Reptes Scratch
Repte 1
Hem d’aconseguir que el nostre personatge, el gat de l’Scratch, digui Hola, bon dia! quan es cliqui la bandera verda i Adéu! quan es cliqui la lletra “z”.
Hem de fer aparèixer dos personatges més en el nostre projecte: hem d’establir una conversa entre els tres personatges. També hem de modificar l’escenari. |
Repte 2
El que hem d’aconseguir ara és construir un programa en el qual el personatge comenci a moure’s sempre des del centre de l’escenari, avanci cap a la dreta, en tocar la vora reboti i canviï de direcció.
número x: ens indica la posició horitzontal. Els seus valors a l’escenari de l’Scratch van des de -240 (el punt més a l’esquerra possible) fins a 240 (el punt més a la dreta possible) número y: ens indica la posició vertical. Els seus valors a l’escenari de l’Scratch van des de -180 (el punt més a baix possible) fins a 180 (el punt més amunt possible) |
Repte 3
Triem un personatge de la galeria que tingui diferents vestits i fem-ne una petita animació de manera que es mogui per l’escenari i vagi canviant de vestit.
|
Repte 4
Anem a dibuixar un nou personatge. Fem clic a l’opció corresponent:
És important marcar quin és el centre del personatge. Amb aquest centre indiquem també quin és el centre de rotació del personatge. Si quan es mou un personatge fa “coses rares” és molt possible que no tingui el centre ben indicat. Per fer-ho hem d’utilitzar aquesta opció: |
Repte 5
Hem de cercar un personatge a internet i insertar-lo com un nou personatge a l’Scratch. Anem a importar aquesta imatge com un nou personatge. Fem clic a l’opció corresponent: Si triem un personatge amb el fons transparent no caldrà que el retoquem. Fixem-nos com es veu el gat de l’Scratch darrera del nou personatge, veiem la diferència:
|
Repte 6
Hem de fer un projecte on hi hagi un personatge que faci aproximadament aquest recorregut per l’escenari. Cada cop que hi hagi un canvi de direcció ha de fer una pausa d’un segon:
|
Repte 7
Hem de crear tres fons per l’escenari. Fem que l’escenari canviï de fons quan premem una tecla.
|
Repte 8
Hem d’afegir 5 personatges diferents al nostre projecte i aplicar a cada personatge un efecte diferent de la categoria Aspecte:
|
Repte 9
Hem de crear dos personatges, per exemple un gat i un gos, i fem que mantinguin un diàleg en forma de sons, de manera que fins que un no acabi d’emetre un so no comenci l’altre. Per solucionar-ho necessitem gestionar els temps d’espera durant el diàleg. Per fer-ho podem utilitzar aquests blocs:
Cada personatge ha de tenir el seu programa i ha de tenir un temps d’espera sense fer res mentre l’altre personatge està parlant.
|
Repte 10
Fem que l’Scratch ens faci una pregunta i que hi hagi dues possibles accions en funció de la resposta. Hem de triar un personatge que farà una pregunta. Anem a la categoria Sensors i triem aquest bloc: A l’espai que hi ha en aquest bloc escrivim: “La nostra pregunta i Digues només S si és que Sí o N si és que No”. Quan l’execució del programa arriba a aquest bloc, el personatge ens fa la pregunta que hi ha escrita i espera la nostra resposta. Quan escrivim la resposta l’Scratch es guarda el que hem escrit en un lloc que es diu resposta: Per programar les dues possibles accions, primer construïm la comparació que serà l’expressió lògica que posarem dins del bloc condicional:
Després de col·locar la condició al seu lloc, programem les dues accions: |