L’equip de mestres de la Llacuna ens reunim cada dilluns de cinc a set de la tarda per a parlar d’aquells temes que ens semblem fonamentals en una escola i que moltes vegades el dia a dia no ens permet aprofundir amb tranquil·litat. Un dels darrers Dilluns a La Llacuna el vam dedicar a parlar de la diversitat. Us presentem algun dels textos que vam treballar i elaborar.

per ell i per ella
per als petits i per als grans
per qui va davant i per qui va darrera
per al d’aqui per al d’allà
per qui va a la punta i per qui despunta
per qui pinta i per qui dibuixa
per qui llegeix i per qui escriu
per qui copia i per qui inventa
per qui s’adorm i per qui somia
per qui canta i per qui s’encanta
per qui calla i per qui s’encalla
per qui escolta, per qui ho mira,
per qui arriba, per qui ja hi és
per qui es preocupa i per qui ens preocupa
per al nen/a d’avui i no el/la d’ahir
…
Una escola per a tothom!
Què entenem per diversitat ?

“…La diferencia es siempre diferencia y aunque esta frase parezca un vulgar juego de palabras acaba por ser la clave para resolver el enigma. La diferencia es construida social y políticamente, y por lo tanto no debemos hacer de ella una esencia que promueve solo la fragmentación social y que impida pensar en la construcción de una cierta totalidad pedagógica opuesta en relación/interacción con otras diferencias. La diferencia no puede ser entendida como un estado no deseable, impropio que volverá más tarde a las filas de la “normalidad” en virtud de las presiones humanistas y etnocéntricas de la igualdad. La ambigüedad y la hipocresía con que se piensa y construye la diversidad -es decir, la aceptación de cierto pluralismo referido siempre a una normativa ideal- están siendo contestadas por las implicaciones políticas originadas a partir del reconocimiento político de las diferencias. Se hace necesario entonces, sentar las bases para una discusión educacional, que provoque una ruptura con las tradiciones de normalización, homogeneidad, identidades menores e indiferenciación con los otros que proponen los proyectos educativos actuales…” (Carlos Skliar)
Què podem fer com a mestres ?
– Concebre la diversitat com a atenció a l’alumnat.
– Pensar en la diversitat (gènere, cultural, lingüística, ritme d’aprenentatge, discapacitat ….) a l’hora de planificar les activitats.
– Diversificar les activitats, els materials i els recursos.
– Promoure i acceptar les diferents interpretacions de la realitat.