LES FORMIGUES TENEN MOLTA FORÇA.

EN UN REPORTATGE DEL QUÈ QUICOM ENS VAN EXPLICAR MOLTES COSES DE LES FORMIGUES I UNA D’ELLES ERA QUE UNA FORMIGA POT PORTAR 5O VEGADES EL SEU PES!!!!

TOT SEGUIT ENS VAM PESAR I VAM MULTIPLICAR PER 5O EL NOSTRE PES I RESULTA QUE SI TINGUESSIM LA FORÇA D’UNA FORMIGA PODRIEM AIXECAR COTXES, CARAVANES, O UN TORO….

moral-petit50

TSUNAMI, TERRATRÈMOL I VOLCÀ A INDONÈSIA

L’AIXA I LA CARME EL DIMECRES DIA 27 D’OCTUBRE ENS VAN DONAR UNA MALA NOTÍCIA, A LA ILLA D’INDONÈSIA A SUMATRA HI HA HAGUT UN TERRATRÈMOL, UN TSUNAMI I UN VOLCÀ. RECOMANEM QUE NO HI ANEU DE VACANCES PERQUÈ ÉS MOLT PERILLÓS.

HEM BUSCAT LA NOTÍCIA AL DIARI I ENS HA VINGUT LA CURIOSITAT DE SABER QUÈ ÉS UN TSUNAMI, HEM VIST UN PETIT REPORTATGE PER INTERNET I HEM VIST QUE ÉS UNA ONADA MOLT GEGANT.

LES FORMIGUES

QUAN TORNAVEM DE L’HORT DEL XAVI VAM VEURE UNES FORMIGUES FORÇA GRANS I LES VAM AGAFAR EN UN POT.

dsc05919-50

dsc05925-50

UN ALTRE DIA LES VAM MIRAR AMB LA LUPA BINOCULAR I SE’NS VAN PLANTEJAR MOLTES PREGUNTES PER INVESTIGAR:

petita

TENEN DENTS?

– TENEN MELIC?

– SABEN NEDAR?

– TOTES SÓN IGUALS?

– QUÈ MENGEN?

– PERQUÈ TENEN PÈLS AL COS I A LES POTES?

– COM S’HI VEUEN A DINS DEL NIU SI ÉS BEN FOSC?

– PERQUÈ SERVEIXEN LES ANTENES QUE TENEN?

LA SORTIDA QUE REALITZEM ELS DIMARTS A LA TARDA, VA SER AMB LA INTENSIÓ DE FER COM ELS CIENTÍFICS. AMB DIFERENTS POTS VAM AGAFAR FORMIGUES DE DIFERENTS FORMIGUERS I UN ALTRE DIA VAM ESBRINAR QUÈ PASSAVA SI LES POSAVEM JUNTES.

UNS DEIEN QUE NO PASSARIA RES I D’ALTRES DEIEN QUE ES BARALLARIEN PERQUÈ NO S’ENTENDRIEN. L’AIXA VA DIR QUE NO PARLEN EL MATEIX IDIOMA.

VAM PODER VEURE QUE ES BARALLAVEN .

Dibuix que ha fet una nena.

f-petita

CONVERSES A PARTIR DE LA PREGUNTA: – PERQUÈ ES BARALLEN LES FORMIGUES?

MAIA: UNA ÉS MÉS GRAN QUE L’ALTRE I A MÉS NO SÓN DEL MATEIX COLOR , UNA ÉS NEGRE I L’ALTRE ÉS VERMELLA (JÚLIA)

IZAN I AIXA: ES BARALLEN PERQUÈ NO PARLEN EL MATEIX IDIOMA, FRANCÈS, ANGLÈS I PORTUGUÉS.

MARIBEL: SI ES BARALLEN PERQUÈ NO ES CONEIXEN.

ALVARO: TIENEN MIEDO QUE LES QUITEN ELS OUS.

IZAN: I EL MENJAR.

AIXA: SI ENTRA ALGÚ A CASA NOSTRE I NO ELS CONEIXEM AVISEM A LA POLICIA.

I ELLES QUE FAN?

ES MOSSEGUEN AMB LES MANDÍBULES (TOTS).

ESBRINEM LA PREGUNTA: TENEN MELIC LES FORMIGUES?

OBSERVEM EL PETIT DOCUMENTAL  D’NTERENT- COM NEIX UNA FORMIGA?

CONVERSES:

NO TENEN MELIC, NEIXEN D’OUS. (TOTS)

JO JA HO SABIA PERQUÈ M’HO HAVIA DIT LA MEVA MARE (AIXA).

MIRA LES FORMIGUES AJUDEN AMB LES MANDÍBULES A QUE NEIXIN LES ALTRES FORMIGUES!! (AIXA).

SI I TAMBÉ LES AJUDEN A CAMINAR (JUDITH).

EL MELIC NOMÉS EN TENIM LES PERSONES (JÚLIA)

SI PERQUÈ NEIXEM DE DINS LA PANXA DE LA MARE (JUDITH)

I COM MEMGEN ELS NENS A DINS DE LA PANXA?

AMB EL CORDÓ PERQUÈ HO VAM VEURE AMB UNA PEL.LICULA (TOTS).

DILLUNS VAIG TROBAR UNA FORMIGA REINA AL PATI AMB LES ALES I DOS MASCLES TAMBÉ AMB ALES. ELS MASCLES AL CAP DE POCS DIES ES VAN MORIR I LA REINA ES VA ARRENCAR LES ALES!!!

VAM PODER OBSERVAR L’ALA AMB LA LUPA BINOCULAR I VAM POSAR LA REINA DINS D’UN FORMIGUER DE GEL.  ARA ENS QUEDA ESPERAR A VEURE SI FARÀ OUS O NO.

AMB EL XAVI QUE ENS VE A FER REFORÇ, ELS VAM EXPLICAR QUE ELS MASCLES I LES FAMELLES S’APARELLEN I QUAN LA REINA JA ESTÀ FECUNDADA S’ARRENCA LES ALES I DESPRÉS S’ENTERRA  I FORMA EL SEU NIU FENT OUS I ELS MASCLES ES MOREN.

POSEM LA REINA DINS EL FORMIGUER DE GEL.

petita1

petita2

OBSERVEM L’ALA DE LA FORMIGA REINA AMB LA LUPA BINOCULAR

ala

lupa

COMENÇA UN NOU CURS.

L’AIXA AMB ELS SEUS PARES VA ANAR A LA COMARCA DE LA GARROTXA PER VEURE UN VOLCÀ EN REPÒS!!  ENS VA ENSENYAR UNES FOTOS I A MÉS ENS VA PORTAR ROQUES VOLCÀNIQUES!!!

VAN ANAR A VISITAR EL VOLCÀ DEL CROSCAT (EL CON VOLCÀNIC ESTÀ TOTALMENT COBERT DE VEGETACIÓ LLEVAT DE LES GREDERES, ANTIGA ZONA D’EXTRACCIONS MINERES AMB UN TALL QUE PERMET VEURE L’ESTRUCTURA INTERNA DEL VOLCÀ).

dsc06123-50

EXPLICACIONS DE L’AIXA:
-AQUEST ARBRE ÉS UNA SORERA I EN TREUEN EL SURO PER FER TAPS.
-MIREU EN AQUESTA FOTO ES VEU COM LA GENT HA ESCRIT AQUÍ. VOSALTRES CREIEU QUE ESTÀ BÉ AIXÒ?
TOTS ELS NENS ELS VA SEMBLAR MALAMENT.
-A MÉS TAMBÉ TIRAVEN NEVERES I ESCOMBRARIES.
HE PORTAT AQUESTES ROQUES PER MIRAR-LES, AIXÒ QUE HI HAVIA UN RÈTOL QUE DEIA QUE ESTAVA PROHIBIT AGAFAR-LES.
-HI HAVIA UNA ROCA MOLT GRAN QUE LA VOLIA PORTAR PERÒ NO LA VAIG PODER AGAFAR.
-EN AQUESTA FOTO ESTAVA DINS DEL FORAT DEL VOLCÀ PERÒ NO ESTAVA ENCÈS PERQUÈ SINÓ M’HAGUÉS CREMAT. LA MARE MIRAVA AMB ELS PRISMÀTICS I EL MEU PARE EM TIRAVA LA FOTO.

ENS MIREM LES ROQUES VOLCÀNIQUES AMB UNA LUPA.

dsc06131-50

JA HEM DESCOBERT UN VOLCÀ QUE ES VA ENCENDRE A L’AGOST D’AQUEST ANY I ÉS MOLT LLUNY. ÉS A SUMATRA, INDONÈSIA I HEM DECIDIT ENTRE TOTS QUE ÉS MILLOR ANAR-HI AMB AVIÓ.

sumatra

HEM VIST UNA PEL.LÍCULA DE VOLCANS I ENS HEM ADONAT QUE  A DINS DELS VOLCANS  NO HI HA DRACS I QUE EL FOC SURT DE DINS LA TERRA!!!!

foto-mirant-pellicula

A PARTIR DE LES PREGUNTES QUE ENS HAS FET CARME HAN SORGIT DUES TEORIES MÉS DIFERENCIADES:

UNS NENS DIUEN QUE EL FOC VE DE DINS LA TERRA I ES FORMA LA LAVA.

I UNS ALTRES DIUEN QUE HI HA UN DRAC A DINS DEL VOLCÀ I MENJA DEL SEU FOC I A MÉS SURT A FORA PER MENJAR I TORNA A ENTRAR.

DEMÀ HO HAUREM D’INVESTIGAR MÉS


ENS LLEGIM EL COMENTARI QUE HA FET EL XAVI I HAN SORGIT DIFERENTS TEORIES:

TEORIA DELS VOLCANS:

AIXA: PRIMER EL BOSC ES CREMA (JAN)

IZAN: EL FOC SURT DE SOTA EL TERRA (TATIANA)

MARIBEL: PRIMER EL TERRA ES MOU I DESPRÉS SURT EL FOC.

IZAN: LES PERSONES PRIMER POSEN PEDRES DINS DEL VOLCÀ.

JÚLIA: SÓN DRACS QUE VIUEN DINS EL VOLCÀ.

MAIA: ELS DRACS, QUAN EXISTIEN,TIRAVEN FOC DINS DELS VOLCANS.

Per fer un volcà necessitem:

Aigua.

Vinagre

Bicarbonat

Farina

Pebre

Got

Fang.


Hem observat les fotos, hem fet conversa i tornem a fer l’experiment per descobrir quins productes que vam tirar dins del pot fan que surtin les bombolles.

p11

p2


El primer dia d’escola, la classe dels petits hem fet l’ experiment: UN VOLCÀ EN ERUPCIÓ (trobat per Internet i algun llibre de la biblioteca) seguint les instruccions, ens ha sortit d’allò més bé i ens ha agradat molt, menys alguns…..

foto-petita
f-p-2fp3

fp4

BENVINGUTS A LA CLASSE DELS PETITS I L’ÀNGELS

petits-1