en aigua calenta.
– Omple els dos vasos de precipitats amb la dissolució preparada.
– Posa el vidre de rellotge entre els dos vasos de precipitats.
– Lliga un clip a cada extrem del fil de cotó.
– Posa el fil en els dos vasos de manera que un tros quedi penjant sobre el vidre de rellotge.

Registre d’observacions

Diari de sessions

Completar el dossier

  • Pots de vidre
  • Sal
  • Fil de cotó
  • Aigua
  • Clips
7 Densitat dels líquids i tensió superficial
Primer observem que els líquids es poden barrejar. Desprès fem hipòtesis sobre què passarà amb els líquids que tenim a la classe.

El sabater:

[youtube]https://youtu.be/boZ9YBkBe_M[/youtube]

Situem una agulla sobre un tros de paper de cuina, observem que l’agulla no s’enfonsa.  Situem un tros de plàstic sobre l’aigua, flota, desprès afegim una gota de sabó, posteriorment afegim pols de talc a l’aigua i afegim desprès sabó.

La tensió superficial de l’aigua es veu alterada pel sabó.

  • oli
  • llet
  • vinagre
  • mel
  • paper de cuina
  • agulla
  • sabó
  • pols de talc
  • tros de plàstic