Aquesta setmana he realitzat diferents sessions al centre de pràctiques que aniré comentant en diferents entrades durant aquests dies.
La primera sessió de la setmana era amb dos alumnes amb TDAH, en Miquel (nom fictici) que cursa 5è de primària i l’Ernest (nom fictici) que cursa 6è de primària
Preparació de la sessió:
– Abans de començar la tutora m’ha explicat els casos en els què treballaria avui i m’ha explicat globalment com desenvoluparia la sessió. També m’ha mostrat el material preparat i programat per utilitzar. Es tracta de material que té com a objecte desenvolupar la capacitat d’atenció i memòria en la població escolar amb TDAH en diferents formats, avui han utilitzat: fitxes i aplicacions TIC.
Alumnat:
– El noi de 6è ha estat medicat amb metilfenidat durant quatre anys, però per decisió familiar ha deixat de prendre aquest fàrmac aquest curs, tot i que la psiquiatra recomana la conveniència de seguir amb el tractament farmacològic.
– El noi de 5è ha estat diagnosticat aquest curs i s’està valorant la intervenció farmacològica per part de psiquiatria del CSMIJ.
Objectiu de l’observació:
– Durant aquesta sessió observaré quines són les estratègies que utilitza la psicopedagoga per reconduir les alteracions en la conducta que demostren els dos alumnes.
Objectius de la sessió:
– Millorar la capacitat d’atenció sostinguda, selectiva i capacitat cognitiva.
– Mètode d’entrenament autoinstrucional
– Creure en les pròpies capacitats utilitzant-les durant els aprenentatges.
– Aprendre a realitzar petits exercicis de relaxació personal prèviament a enfrontar-se a tasques que demanin un sobreesforç personal.
Activitats de la sessió:
La sessió ha començat amb una revisió de l’agenda escolar i una petita valoració personal feta pels mateixos nois, de com s’estan organitzant a casa en les feines escolars.
Seguidament han realitzat un exercici de concentració. L’exercici consisteix en un treball mental sobre nombres, que exigeix gran concentració i que com ja tenen la pràctica apressa, ho han fet de manera natural. Durant uns minuts han tingut els ulls tancats, per a facilitat la concentració mental.
Exercici: -Escriuen 1,2,3,4,5,6,7,8. En un paper.
-Amb els ulls tancats, pensen en ells passant lentament del primer fins l’últim.
-Fan el mateix, però esborrant del pensament, primer el 8, després el 7, i així fins l’1.
– A continuació, amb els ulls també tancats, els recorden en ordre invers, i van suprimint-los successivament.
Ho han repetit tres vegades amb una regulació de la respiració molt relaxada. Aquest exercici els ha ajudat a mantenir molt bé la concentració.
Seguidament han realitzat unes fitxes d’exercicis variats:
-Buscar 10 diferències en dos dibuixos presentats un mirall de l’altre. Els hi ha costat trobar les dos, tres diferències últimes, tot i que cada nen tenia imatges personalitzades i de temàtica diferent.
– Associació visual amb imatges. Ha hagut molta diferència en la resolució, ja que l’Ernest demostra tenir molt assolida la tècnica de com a de mirar la làmina i fer un “barrido “ ocular per trobar les imatges, mentre que el Miquel ha necessitat una mica d’orientacions.
– Integració visual. Completar un dibuix d’un animal.
-Laberint grau mitjà i alt.
-Exercicis TIC: Programa TRAINER (programa d’exercicis variats que el centre va comprar i que s’utilitza al final de les sessions i com a reforçament positiu pels nens i nenes, que ho contemplem com un premi a l’esforç que han realitzat.)
Finalitza la sessió amb el compromís i “pacte” entre els nens i la psicopedagoga de: Escolto, penso, decideixo i faig.
Reflexió:
La sessió s’ha dut a terme tal com estava planificada.
Els dos alumnes han realitzat totes les activitats, tot i que a l’Ernest se li ha hagut de cridar l’atenció en alguns moments per que no veia possible realitzar l’activitat, fins i tot excusant-se amb el fet que no era possible que hi haguessin totes les diferències al dibuix. Al finalitzar aquesta activitat l’Ernest ha volgut ajudar al company, però fins i tot li feia la feina.
La resta de la sessió ha transcorregut amb total normalitat i el treball ha sigut molt profitós.