HOLA ATLETES!!
En aquesta pàgina anirem explicant tot el que anem fent en relació al nostre projecte. També afegirem enllaços de vídeos o pàgines web que ens semblin interessants per fer recerca!
Esteu preparats? COMENCEM!!!
A l’aula ens ha arribat una tortuga!Tots els atletes han quedat meravellats al veure-la. De seguida han volgut fer-se càrrec d’ella i han mostrat molt interès per esbrinar informacions sobre aquesta espècie.
En una de les converses inicials en vam plantejar…
Però si volem fer-nos càrrec d’aquesta tortuga, què necessitarem saber? Què haurem de fer?
- Li haurem de fer una casa. La casa serà com una piscina amb aigua.
- Necessitarem esbrinar si és mascle o femella.
- Necessitarem saber: què mengen, cada quan li hem de canviar l’aigua, de quina espècie és,… tot el necessari per poder tenir cura d’elles.
- Decidim que cada cap de setmana s’emporti la tortuga un nen/a de la classe.
També vam fer una votació per posar-li un nom i van sortir moltes opcions però finalment la més triada va ser Zak.
Han anat passant els dies i hem esbrinat algunes informacions:
- La nostra tortuga és de l’espècie PSEUDEMYS.
- I que serà necessari canviar-li l’aigua cada dos dies. També sabem que aquestes tortugues mengen com una espècie de gambetes que els hi anirem donant com a molt dos cops al dia, segons tingui o no gana.
16 d’abril
Durant tots aquests dies que Zak ha estat a la nostra classe, l’hem anat observant i la veiem intranquil·la. Sovint s’aixeca com si volgués sortir. Sembla que no està massa bé on està ara mateix.
Això fa que iniciem una conversa a l’aula i ens plantegem diferents coses.
Com ha de ser la seva casa? Aquí observem que no està bé del tot.
Conversem i els alumnes consideren que:
- Els animals necessiten espais amplis per viure. Necessiten espai per poder-se moure lliurement. I per tant, necessitarà un espai més ampli i profund.
- També pensen que a l’exterior la tortuga podrà estar millor. La classe és petita, a l’hivern fa molta calor i no li arriba la llum del sol. Per tant, decideixen que s’haurà de cercar un lloc del pati.
Analitzant aquesta possibilitat com la més adequada, sorgeixen diferents coses que haurem de tenir present:
- Necessitarem redactar un escrit a la directora de l’escola per demanar-li permís. I aquest permís ha de ser previ, ja que sense ell, no podrem tirar endavant la proposta i haurem de cercar un plan B.
- En cas de que si que ens deixin, necessitarem un plànol de tota l’escola. D’aquesta manera podrem cercar el lloc del pati que sigui més adequat.
- Després necessitarem preguntar-li a la Maria si tenim diners i haurem de fer un pressupost del que ens costaria fer-li la casa a la tortuga.
Pensem que les famílies ens poden ajudar, ja que tenim pares que són paletes. Així ens sortirà més barat!
- A l’hora de fer la casa, els alumnes expliquen que haurem de tenir present l’evaporació de l’aigua, també que si hi ha plantes, poden xuclar aigua de la tanca de la tortuga i que el terra de la piscina no podrà ser de terra, ja que la terra absorbeix l’aigua.
Conversant, hem arribat a la conclusió que el terra haurà d’estar fet d’un material impermeable. Després de nomenar opcions com el plàstic, la fusta, les rajoles o el ciment, hem considerat que el ciment és la millor opció.
- També haurà d’haver un enreixat per a que animals com els ocells no se les mengin.
- Finalment, podrem fer un cartell on indiqui que allà viuen tortugues i també passar per totes les classes per informar sobre el nostre projecte.
13/05/18
Aquestes setmanes el projecte de les tortugues ha anat avançant per diferents camins:
- Per una banda, hem escrit una carta a la directora, per sol·licitar un permís.
Li vam explicar una mica el projecte que portàvem entre mans i li vam demanar permís per fer un estany al pati. Cada grup, va escriure una carta i després les vam posar en comú i amb les idees de tots vam escriure la que seria la definitiva a la PDI. L’enviàrem i pocs dies després, la directora ens va contestar. Si cliqueu aquí, podreu veure el nostre treball!
- Al mateix temps hem anat fent recerca sobre les tortugues i hem anat coneixent-les una mica més.
Algunes informacions importants que hem descobert han estat aquestes:
-Les tortugues són rèptils de sang freda.
– Aquesta espècie pot arribar a mesurar uns 30 o 40 cm.
-Viuen a llacs, rius o estanys. Per tant, és perfecte si pot arribar a viure a l’aire lliure.
-Si fem un estany, cal posar-hi una tanca, ja que són molt bones escaladores. Allà haurà de tenir sol i ombra. També sabem que fins que la tortuga no arribi a mesurar 10 cm no podrà anar a viure a l’estany!
Com no sabíem quant mesurava el Zak, el vam mesurar fent servir una cinta mètrica i ara sabem que fa 6 cm. Això ens ha fet reflexionar que encara haurà d’estar un temps a l’aula i per tant, li haurem de preparar un lloc millor on poder viure.
Mirant unes informacions, vam llegir que quan són petites és recomanable posar-les en un aquaterrari fet a una peixera. Un membre del grup va proposar que com queda poc temps per acabar-se el curs, podríem repartir-nos la feina amb els nens/es de primer. Com ells també tenen una tortuga, va proposar que els nens de primer s’encarreguessin de preparar l’aquari i nosaltres l’estany.
En compartir la idea amb el grup, tothom la va valorar molt positivament. Jo els hi vaig plantejar anar a la classe de 1r per fer-los la proposta i decidir entre tots com ens anàvem a organitzar.
Un matí vam anar a visitar als gimnastes, i els hi va agradar la idea. Entre tots vam decidir que un cop tinguin fet l’aquari, les dues tortugues estaran juntes. I cada setmana tindrà l’aquari un grup. També ens anirem trobant, per anar-nos explicant com portem i anem preparant les dues propostes.
- Per altra banda, els atletes de 2n han pensat que serà necessari mesurar la tortuga un cop cada mes, per així saber en quin moment podrà anar a viure a l’estany.
Jo els hi he plantejat un repte. Pensar de quina manera podrem portar un registre de les mesures que anem fent.
Cada grup s’ha encarregat de pensar un disseny. Un cop acabats, cada grup l’ha explicat a la resta de la classe.
Han sortit idees molt interessants!!
Aquí les podeu veure!!!
Després de compartir les diferents propostes, han decidit fer una votació i s’ha triat la que hem pensat que era la més correcta. Després l’hem elaborat entre tots. Ara ja podrem anar enregistrant la seva mesura al llarg dels anys!!
Ja arriba el dia de la sortida!!
A l’aula parlem on anirem i què podrem veure.
Llavors es quan tenim una idea molt bonaa!! Com allà trobarem experts en tortugues els hi podrem fer preguntes difícils que ens ajudin en el nostre projecte.
Com volen fer preguntes, des de castellà veiem diferents models d’entrevistes tant orals (a partir d’un àudio) com escrites i les utilitzem de models. Així ens fixem que per fer preguntes hem d’utilitzar el símbol d’interrogació i per això parlem dels diferents tipus de frases que podem trobar. A la PDI fem diferents jocs per diferenciar-les. També juguem al joc de les preguntes! Va ser molt divertit i ens va agradar molt!!
Llavors ja sabíem què era una entrevista i ens vam posar a preparar la nostra entrevista per als experts del CRARC!!
Per grups cooperatius, a partir de la tècnica del full giratori, vam pensar en diferents preguntes que els hi podríem fer i que ens podrien ajudar, per una banda per saber com havia de ser el manteniment de la tortuga i per altra, per resoldre dubtes de com fer l’estany.
Quan vam acabar, ho vam posar en comú i entre tots decidirem quines preguntes triarien, descartant aquelles que eren més senzilles o descriptives. Així, entre tots vam acabar de redactar l’entrevista a la PDI. Ho vam imprimir i ens vam repartir el text per saber què llegiria cadascú. També vam veure que necessitaríem que hi haguessin nens/es que apuntessin les respostes.
Aquí us deixem el vídeo.. També fotos de la sortida. Vam aprendre moltes coses!
Setmana del 22 de maig
En la nostra sortida al CRARC havíem après moltes coses. Ara a l’aula ens plantejàvem on situaríem el nostre estany.
Cercant, cercant,…vam veure uns vídeos on s’explicava com es feia un estany. Amb aquesta visualització, vam deduir que si o si necessitaria tenir ben a prop un punt d’aigua i un de llum.
Abans de posar-nos a cercar pel pati, ens vam estar mirant un plànol de l’escola.
En aquest plànol vam situar diferents punts: la sortida de l’escola, la nostra classe, l’edifici on es troba la conserge,…
Un cop, ja ens havíem situat sobre el plànol, vam sortir al pati i per parelles, van anar cercant l’espai que consideraven més adequat tenint present tot el que s’havia parlat a l’aula.
Així, un cop ja ho tenien decidit, vam entrar a l’aula i cada parella va compartir amb la resta, quin era el lloc que havien escollit i van poder explicar el perquè.
Finalment, entre tots, conversant, vam escollir el més idoni.
FAMÍLIES, AQUEST LLOC ES TROBA AL COSTAT DE L’HORT QUE HI HA AL PATI D’INFANTIL!! Allà, no arriben les pilotes del pati gran, tenim aigua, també hi ha una aula (la de música) on podrem agafar la llum i les tortugues estaran molt bé, ja que tenen sol i ombra.
🙂
30 de maig
Gerard, el pare de la Iona de la classe dels gimnastes de primer ens ha visitat!!
Ell ens ha explicat com podrem construir el nostre estany i quines coses haurem de tenir present. També ens ha ensenyat a fer un filtre natural. Ha estat una xerrada molt interessant!
Ara haurem de començar a preparar-nos per fer el disseny i treure un pressupost de què pot costar.
SOM-HI!!!
Aquí us deixem imatges de com hem anat mesurant l’espai. En aquests dies anirem fent diferents “plànols” de com voldrem que sigui l’estany!!
Aquí us deixem imatges dels nostres plànols!!
NOUS REPTES!!!
A l’entrevista que vam fer al CRARC ens van dir que com a mínim l’estany havia de tenir un metre quadrat…
Però què és un metre quadrat? HO SABEM? A l’espai que hem escollit del pati, hi ha un metre quadrat com a mínim?
A la classe conversem i a través de la lògica i la recerca ho esbrinem.
Després sortim al pati, i per grups, representem un metre quadrat.
Després de tot el treball, hem pogut resoldre el nostre dubte. Ara sabem que tenim prou superfície per fer un estany adequat.
Aquí us deixem fotos de tot el treball. Ha estat força interessant!
7/6/18
A PARTIR DELS DISSENYS DELS ESTANYS,
ELABOREM MAQUETES
Aquesta setmana a la classe dels atletes amb la Maribel hem parlat del VOLUM.
Un cop teniem els dissenys dels estanys que hem creat en paper, hem fet el pas a volum. Però, què és el volum? Ho sabiem?
Teniem consciència del que era, però no ho sabiem explicar. Ara ja sabem que el volum és l’espai que ocupa un objecte.
Després d’esbrinar el que era el volum, hem iniciat l’elaboració de les maquetes. Les hem fet amb una nova tècnica que no coneixiem: cola d’empaperar i paper d’embalar.
A més, els hi hem donat color sense pintures! Amb papers de seda de colors i petits elements naturals hem donat realisme als nostres estanys.
Aquí podreu veure imatges de tot el procés: INICIEM LES MAQUETES
Al mateix temps hem elaborat un llistat de tots els materials que necessitarem per construir l’estany i hem cercat a un catàleg tots els preus. Alhora hem anat elaborant un pressupost.
Com al catàleg no hem trobat tots els preus, hem hagut de trucar al GARDEN i preguntar. Per fer-ho, prèviament hem preparat el que havíem de demanar i hem escollit a dos representants de la classe perquè fessin la trucada.
Quan hem trucat ens han atès molt bé. També aprofito per felicitar als representants de la classe.
Aquí us deixem el vídeo de la trucada!
Tenim el PRESSUPOST! Ara li haurem de fer arribar a la secretaria de l’escola.
13/06/18
Amb les maquetes acabades, ens plantegem com podem explicar tot el treball realitzat.
Conversem sobre les feines que ens queden pendents per l’any vinent i preparem una petita exposició per als nens/es de 1r.
Aquest projecte ha estat molt engrescador i significatiu. El curs ja s’acaba i de cara al curs vinent, posarem en pràctica tot el que hem treballat aquestes setmanes.
BONES VACANCES!
Recerca:
http://www.unzooencasa.com/2014/01/pseudemys-concinna-tortuga-jeroglifico.html
Pàgina molt interessant!!
https://sites.google.com/site/tortuguesdekhadijaidebora/home
Vídeos:
-Exemples de com construir un estany: