La Lucy no té pares?

Arrel d’una pregunta que sorgeix en una conversa, ens mirem i enraonem de l’arbre d’evolució dels homídids, i veiem que la Lucy és un avantpassat nostre i que amb el mico tenim avantpassats comuns però no venim de la mateixa família.

 familia-homo1

Dibuixem l’arbre d’evolució dels homídids per veure que hem entès.

 img_000150

 img_000450

 

 

 

Que mengen els cargols?

Sabem que els cargols els hi agrada molt l’enciam, però en el bosc on hem trobat els cargols hi ha enciam? Anem al bosc i mirem allà on hi ha cargols, i que hi tenen al voltant per menjar. Agafem 4 caixes i a cada caixa un aliment diferent (flors, fulles, plantes, …) deixem a cada caixa 2 o 3 cargols durant un cap de setmana per veure si es mengen el que els hi hem posat.

 02150

 02250

 02350

 02550

 cimg247650

 cimg247950

Veiem que les flors no se les mengen però que hi ha un tipus de fulles que hi ha al bosc que sí.

Alguns nens de la classe ens porten col pels cargols, mirem si els hi agrada o no.  Fem un mural posant allò que els hi agrada i allò que no els hi agrada. L’anem fent a mesura que anem avançant en el projecte.

cimg866950

Ja sabem més coses de la Lucy i de les petxades

Un cop vam deixar les nostres petxades en el fang, vem veure que no a tot arreu es poden deixar petxades. Fem una sortida pel bosc i veiem que hi ha llocs on es poden deixar petxades (algunes s’esborren de seguida i d’altres duren més temps) i en d’altres llocs no.

 img_149750

 img_147450

 img_147150

 img_150950

img_155650

El Víctor ens porta una petxada feta amb ciment i en parlem. Ve un altre dia el pare del Víctor li expliquem el que estem fent, ens porta ciment i posem fulles, closques de cargol, … ho deixem secar i al cap d’uns dies veiem com ha quedat i si s’ha esborrat o no.

 cimg869250

 cimg869550

 cimg870050

 cimg870450

Ens mesurem la nostra alçada amb cordes i el nostre peu també. Comprovem si la corda coincideix amb l’alçada que tenim marcada a la pared i amb la marca de la petxada. Ordenem les cordes de més gran a més petit tant de l’alçada com la del peu. En fem una gràfica i li posem entre tots un títol: “la nostra gràfica de peus i de cos”.

 06050

 06150

 cimg867150

 05350

 cimg867550

 cimg875650

I veiem que en general els nens més alts de la classe tenen el peu més llarg i els nens més baixos de la classe tenen el peu més curt.

on van trobar els ossos de la Lucy?

Mirem un tros d’un documental on ens parla de com els australopithecus caminaven amb les dues cames. En aquest documental ens explica que els ossos de la Lucy van ser trobats a Àfrica. Arrel d’aquí un nen fa la pregunta: podem mirar on està Àfrica perquè així sabem on va viure la Lucy. Dos nens dels grans ho annoten a la seva llibreta d’aula ho busquen a casa i ens ho expliquen. També ho mirem a través d’una bola del món i del google maps.

 03850

 04350

 img_143550

 img_144050

 img_144650

 img_145350

com sabem que la Lucy media 105 cm?

Després de parlar-ne una mica, mirem a través d’un vídeo el qual ens parla que van trobar les petxades de la Lucy fossilitzades (gràcies a l’eroció de dos volcans. Els hi expliquem a la classe de petits i l’Àngels ja que ells estan estudiant els volcans). A partir de les seves petxades i d’alguns ossos, els científics van poder saber la seva alçada.

Fem com la Lucy i deixem les nostres petxades. Ho seguim investigant.

 cimg847850

 cimg848150

cimg848250 

 cimg848650

Cargols i formigues

Arrel de la conversa que vam tenir sobre com és que hi havia closques de cargol però sense l’animal a dins, sorgeix una idea d’un nen que ens diu que els cargols se l’han menjat les formigues. Anem a la classe de petits i l’Àngels i els hi preguntem ja que ells són experts en formigues. Ens diuen que encara no ho saben però que ho investigaran.

cimg849150

La classe dels petits i l’Àngels ens han vingut a explicar que les formigues es mengen els cargols però només quan els cargols estan morts.

img_155050

Tot el que sabem dels cargols

La Maria ens ha portat un cargol a l’escola i l’hem començat a investigar. En un primer moment l’hem deixat amb una caixa de plàstic i hem fet uns quants forats i li hem posat fulles del pati. cimg806650

cimg810250

Els nens de la classe s’han engrescat i cada vegada tenim més cargols.

A partir d’aquí sorgeixen moltes preguntes: on viuen, que mengen, tenen dents, tenen mama, necessiten terra per viure? …

Fem una sortida i ens trobem pel camí llimacs i cargols i sorgeixen noves preguntes: és el mateix un llimac que un cargol?

cimg8121501

Els hi comprem una cargolera nova i els posem allà. Sabem que les fulles del pati no els hi agrada gaire però l’enciam si, per això els hi portem enciam i ens posem d’acord per veure qui el porta cada dia.

cimg839350

cimg840650

cimg841050

cimg841650

img_124650

cimg842550

Que necessiten per viure els cargols? els cargols viuen en el bosc on hi ha terra. Anem al bosc a buscar terra per la cargolera i pels cargols.

img_102450

img_102750

img_105950

cimg830450

cimg830950

Però veiem que hi ha massa terra i en treiem una mica.

Volem que sortin els cargols, com ho fem? Sabem que els cargols surten quan acaba de ploure per tant els mullem una mica a veure si surten. i … i tant que surten !

cimg841850

cimg840750

Fem una sortida per veure si trobem cargols i sabeu que ens ha passat? que hem trobat les closques però no hi havia res a dins, el cargol no hi era. A partir d’aquí sorgeixen diverses teories.

imagen-01550

imagen-02250

Els seguim observant i ja us anirem explicant …

Lucy

A la Classe dels petits i Maria estem treballant la Lucy, i fa dos setmanes la vam anar a veure al CosmoCaixa.

cimg2190501

A partir de llavors vam començar el projecte i hem estat enraonant si la Lucy del CosmoCaixa és de veritat o de mentida, en que se sembla a nosaltres i en que es diferencia, si és més alta o més baixa que nosaltres, va existir fa molts i molts anys, també s’ha parlat de la mor i que passa quan una persona està morta, …

Arrel de tot això han anat sorgint preguntes força interessants com: perquè estava quieta en el CosmoCaixa?, qui és la Lucy? quina cara fa?, que hi fa al CosmoCaixa?, els ossos de la Lucy eren iguals que els nostres?

En base aquesta última pregunta ens hem imaginat com tenim els ossos per dins i els hem dibuixat i posteriorment ho hem explicat en els companys la idea que nosaltres teniem.

esquelet-maria50

esquelet-alejandro50

cimg821450

cimg822050

Hem vist com és un esquelet per dins hi hem anat resolent algunes de les preguntes que teniem i ara ja sabem que van trobar els ossos de la Lucy i per aquest motiu sabem que va existir, però encara no sabem on els van trobar, ni com, només sabem que van trobar 52 ossos, i que els ossos al cap d’un temps ja no són ossos sinó que són fòssils (també intervenen altres factors). Hem de mirar i observar si els ossos de la Lucy són iguals que els nostres o no,o si són iguals al d’un dinosaure per tant seguim investigant.

foto-ossos-lucy

L’Oriol ens ha portat un esquelet humà i ens l’hem estat mirant, hem comparat també dues fotografies: una d’un esquelet d’Australopithecus Afarensis (Lucy) i una altre d’un esquelet d’un Homo Sapiens (nosaltres) i hem vist que ens assemblem però també tenim coses diferents. En seguim parlant.

revista-setembre-00350

revista-setembre-01150

Una altre idea que ha sorgit i que estem investigant és: podem posar la Lucy en la nostra línia del temps?

Hem vist que en la nostre línia del temps la Lucy no hi cap, ni a la línia del temps de fora al passadís ja que la Lucy va existir fa 3.000.000 d’anys. En parlem hi veiem que hauriem de fer una línia molt i molt llargua per poder situar la Lucy en el temps.

cimg8296501

 

revista-setembre-02850

Hem estat parlant també com van trobar la Lucy i han sorgit diverses teories:
Mariona i Maria R: a terra. La van trobar a baix de terra. Estaven enterrats a la terra
Sara i Alejandro: a lo millor van pissar els ossos i es van resvalar o van seguir les patxades ivan trobar els ossos de la Lucy
Ivan: van anar a un lloc que els ossos estaven a la terra. Van tenir que cavar per trobar-los. Van tingué de cavar molt perquè els ossos de la Lucy estaven a baix de tot.
*Oriol: els científics anaven amb el cotxe i un científic anava amb avió. Es van trobar una mica de terra, com
un volcà petitó, estava una mica aixecada la terra van excavar i la van trobar.

Ens ho hem imaginat i ho hem dibuixat.

esquelet-lucy-sara50

esquelet-lucy-miquel50

Hem buscat també quan media la Lucy (105cm) i hem mirat si es més alta o més baixa que nosaltres. Un cop hem fet això, hem vist que el més baixet de la classe no té perquè ser el més petit.

revista-setembre-04750

revista-setembre-05150

revista-setembre-05450

revista-setembre-05650