02 . objectius del curs
DECRET 119/2015, de 23 de juny, d’ordenació dels ensenyaments de l’educació primària.
Objectius Educació Primària
L’educació primària ha de contribuir a l’assoliment dels objectius establerts amb caràcter general a la Llei 12/2009, del 10 de juliol, d’educació, i específicament dels objectius següents:
a) Conèixer, valorar i aplicar els valors i les normes de convivència per ser un ciutadà lliure capaç de prendre compromisos individuals i col·lectius, respectar els drets humans i acceptar el pluralisme propi d’una societat
democràtica.
b) Tenir consciència del valor del treball individual i col·lectiu i desenvolupar hàbits d’esforç i treball en l’estudi, així com actituds de confiança, amb iniciativa personal i emprenedoria, autodisciplina, sentit crític,
responsabilitat, curiositat, interès, plaer per aprendre i creativitat en l’aprenentatge.
c) Adquirir habilitats per mantenir i millorar el clima de convivència i per prevenir i gestionar de forma positiva els conflictes, tant en l’àmbit familiar com en l’àmbit escolar i social.
d) Respectar el dret a la diferència de les persones i debatre críticament les diferències culturals i religioses des d’una perspectiva intercultural.
e) Adquirir autonomia personal i elaborar una imatge positiva i equilibrada d’un mateix per afavorir la igualtat de drets i oportunitats entre homes i dones i la no-discriminació de persones amb discapacitats; defensar l’aplicació dels drets humans en tots els àmbits de la vida personal i social, sense cap tipus de discriminació per raó de naixement, raça, sexe, opinió o qualsevol altra condició o circumstància personal o social.
f) Desenvolupar les competències lingüístiques bàsiques tant en llengua catalana, com en llengua castellana i, si escau, en aranès, per poder-se comunicar de manera eficaç oralment i per escrit.
g) Valorar la lectura, i l’hàbit lector, com una activitat bàsica per assolir objectius personals i participar en els temps de lectura que proposi el centre dins l’horari lectiu.
h) Adquirir, almenys en una llengua estrangera, la competència comunicativa bàsica que permeti expressar i comprendre missatges senzills i comunicar-se amb els altres en situacions quotidianes.
i) Desenvolupar les competències matemàtiques bàsiques, iniciar-se en la resolució de problemes que requereixin la realització d’operacions elementals de càlcul, coneixements geomètrics i estimacions, i ser capaç d’aplicar-les a les situacions de la vida quotidiana.
j) Conèixer, valorar i estimar l’entorn natural, social i cultural més proper, reforçant així el sentiment de pertinença i arrelament al país i la capacitat d’extrapolar aquests coneixements a altres entorns i al món en
general; comprendre, a partir de l’observació de fets i fenòmens senzills, els principals mecanismes que regeixen aquest entorn per tal de ser capaç de prendre compromisos responsables per mantenir-lo o introduir
elements de millora.
k) Utilitzar diferents representacions i expressions artístiques i iniciar-se en la construcció de propostes visuals.
l) Desenvolupar les competències digitals per a la construcció i expressió dels aprenentatges adequats a l’edat.
m) Desenvolupar les capacitats afectives en tots els àmbits de la personalitat i en la manera de relacionar-se amb els altres, i aquelles que fomentin la igualtat de gènere, així com una actitud contrària a la violència i als
prejudicis de qualsevol mena.
n) Valorar la importància de la higiene i de la salut, acceptar el propi cos i el dels altres, respectar les diferències i utilitzar l’educació física per afavorir el desenvolupament personal i social.
o) Adquirir els elements bàsics d’una correcta educació vial i les actituds de respecte que afavoreixin la prevenció d’accidents de trànsit.
p) Aplicar, en contextos diversos, els diferents coneixements adquirits i els recursos propis, a fi de resoldre de manera creativa problemes, situacions personals i necessitats de la vida quotidiana.
Àmbits i àrees de coneixement
1. Els alumnes han de cursar en cadascun dels cursos de l’etapa les àrees de coneixement següents:
a) Àmbit lingüístic
Àrea de llengua catalana i literatura.
Àrea de llengua castellana i literatura.
Àrea de l’aranès (a l’Aran).
Àrea de primera llengua estrangera.
b) Àmbit matemàtic
Àrea de matemàtiques.
c) Àmbit de coneixement del medi.
Àrea de coneixement del medi natural.
Àrea de coneixement del medi social i cultural.
d) Àmbit artístic
Àrea d’educació artística: visual i plàstica, música i dansa.
e) Àmbit d’educació física
Àrea d’educació física.
f) Àmbit d’educació en valors
Àrea d’educació en valors socials i cívics o àrea de religió.
2. Els alumnes, en funció de l’elecció dels pares o tutors legals, podran cursar l’àrea de religió o l’àrea d’educació en valors socials i cívics de l’àmbit d’educació en valors.
Àrea de l’Educació en valors socials i cívics
Principals referents de treball a l’aula durant el curs escolar
Entre els 5 i els 7 anys els nens comencen a aprendre a regular la seva conducta mitjançant una activitat verbal interior i silenciosa. Això els facilita i ens permet potenciar:
L” autocontrol personal, reprimint les reaccions purament impulsives.
Facilita l’aprenentatge, la solució de problemes i la previsió de conseqüències.
El desenvolupament de les habilitats socials i les relacions interpersonals bàsiques per al treball cooperatiu.
-
Practicar mètodes de Relaxació i Autocontrol amb els alumnes per tal d’intentar aconseguir un ambient de confiança, col·laboració i respecte a l’aula, condició bàsica per obrir la porta als aprenentatges.
-
Aprofundir i destacar la importància de l’Educació Socioemocional d’un alumne com la base fonamental per al seu desenvolupament integral com a persona.
-
Utilitzar el Treball Cooperatiu entre iguals com a eina d’aprenentatge imprescindible. Fomentar la cooperació entre els alumnes.
-
Adquirir en la pràctica les Habilitats bàsiques de lecto-escriptura, càlcul, lògica, observació i fonts d’informació per a ser més competents.
-
Ajudar als alumnes a descobrir les seves Intel·ligències Múltiples per tal de fomentar la seva autoestima i conciència personal. Trobar en cada intel·ligència un sentit aplicable a la vida.
-
Diversificar la presentació de la informació i les tasques el més possible ( TAC dins de l’aula, simulacions, dramatitzacions, dossiers …)
-
Potenciar l’Autoavaluació dels alumnes , la consciència d’un mateix. Saber on està, què ha de millorar, què fa molt bé. Diversificar les formes de veure el seu progrés.
-
Aplicar tot això après a noves situacions mostrant les seves Competències i la seva Creativitat.
😀