Activitat als joves de 3ESO

Com a bona campanya de conscienciació també vam voler fer una xerrada al nostre institut, l’Institut Can Planas, als joves de 3ESO. L’objectiu d’aquesta activitat era conscienciar als i les alumnes de la classe sobre aquests perills. És per això que vam decidir seguir un ordre en l’activitat.

L’organització de l’activitat és:

  • Fer una enquesta oral ràpida

Per poder tenir unes dades aproximades sobre els coneixements dels perills de les xarxes socials dels i les alumnes. També va ser una manera d’introduir el tema que anàvem a presentar. Aquesta és la enquesta que vam fer:

  • Quants de vosaltres teniu xarxes socials? Gairebé tots els alumnes van aixecar el braç. No ens vam sorprendre perquè sabem que és normal que a l’edat que tenen els joves de 3ESO (14-15 anys en general) ja tenen xarxes socials.
  • Teniu el permís dels vostres pares i mares per tenir-ne? Vam observar que no tots tenien el permís però la majoria sí. Per tant podem dir que les famílies d’aquests joves són conscients de que els seus fills i filles tenen xarxes socials.
  • Quants de vosaltres vau començar a tenir xarxes socials amb -10 anys? Amb més de deu anys vam contar dos joves. Esperàvem que no molta gent aixequés el braç i així va ser.
  • Coneixeu perills de les xarxes socials?, quins? Sembla que no en coneixien molts, no va contestar molta gent. Aquesta pregunta va lligar l’enquesta oral amb la nostra presentació.

 

  • Fer una presentació amb un PowerPoint de suport sobre els perills de les xarxes socials. 

Vam decidir que aquesta presentació havia de ser amena i simplement una pinzellada del nostre treball, de manera que en comptes de parlar una mica de tot, vam voler centrar-nos en els perills que trobem a les xarxes socials. Després de rumiar quins perills podien aparèixer a la xerrada, vam decidir-nos per 6 perills amb els quals creiem que tenen més contacte els adolescents:

  1. Addicció a les xarxes
  2. Grooming
  3. Sexting
  4. Challenges virals
  5. Cyberbullying
  6. Perills perfils públics

Després d’escollir els perills dels quals volíem parlar, vam començar a sintetitzar la informació que teníem per dir-la a l’aula. Primer ens va quedar una presentació bastant culte i que els nens no entendrien, ja que no estan acostumats a cert tipus de vocabulari, però després de reescriure-ho un parell de cops més, ens va quedar millor i vam decidir que aquesta seria la presentació que faríem (la podeu trobar a annexos).

Una vegada teníem el que volíem dir, vam començar la presentació de PowerPoint.

Presentació sobre els perills a les xarxes socials

Durant la presentació tothom va estar molt atent, considerem que vam poder captar l’atenció dels i les joves ja que anàvem explicant la informació donant exemples quotidians per tal de que sigui més fàcil d’entendre.

Creiem que tothom va aprendre noves coses del que vam dir i confiem que gràcies a això a partir d’ara tinguin més compte a l’hora d’utilitzar les xarxes socials.

  • Kahoot que podien respondre amb facilitat després d’haver vist la xerrada.

Contenia preguntes de vertader o fals, d’opció múltiple i d’escollir l’opció correcta.  Vam pensar en això per a la xerrada, ja que d’aquesta manera ens prestarien més atenció a la presentació per poder encertar el major nombre de preguntes possibles.

Vam tenir algunes dificultats amb aquest, ja que no és fàcil crear un Kahoot, amb les seves preguntes corresponents. Vam trigar uns dies en escollir quines preguntes faríem, i finalment ens van quedar 10 preguntes diferents:

  1. Quin és un dels símptomes de l’addicció a les xarxes socials?
  2. Quins són els perills de les xarxes socials?
  3. El cyberbullying és molt comú entre adults
  4. Què NO provoca l’addicció a les xarxes?
  5. Què és el grooming?
  6. Sobre els challenges virals…
  7. Els perfils públics tenen greus conseqüències?
  8. Quins són els factors de les xarxes socials que afecten a la nostra autoestima?
  9. Sobre el Vacuum Challenge
  10. El sexting és comú entre adolescents.

Ja per últim de tot vam explicar que teníem una campanya de conscienciació a les xarxes socials, de què tractava i més,  i vam escriure el nom dels nostres comptes a la pissarra per tal de que poguessin accedir amb més facilitat.

Conclusions de l’activitat

Gràcies a aquest Kahoot, vam veure que els alumnes ens havien estat escoltant quan vam explicar la teoria dels perills de les xarxes i vam gaudir de veure que s’ho passaven bé responent les preguntes. Amb aquesta activitat, vam observar que algunes preguntes que van contestar malament eren sobre addicció a les xarxes. Per tant, vam arribar a la conclusió que no la consideren un perill i per això no tenen molta consciència sobre les conseqüències que comporta.

També creiem que ara quan aquests joves utilitzin les xarxes socials a vegades ens recordaran i recordaran tot el que vam dir a la xerrada perquè com nosaltres vam donar exemples molt quotidians d’hàbits que fem amb relació a les xarxes socials. Per exemple quan vam parlar de l’addicció a les xarxes socials vam posar l’exemple de què mentre veiem una sèrie o pel·lícula a la televisió agafem per inèrcia el mòbil i mirem les xarxes socials sense parar el que estàvem veient. Com aquesta és una cosa que passa molt és probable que si estan a punt de fer-ho recordin el que vam dir, reflexionin, i no ho facin.

Nosaltres creiem haver aconseguit complir el nostre objectiu de conscienciar a aquests joves, ja que al parlar de la nostra campanya, ens van dir que era perillós que tinguéssim el compte públic, cosa que vam detallar a la presentació oral.

Imatge de nosaltres a la xerrada fent el Kahoot.