Del 6 de març al 7 de juny de 2009 al CaixaForum es va presentar l’exposició “Richard Rogers + Arquitectes. De casa a la ciutat”. L’arquitecte Richard Rogers ha estat qualificat sovint com el darrer humanista per la seva voluntat de crear espais públics capaços d’englobar la diversitats i la complexitat del món actual, i també de contribuir a noves formes de vida col·lectiva. El seus principis urbanístics els es concentren en set punts (sistemes, públics, urbans, ecològics, lleugers, transparents i llegibles). Mentre passejàvem per l’exposició i llegíem els plafons no podíem deixar de traslladar el llenguatge i els principis de Rogers al món educatiu i… tot encaixa !!!
SISTEMES
Els processos innovadors de producció i l’ús de materials d’alta tecnologia, inconcebibles fa dues dècades, han fet possible que els sistemes constructius siguin flexibles, adaptables i eficients. L’arquitectura pot ser avui dia el resultat de components que es produeixen sota control en una fàbrica i no a l’obra. La disciplina d’aquests mètodes de producció proporciona forma, escala, ritme i llegibilitat tant al conjunt d’un edifici com a les parts que el componen.
|
PÚBLICS
Els espais públics són la realització física dels valors de la societat. Les comunitats donen forma als espais públics que utilitzen i, alhora, Els espais públics donen forma a les comunitats. L’espai públic actua com un catalitzador: genera energia i entusiasme, i aporta la calma i la tranquil·litat necessàries per descansar del soroll i el caos inherents a les ciutats.
|
URBANS
Des del punt de vista del medi ambient, l’única forma sostenible de desenvolupament urbà per a les generacions futures són les ciutats compactes i amb més d’un centre urbà, una manera racional i econòmica de crear assentaments humans que ofereixin una qualitat de vida alta. Han de combinar vida i lleure, i convidar rics i pobres, joves i grans, a barrejar-s’hi lliurement. Els vianants, les bicicletes i la el transport públic tenen prioritat sobre el cotxe, i la responsabilitat ecològica ha de ser el motor de la planificació d’aquests assentaments.
|
ECOLÒGICS
“Ecològica” designa les edificis i ciutats dissenyades des de la responsabilitat ambiental. Arquitectes, científics i polítics ha de treballar junts per reestructurar les ciutats de manera que s’hi utilitzi menys energia. La utilització de recursos naturals per al control tèrmic dels edificis és el punt de partida per donar forma als nostres edificis i ciutats.
|
LLEUGERS
Les estructures lleugeres aconsegueixen més amb menys material. L’estudi de Rogers defensa fermament la lleugeresa, i prova sempre d’assolir la màxima economia de mitjans: fer més amb menys, en estreta col·laboració amb els enginyers. El resultat és una arquitectura lleugera que respon a les necessitats funcionals.
|
TRANSPARENTS
La transparència en l’arquitectura és una representació del trencament de les jerarquies tradicionals, i també una obertura dels edificis a la llum i a les vistes. L’ús de diferents capes de materials permet manipular el joc de llums i ombres per crear la sensació de transparència.
|
LLEGIBLES
La llegibilitat en l’arquitectura troba ordre, escala i expressió en el procés constructiu. El concepte de “llegibilitat” es pot entendre també com l’intent de fer visibles les activitats que tenen lloc dins de l’edifici, de donar-los identitat en comptes de considerar-les funcions anònimes dintre de blocs uniformes
|
M’ha agradat molt el paral·lelisme arquitectura – pedagogia!
El Richard Rogers té un llibre que es diu ‘Cities for a small planet’ que espero que durant algun dels darrers cursos de la primària pugui servir per a analitzar el creixement de les ciutats i l’impacte ambiental i social que es genera. De fet (pensant en urbanisme) ja fa uns mesos que crec que seria interessant que els nens seguissin l’evolució d’alguna de les transformacions urbanístiques que estem vivint al Poblenou. Una idea que em venia al cap era fer el seguiment de la Plaça de les Glòries, per exemple fent una visita al mes dalt la Torre Agbar i des d’allà observar els canvis, fer fotografies, dibuixar… De moment ja hem ‘perdut’ la ‘deconstrucció del tambor’ però hi ha tantes coses de la ‘plaça’ que canviaran! (per fi tornarà a ser una plaça, com fa 20 anys!!).
M’encanta l’ideia Erika!!! I m’encanta l’ideia de poder compartir punts de vista en aquesta página “pensada per pensar”… Esteu fent un gran treball a la web de l’escola. Felicitats i gràcies per incloure’ns a tots!!!