Guia didàctica

  • Títol:  Geometria virtual i vivencial

  • Nivell educatiu: cicle mitjà 4rt

  • Objectius didàctics:

  1. Identificar rectes semirectes i segments.
  2. Diferenciar rectes paral•leles, secants i perpendiculars.
  3. Reconèixer angles a l’entorn .
  4. Classificar angles en rectes, plans, aguts i obtusos.
  5. Utilitzar transportador virtual i real  d’angles.
  6. Identificar els elements d’un polígon: costats, vèrtexs i angles.
  7. Anomenar  polígons segons el nombre de costats.
  8.  Calcular  el perímetre d’un polígon.
  9.  Classificar triangles segons costats i angles .
  10. Identificar i descriure formes geomètriques de l’entorn, tot utilitzant el coneixement dels seus elements i de les seves propietats.
  11. Aplicar, en contextos diversos, els diferents coneixements adquirits.
  • Competències i relació amb el currículum.

Competències treballades a la unitat:
Competència en el tractament de la informació i digital:
Usar les eines tecnològiques, tant el material manipulatiu com el digital, de manera integrada en el treball matemàtic.
• Aplicar estratègies de cerca i gestió de la informació per adquirir coneixement propi.
• Construir nou coneixement personal mitjançant estratègies de tractament de la informació amb el suport d’aplicacions digitals
• Organitzar i emprar els propis entorns personals digitals de treball i d’aprenentatge.
• Fer un ús responsable de les noves tecnologies.
Competència matemàtica:
Emprar el coneixement de les formes i relacions geomètriques per descriure i resoldre situacions quotidianes que ho requereixen.
• Identificar les matemàtiques implicades en situacions quotidianes i cercar les relacions amb els conceptes treballats a la unitat.
Competència lingüística:
Expressar idees i processos matemàtics de manera comprensible tot emprant el llenguatge verbal (oral i escrit )
• Fer conjectures matemàtiques adients en situacions quotidianes i comprovar-les.
• Argumentar les afirmacions i els processos matemàtics realitzats en contextos propers.
• Aplicar estratègies de comprensió per obtenir informació.
Competència d’aprendre a aprendre
• Conèixer les pròpies capacitats d’aprenentatge i d’autoregulació.
• Utilitzar les habilitats i tècniques d’aprenentatge.
• Presentar una actitud positiva envers l’aprenentatge.
Competència d’autonomia i iniciativa personal
Prendre decisions envers el seu propi aprenentatge amb responsabilitat.
Competència social i ciutadana
Mantenir una actitud responsable en les activitats realitzades a nivell grupal.
• Mostrar interès i respecte per les intervencions dels altres companys.
  • Criteris i sistema d’avaluació  
 Durant el nostre procés d’ensenyament- aprenentatge distingirem:
Avaluació Inicial: es portarà a terme al començament de cada apartat d’activitats i ens facilitarà informació sobre els coneixements previs dels alumnes i per tant del nostre punt de partida.
• Avaluació formativa: es realitzarà al llarg del procés de les activitats i suposarà l’anàlisi de com es porta a terme l’assimilació dels diferents objectius proposats . Durant la mateixa es faran els ajustos necessaris, a nivell individual , tenint en compte els diferents ritmes dels alumnes. Les noves tecnologies ens permeten aplicar fàcilment aquests ajustos.
• Avaluació final: es realitzarà al final del procés d’aprenentatge per tal de determinar el nivell d’ assoliment dels objectius proposats .
  • Seqüència d’activitats proposades
Abans de cada grup d’activitats es posaran en comú els coneixements previs dels nostres alumnes per poder tenir un punt de partida inicial.
 Rectes i angles
DESCRIPCIÓ
En aquest grup d’activitats els alumnes poden  reconèixer elements geomètrics com ara la recta, la semirecta, el segment  i l’angle. Podran identificar les posicions relatives de dues rectes.  Se’ls ensenya a  mesurar angles amb transportador  i a classificar-los. Conté un ventall  d’activitats competencials relacionades amb l’aplicació dels conceptes treballats amb l’entorn proper dels alumnes. Aquesta activitat serà presentada en gran grup amb la PDI i posteriorment les activitats seran realitzades per parelles i individualment en ordinadors personals. Cada alumne podrà seguir el seu ritme
http://www.edu365.cat/primaria/muds/matematiques/recta/index.html
http://www.ceip-diputacio.com/MITJA%20I%20SUPERIOR/mates/espai%20forma%20temps/rectes%20i%20angles/geometria-angles.htm
 http://alexandria.xtec.cat/mod/data/view.php?d=4&rid=1458
 Mesura, construcció i classificació d’angles a la PDI
DESCRIPCIÓ
Aquest recurs  consta de 12 pàgines on els alumnes visualitzaran un vídeo sobre la mesura d’angles i practicaran a les pàgines següents la construcció, la mesura i la classificació d’angles segons la seva obertura.Així mateix el recurs conté diferents activitats interactives i enllaços a Thatquiz per practicar. Aquesta activitat serà presentada en gran grup amb la PDI. Els alumnes realitzaran les activitats per grups a la PDI. Al final es farà la posada en comú en grup-classe.
http://alexandria.xtec.cat/mod/data/view.php?d=4&rid=1500
 Figures planes
DESCRIPCIÓ
En aquest material treballem les figures planes amb els següents continguts, i una activitat dedicada a cadascun d’ells: classificació de triangles segons els seus costats, els quadrilàters,la circumferència i el cerclei el  perímetre. Aquesta activitat serà presentada en gran grup amb la PDI. Els alumnes realitzaran les activitats per grups a la PDI. Al final es farà la posada en comú en grup-classe.
http://alexandria.xtec.cat/mod/data/view.php?d=4&rid=1093
DESCRIPCIÓ
En aquest grup d’activitats els alumnes poden identificar figures planes de l’entorn. Classificaran els poligons. Reconeixeran les parts del poligons. Aquesta activitat serà presentada en gran grup amb la PDI i posteriorment les activitats seran realitzades per parelles i individualment en ordinadors personals. Cada alumne podrà seguir el seu ritme
http://www.edu365.cat/primaria/muds/matematiques/poligons/index.html
 DESCRIPCIÓ
 Identificaran polígons regulars. Dibuixaran triangles, rectangles i quadrats .Podran classificar triangles segons els constats i els angles. Utilitzaran el regle i el transportador. Aquesta activitat serà presentada en gran grup amb la PDI i posteriorment les activitats seran realitzades per parelles i individualment en ordinadors personals. Cada alumne podrà seguir el seu ritme.  
http://www.edu365.cat/primaria/muds/matematiques/poligons2/index.html
 DESCRIPCIÓ
 Es tracta d’activitats únicament centrades en els triangles. La seva classificació, l’àrea i el perímetre dels mateixos. No cal fer totes les activitats ja que algunes són més adients per a cicle superior ( p ex Teorema de Pitàgores…).  Aquesta activitat serà presentada en gran grup amb la PDI i posteriorment les activitats seran realitzades per parelles i individualment en ordinadors personals. Cada alumne podrà seguir el seu ritme
 http://www.edu365.cat/primaria/muds/matematiques/triangle/index.html
DESCRIPCIÓ
Projecte d’activitats sobre geometria plana. Al llarg d’ell podem treballar tipus d’angles, tipus de polígons, parts dels polígons, tipus de línies, els triangles, el perímetre… Aquesta activitat es realitzarà de forma individual a l’ordinador personal. Cada alumne podrà seguir el seu ritme i autoavaluar-se. 
http://clic.xtec.cat/db/act_ca.jsp?id=3111
DESCRIPCIÓ
Es tracta de dos  projectes d’activitats JCLic de geometria on es presenten els poligons , abgles i rectes amb uns personatges. Aquesta activitat es realitzarà de forma individual a l’ordinador personal. Cada alumne podrà seguir el seu ritme i autoavaluar-se.
 http://clic.xtec.cat/db/act_ca.jsp?id=3814
DESCRIPCIÓ
Identificaran polígons regulars, les seves característiques i regularitat. Classificaran els polígons segons els nombres de costats. Calcularan el perímetre d’un polígon i els triangles segons els constats i els angles. Aquesta activitat serà presentada en gran grup amb la PDI. Els alumnes realitzaran les activitats per grups a la PDI. Al final es farà la posada en comú en grup-classe.
http://alexandria.xtec.cat/mod/data/view.php?d=4&rid=599
  DESCRIPCIÓ
Geoplà
L’alumne podrà practicar construint diferents figures geomètriques amb el geoplà virtual.
 http://www.mathlearningcenter.org/web-apps/geoboard/
 DESCRIPCIÓ
Tangram
L’alumne pot practicar amb el tangram virtual l’espai i les figures geomètriques ja estudiades. Activitat individual per consolidar conceptes.
http://www.xtec.cat/~jbuil/tangram/
 Tangram
Es tracta d’un recurs molt complert ja que té una part teòrica denominada “Definicions” on l’alumne pot consultar els conceptes dels elements geomètrics bàsics ( rectes, semirectes, angles, polígons, cercle…) i a continuació pot realitzar activitats amb un tangram virtual i autoavaluar-se al final de totes les activitats . Activitat individual o per parelles per consolidar conceptes
http://www.xtec.cat/~epuig124/mates/geometria/index.htm
Enigmes geomètrics
Són un grup d’activitats per aplicar conceptes geomètrics a situacions visuals problemàtiques. Normalment són molt engrescadores i motivadores. Activitat per realitzar en petits grups i també pot ser plantejada com un concurs per equips.
http://www.jverdaguer.org/jsmedia/002enginy/
Practiquem el que hem après
DESCRIPCIÓ
Activitat “Practiquem amb la geometria” per la PDI , d’elaboració pròpia, on es treballen conceptes bàsics de geometria.Aquesta activitat serà presentada en gran grup amb la PDI. Els alumnes realitzaran les activitats per grups .  Al final es farà la posada en comú en grup-classe.
https://drive.google.com/file/d/0B-j1UhJLOcotX3hva1lNX3JNY0E/view?usp=sharing
DESCRIPCIÓ
Realització de fotos digitals de diferents espais de l’escola, carrer, casa, parc … per tal de localitzar rectes, angles, polígons.
Els alumnes faran servir programari d’edició d’imatges per exposar als companys a la PDI  les seves fotos i els elements geomètrics trobats. Activitat a realitzar en petit grups i grup-classe.

 

  •   Educació inclusiva.

Aquesta programació va dirigida a un grup d’alumnes d’una gran diversitat tant cultural com de nivells d’aprenentatges. Es tractarà, per tant, d’aconseguir que cada alumne pugui treballar al seu ritme i progressi segons les seves possibilitats.
L’ alumne podrà adaptar en cada moment un ritme segons les seves necessitats i el seu nivell, a l’hora de realitzar les diferents activitats individuals. D’altra banda l’autoavaluació d’alguna d’aquestes activitats també ajuden a l’anàlisi dels propis avenços.
També hi hauran  aportacions i intercanvis entre els diferents alumnes quan es tractin d’activitats en parelles, per grups o a nivell grup-classe. En aquest casos, les noves tecnologies faciliten el treball d’ aquells alumnes que presenten més dificultats, ja que els recursos tecnològics milloren la comprensió i la motivació en general.
En resum , les noves tecnologies faciliten el treball cooperatiu de l’alumnat i permet una implicació del mateix en el seu propi aprenentatge.

 

 

 

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *