Mòdul 1 Tasca 5
Descripció de les tasques desenvolupades a nivell d’aula:
• Subàrea seleccionada:
Àrea 5 Empoderament de l’alumnat. Competència 5.1. Accessibilitat i inclusió.
• Indicador d’assoliment del nivell B2 de la subàrea:
5.1.B2.2 Adapta solucions tecnològiques per a la inclusió en qualsevol context educatiu i situació d’ensenyament i aprenentatge, que permeti la participació i el progrés de tot l’alumnat en un mateix procés didàctic.
• Justificació de la proposta:
Aquest curs em trobo en una aula d’I3 on hi ha un alumne amb ceguesa. Des del CREDV CRE-ONCE Barcelona se’ns va oferir una formació adaptar els processos d’ensenyament-aprenentatge als alumnes amb dificultat visual i ceguesa incloent-hi recursos de tiflotecnologia.
En aquest sentit, l’especialista d’anglès i jo hem vist oportú aplicar un seguit d’adaptacions a les activitats que realitzem a l’aula en relació amb l’ús del robots Bee-Bot per poder fer accessible el procès d’aprenentatge de la programació a aquest infant i encaminar l’aprenentatge de la programació cap a un ús més funcional per a ell.
• Breu explicació de la tasca a desenvolupar
Al nostre centre, la robòtica Bee-Bot s’utilitza com a eina d’aprenentatge per reforçar el vocabulari en llengua anglesa. En cada sessió, els alumnes utilitzen un tapet amb flashcards i han de seguir les instruccions que els indica l’especialista per programar que el bee-bot vagi d’una imatge a l’altra fent ús del vocabulari específic. En el cas d’aquest alumne amb ceguesa, la nostra prioritat no és l’anglès sinó que aprengui a programar el robot per reforçar el desenvolupament de la lateralitat i direccionalitat que necessitarà quan inicia la lectoescriptura amb Braille. Per aquest motiu, les seves activitats consistiran a reforçar la part de programació per resoldre recorreguts o laberints cada cop més complexos.
Passos per desenvolupar aquesta activitat:
- Crear tapets amb relleu (que no entorpeixin el funcionament del Bee-Bot) utilitzant papers amb textures, relleus o etiquetes en Braille.
- Testejar el seu funcionament
- Redactar les activitats