1r Experimentem
El projecte Experimentem té com a objectiu principal apropar als alumnes a la ciència a través del mètode científic.
Ens qüestionem coses, ens fem preguntes, fem hipòtesis.
Experimentem sobre característiques i canvis observables en els materials i en els objectes quotidians, prenem notes, dibuixem, comprovem…
Finalment en traiem conclusions.
Tot un procés científic per a conèixer una mica millor el món que ens envolta.
😀
Experimentem amb l’aire
Objectius
- Fer una aproximació al concepte de pressió d’un gas.
- Adonar-se que l’aire està format per matèria i que ocupa un volum.
- Conèixer algunes característiques de l’aire.
- Introduir el concepte de pressió atmosfèrica
- Descobrir que l’aire té massa i ocupa un lloc en l’espai.
Com ho fem?
Començarem fent preguntes per tal d’introduir el tema (l’aire) i veure el que saben i el que no.
Tot seguit es donen una sèrie de materials (ampolles de plàstic, xeringues, bosses, globus…)perquè els infants puguin mirar, tocar i experimentar.
EXPERIMENT 1: Inflar globus. Què passarà si intentem inflar un globus dins d’una ampolla tancada?
Com ho fem?
- Començarem introduint el globus desinflat dins l’ampolla.
- Enganxarem la part superior del globus a la part superior de l’ampolla.
- Per acabar tant sols cal bufar ben fort per tal d’intentar inflar el globus.
- Si veiem que el globus no s’ha inflat, podem fer un forat al cul de l’ampolla. Llavors intentem inflar-lo de nou.
Què observem?
- A l’experiment observem que no és possible inflar un globus dins una ampolla tancada, ja que l’aire que hi ha dintre d’aquesta exerceix una pressió que impedeix modificar de manera substancial la forma del globus, perquè com que l’aire queda comprimit, la pressió augmenta i no dóna opció a inflar-lo, però en canvi, comprovem que si que es pot inflar si foradem l’ampolla, perquè l’aire pot sortir per aquest forat.
Experiment 2 : Un paper dins de l’aigua. Es mullarà?
Com ho fem?
Agafem un got de plàstic transparent i col•locaran un paper al fons del got.
Amb un recipient que contindrà aigua, hauran de posar el got sense que es mulli el paper.
Què observem?
- En el cas del paper que no es mulla, podem observar que si col•loquem el got totalment recte dins el recipient, al haver-hi aire que no pot sortir del got, el paper no arriba a mullar-se mai. En canvi, si col•loquem el got de costat comprovem que sí es mulla ja que l’aire pot sortir.
😀
Els conceptes científics
Amb aquests experiments treballarem algunes de les propietats de l’aire: volum i pressió, massa i composició de l’aire.
- La pressió atmosfèrica és la força per unitat de superfície que exerceix l’atmosfera sobre la superfície terrestre i sobre tots els objectes i éssers que hi viuen. Les zones situades a l’altura del nivell del mar tenen més pressió atmosfèrica que les que estan més elevades, ja que a aquestes últimes, tenen menys gruix d’aire a sobre.
- La composició de l’aire: L’aire està compost principalment per nitrogen, oxigen i argó.
- La massa: La massa d’un cos és la quantitat de matèria que conté. És una propietat del cos que resta inalterable. La massa d’un cos es pot determinar amb una balança. La unitat de massa en el SI és el quilogram (kg).
- L’aire és una mescla de gasos constitutiva de les capes baixes de l’atmosfera terrestre. En els gasos, les forces de cohesió entre les seves molècules són molt petites, de manera que aquestes poden desplaçar-se unes respecte de les altres. A causa d’això, adopten la forma del recipient que les conté. Encara que la seva presència ens passi desapercebuda, l’aire és una substància material i tangible.
- El buit és un espai sense aire, mancat de qualsevol tipus de matèria. A la pràctica el “buit absolut”, la manca total de matèria, és impossible d’aconseguir de manera estricta. La qualitat del buit dependrà de quant s’acosta a un “buit absolut”. En un “buit parcial” les poques partícules que resten exerceixen una determinada pressió sobre les parets del recipient que les comprèn.