Què és una campanya de conscienciació?

Les campanyes de conscienciació són una solució molt més gran i impactant que tots aquests consells que es poden portar a terme per veure que funcionen. De fet, per la nostra part pràctica hem decidit començar una campanya de conscienciació sobre els perills de les xarxes socials (a part d’altres coses que farem), per tant, és molt important saber què és una campanya, conèixer els tipus, i sobretot saber com fer una bona campanya amb èxit.

Una campanya és un esforç de promoció que es fa durant un període de temps determinat basat en la mateixa idea i estratègia creativa. L’objectiu és fer un impacte publicitari que pot acabar en bons resultats de vendes.

A tota campanya dirigida a qualsevol pàgina web, és necessari i essencial mesurar l’impacte dels esforços realitzats i comparar-los amb els beneficis obtinguts. Per això s’utilitzen paràmetres de campanya que es col·loquen en tots els enllaços de la campanya, amb la finalitat que quedi identificada l’eina de la web.

Exemple de paràmetre:

www.dominio.comutm_source=newsletter&utm_medium=email&utm_campaign=verano&utm_term=oferta

  • utm_source és la font
  • utm_medium és el mitjà
  • utm_campaign és el nom de la campanya
  • utm_term és el terme quan hi ha diferents subcampanyes dins d’una campanya
  • utm_content és el tipus de contingut

Després de veure què és una campanya, hem de saber els diferents tipus de campanyes que podem trobar: 

  • Publicitària

Una campanya publicitària és una estratègia que usen les empreses o negocis per aconseguir vendes, comunicació o popularitat a partir de publicitat. Per poder portar a terme la campanya publicitària es pot publicitar per:

→Mitjans offline, com pot ser una entrevista a la ràdio o la televisió. 

→Xarxes socials

→ Publicitat a google 

→ Fulletons

Un exemple de campanya publicitària és la d’Old Spice. Aquesta va començar el 2009 amb un anunci protagonitzat per Isaiah Mustafa que ha arribat a les 60 milions de reproduccions a Youtube.

Anunci Old Spice.

  • De conscienciació 

Una campanya de conscienciació és una estratègia que s’utilitza per poder aconseguir els canvis d’hàbits en les persones a partir de publicar informació a les xarxes socials o a la televisió. 

Un exemple podria ser la campanya de conscienciació de la conducció. Tothom ha vist l’anunci de “Si beus no condueixis” que es va publicar al 1985, o imatges com aquesta penjades pel carrer.

Anunci conducció i alcohol.

Les campanyes de conscienciació procuren assolir el canvi del comportament individual i les normes i actituds socials.

Les campanyes de consciència poden incloure esdeveniments, campanyes de pòsterllocs webdocumentalsarticles als diaris, ràdioTV etc. Els mitjans creatius i innovadors de compartir la informació amb la comunitat poden incrementar l’èxit dels esforços d’augment de conscienciació.

Una campanya de conscienciació permetrà difondre una cultura de la seguretat de la informació involucrant els membres d’una organització en les tasques deures que es defineixin per assolir objectius metes. La difusió és un element indispensable i crític en aquesta tasca. Hi ha diversos mètodes i eines que han de ser avaluades i triades per poder arribar a una major quantitat de membres i amb la millor efectivitat possible.

Entre d’altres, aquests són els principals tipus de campanyes de conscienciació: 

→ Mediambientals

→ Antitabac

→ Contra la violència de gènere

→ Pels drets de la comunitat LGTBIQ+

→ Alcoholisme

→ Antiracisme 

→ Perills de les xarxes socials 

Un cop sabem què és una campanya i els tipus, ens hem informat sobre com fer una bona campanya de conscienciació, ja que ho hem necessitat perquè la nostra futura campanya tingui èxit. 

Una campanya ha de ser racional (per augmentar la consciència) i emocional (per canviar actituds i comportaments).

En primer lloc, cal detectar la temàtica per treballar a la campanya de conscienciació (medi ambient, treball, violència familiar, drets del consumidor, drets del Nen/a, Dona, Discriminació, Identitat, Contribuents, etc.). 

El segon pas seria identificar a la població beneficiària, és a dir, camp poblacional a la qual va dirigida la campanya, és a dir, a qui es vol arribar amb els missatges que es produiran (Per exemple: “campanya per ajudar a víctimes de la violència de gènere’’ dirigida a dones que hagin patit violència de gènere). A continuació ser més específics/es en el camp poblacional per saber edat, classe social, nivell d’educació, etc.

Després hem de plantejar els objectius, és a dir, hem de tenir clar què és el que volem aconseguir amb la nostra campanya i com ho volem aconseguir, en aquest punt és on organitzem la campanya i decidim com volem que sigui. Per tant hem de debatre en grup, posant en comú les opinions i les idees.

Treballadors/es d’una empresa.

Un altre pas seria definir mitjans estratègies, és a dir, identificar els mitjans de difusió de la informació (gràfics, audiovisuals, difusió, jocs, exposicions, xerrades, conferències). Es recomana escollir-ne més d’un, perquè l’activitat tingui un impacte més gran. Uns altres mitjans opcionals però també molt importants serien els següents: Realitzar actes culturals, obres de teatre, exposicions d’art, debats, cinematogràfics, jornades lúdiques, conferències, etc. per fer del contacte físic una estratègia destinada a la sensibilització.

A continuació més coses com:

  • Portar la proposta a les escoles.
  • Determinar el llenguatge adequat tenint en compte els destinataris dels missatges.
  • Articular amb Universitats, Escoles o Tallers de Periodisme per demanar col·laboració o orientació a la producció de continguts.
  • Contactar amb Organismes i/o Institucions referides a la temàtica de la Campanya.

Voluntariat amb nens i nenes petits/es.

Com es pot deduir, la nostra campanya de conscienciació tracta dels perills de les xarxes socials, per això us mostrarem ara uns exemples: 

  • El servei municipal de Tecnoatenció de Cornellà ha posat en marxa la campanya ‘El meu compte, el meu control‘, dedicada a informar i formar els joves i les seves famílies en l’àmbit de la seguretat a Internet, especialment al terreny de les xarxes socials que freqüenten, com a Instagram. Més info:

https://www.elperiodico.com/es/cornella/20200424/cornella-lanza-una-campana-para-evitar-la-adiccion-al-movil-entre-los-jovenes-durante-el-confinamiento-7940059

Poster Tecnoatenció.

La campanya #SinFiltros és una iniciativa de FUNDADEPS en el marc del seu Programa Fedra, desenvolupada amb el suport del Pla Nacional sobre Drogues del Ministeri de Sanitat. La iniciativa està dirigida a joves entre 14 i 25 anys, i per connectar amb ells i elles #SinFiltros centra bona part de les seves accions a les xarxes socials (Instagram, Facebook i Twitter). Més info: 

https://fundadeps.org/noticias/la-campana-sinfiltros-se-enfoca-en-la-prevencion-de-la-adiccion-al-juego-online/

Campanya #SINFLITROS.