La robòtica educativa en els últims anys s’ha configurat com un recurs eficaç, per al treball interdisciplinari i la millora en els processos d’ensenyament-aprenentatge.
La robòtica educativa es caracteritza per la construcció d’un petit robot, que es controla amb un senzill programari que permet als alumnes aprendre per assaig-error a programar senzilles tasques i “aconseguir que el robot faci coses”.
Pensament computacional i ALGORISMES
ALGORISME: Conjunt d’operacions o processos ordenats que portin a la solució d’un problema en un nombre determinat de passos.
Un algoritme és una cosa que es fa, de manera conscient o inconscient, diàriament. Una recepta de cuina, una explicació per a la recerca d’un tresor, el manual d’instruccions d’un electrodomèstic, presentació d’un treball final de curs …
Introduir el pensament computacional a les aules, significa introduir un mètode de resolució de tasques o problemes mitjançant una seqüència ordenada de passos. Obrint la competència d’aprendre a aprendre dels nostres alumnes a la visió computacional per analitzar el context com a successió de fets … iniciant l’anàlisi d’un problema en termes d’algorisme.
QUÈ FAN ELS NOSTRES ALUMNES QUAN PROGRAMEN?
Pensament computacional.
Resolen un problema plantejat.
Han de analitzar-lo i dividir-lo en petits objectius que abordar parcel·ladament de manera més senzilla. Establint una seqüència final
que faci que tot funcioni. ALGORISME.
Guiats pel docent, els nens reflexionen, anticipen, assagen i comproven. Aprenent per assaig- error i reflexionant sobre les seves observacions.
Es tracta de començar a seqüenciar, pas a pas, si un petit pas no dóna el resultat buscat es rectifica i es torna a seqüenciar.
PETITS PASSOS PER A GRANS PROBLEMES.
Inicis als llenguatges de programació
L’era digital i les noves tecnologies han revolucionat la forma de comunicar-nos i ens ofereixen una infinitat de possibilitats i eines per expressar-nos més enllà del llapis i el paper.
Saber programar / codificar permetrà als nostres alumnes a crear jocs, animacions, postals digitals, escenes interactives … una nova manera d’expressar-se i comunicar-se sense necessitat de ser programadors professionals i que sens dubte a la velocitat que es produeixen els canvis, seran habilitats imprescindibles per als propers anys.
Per això proposem la seva inclusió des dels primers nivells educatius, com una nova manera d’expressió amb un llenguatge propi com el musical, artístic, audiovisual, matemàtic o lingüístic. Utilitzant un llenguatge de programació gràfic i senzill assequible a qualsevol usuari.
Pensament computacional i algoritmes perquè la robòtica educativa i la programació no sigui una moda o tendència, sinó que passi a formar part de la manera d’afrontar la tasca d’aprendre a aprendre.
Formant futurs ciutadans competents i empoderats per al S.XXI
Què és Bee-Bot?
Bee-Bot és un petit robot educatiu amb forma d’abella dissenyat per desenvolupar les capacitats elementals de la programació i les seves aplicacions de la robòtica educativa: ubicació espacial, motricitat, lògica, estratègia, etc.
Les Bee-Bot es programen una i altra vegada per aconseguir una seqüència d’instruccions a través d’una botonera que té a la part superior de la carcassa. S’accepten fins a un màxim de 40 instruccions (endavant, enrere, girar a l’esquerra i girar a la dreta).
Beneficis de la Bee-Bot
Bee-Bot és una eina molt útil per a nens ajuda a estimular el seu coneixement en programació bàsica. Entre els beneficis més importants trobem:
• Lateralitat: Els alumnes tenen molt millor adquirida la distinció entre dreta i esquerra, tant pròpia com a mirall. D’aquesta manera millora la seva escriptura i el seu posicionament en l’entorn.
• Raonament lògic: Gràcies al desenvolupament de seqüències lògiques nostres alumnes presenten una millora pel que fa a raonament.
• Cooperatiu: Podem aconseguir que els nens adquireixin des d’etapes primerenques l’acceptació de diferents rols en una tasca i aprenguin a respectar les opinions dels altres.
• Espacial: Ja que tota la feina amb els robots es basa en seqüències desenvolupades en quadrícules, el desenvolupament de la percepció espacial i la seva relació amb els espais propers dels nostres alumnes es veu millorat.
Activitats
Bee bot emulator
https://www.bee-bot.us/emu/beebot.html
Repte: Cercle, quadrat i triangle
Aquest repte consisteix a programar la Bee-Bot perquè es desplaci cap al cercle, quadrat i triangle (en aquest mateix ordre) utilitzant 13 moviments només. Fixa’t en la següent imatge per crear el mateix tauler.
NOTA: s’entén per moviment cada vegada que es prem un botó de la Bee-Bot, és a dir, només es podran prémer 13 botons per aconseguir la seqüència.
Amb Bee-Bot podem ensenyar als nens a seqüenciar un programa de moviment. Ells han de pensar els moviments i després introduir-perquè la Bee-Bot els executi. Per a això podem ajudar-nos de la quadrícula anteriorment creada i utilitzar els pals dels gelats, com vam explicar al vídeo, perquè siguin els propis alumnes els creadors del circuit a resoldre.
Hora del codi
https://csedweek.org/learn
Objectius
Ser responsables
Desenvolupar l’habilitat de treball en grup cooperació i aprenentatge entre iguals.
Desenvolupar capacitats creatives.
Desenvolupar l’aprenentatge de forma divertida
Promoure experiments on l’error forma part de l’aprenentatge i l’autodescobriment.
Poder observar cada detall i corregir els errors.
Ordenar idees i pensament.