La Pel.lícula
Blade Runner del director Ridley Scott. El guió és de Hampton Francher , David Peoples basat en la novel.la ¿Sueñan los androides con ovejas eléctricas? De Philip K. Dick?
Música de Vangelis. Va ésser estrenada ,per primera vegada, als EEUU al juny de 1982.
La pel.lícula transcorreix durant el mes de noviembre de 2019 a la ciutat dels Àngels, EEUU
Argument
A principi del s XXI la Tyrell Corporation crea un robot idèntic en Intel.ligència i físic, i superior en força i agilitat al ésser humà. Aquests robots són els replicants. Han estat fets servir com esclaus en l’exploració i colonització d’altres planetes.
Els replicants es rebel.len. Són fabricats amb dada de caducitat, als quatre anys moren. Venen a la Terra per aconseguir que l’enginyer-creador els allargi la vida.
Aquí,a la Terra es crea una brigada de policía especial, els blade runners, amb ordre de matar als replicants.
El protagonista Deckard, un ex -policia, ex -blade runner és l’encarregat de matar als replicants que han tornat a la Terra.
L’Ambient
Blade Runner es situa dins de l’estètica Ciberpunk.
El Ciberpunk reflecteix un futur a on la tecnología és omnipresent, els cotxes sobrevolen la ciutat, hi ha gran edificis ,fins i tot, piramidals, existeixen videotelèfons, es poden crear animals i òrgans. En aquest món supertecnològic la natura, gairebé, no té presencia. Les ciutats están brutes, contaminades, plou constantment. Tot això és l’ambient de Blade Runner.
Els Alumnes.
L’activitat està plantejada per alumnes de 3eESO que treballaran en grups de quatre
Proposta d’Activitat.
Xerrada- Visualització- Qüestionari- Visualització- Creació
Què s’ha de saber abans de veure la pel.lícula? Xerrada explicativa sobre els trets més característics de Blade Runner. Preparar a l’alumne per la visualització de la pel.lícula:
Quina és la historia?
És una historia d’amor?
Com apareix retratada l’humanitat?
Què vol dir aquest ambient asfixiant?
Quin tipus de música acompanya la trama?
És possible aquest control sobre els individus i la naturalesa?
El món que reflecteix pot ser real?
Quins són els símbols més importants que trobem a la pel.lícula?
Creieu que arribarem a aquest tipus de món?
Com valoreu el final de la historia?
Abans de veure la pel.lícula es llegeixen les preguntes amb l’objectiu que l’alumne estigui atent al film.
No és un qüestionari tancat, l’alumne després de veure la pel.lícula ha d’afegir preguntes per respondre. És un qüestionari per grup.
“Yo… he visto cosas que vosotros no ceeríais…atacar naves en llamas más allá de Orión. He visto rayos C brillar en la oscuridad en la puerta de Tannhäuser. Todos esos momentos se perderán en el tiempo como lágrimas en la lluvia. Es hora de morir.”
Aquesta cita pertany a l’escena final de la pel.lícula on el replicant Roy mort davant Deckard el blade runner protagonista.
Ens concretarem per fer el projecte final de la pel.lícula en aquesta escena. En aquesta última escena es redueix significativament els tipus de plans que fan servir al llarg de tota la pel.lícula.
És una escena marcada pel dramatisme de l’acció, remarcada per una alternança, molt contrastada de plànols.
L’objectiu és que cada grup sigui capaç de recrear en un vídeo de quatre minuts de durada una situació dramática en un fons de ciència ficció.
Recursos
Procés de treball:
Els alumnes llegeixen un qüestionari sobre la pel.lícula Blade Runner.
Visionat de la pel.lícula Blade Runner.
L’alumne amplia i , al mateix temps, respon el qüestionari.
Visionat des de youtube de la última escena de la pel.lícula on Roy mor davant Deckard.
Què és vol treballar?
La pel.lícula treballa temes transcendentals per l’ ésser humà com és el tema de la mort, la imposibilitat de l’home d’ evitar el seu destí, l’amor com evasió a un món tecnològic, opressiu, contaminat… Però principalment el que vull treballar són el tractament de l’escena, els plans. Per aquesta raó focalitzem l’estudi a l´última escena i analitzem els plans emprats. A partir d’aquest analisi es preten fer un storyboard seguint el ritme de l’última escena de la pel.lícula. Però ja aquest storyboard recull el tema original de cada grup. Només han tret de la pel.lícula la sequènciació dels plans. A continuació cada grup ha de seguir el seu storyboard i fer un video de quatre minuts.
Avaluació:
Capacitat de sintesi.
Capacitat d’organitzar-se.
Valoració de les respostes al qüestionari i de les qüestions plantejades .
Analisi crític del film .
Resultat artistic.
Material:
• storyboard Coca-Cola: http://youtu.be/9F3fcjOpWmY
• storyboard : http://youtu.be/0H1Cf9FoEgY
• mostra plantilles storyboard: http://xurl.es/92f5b
• tipus de pla: http://xurl.es/966f4