EXPERIMENTEM AMB SONÒMETRES

Amb 6è experimentem fins l’últim moment!.

Gràcies a la cessió dels aparells de registre de mesures de contaminació acústica els alumnes de 6è hem pogut mesurar els diferents nivells de contaminació acústica que hi ha a diferents llocs i espais de l’escola. Ens hem adonat que hi ha molt per millorar en aquest aspecte. Ha estat una experiència enriquidora i hi continuarem treballant.

 

DESCALCIFIQUEM I TENYIM UN OU

Aquesta és una experimentació que no vam tenir temps de fer en el seu moment, però els alumnes de 6è la seguien demanant i li hem buscat un forat. Hem estat descalçificant la closca d’ous utilitzant vinagre i alhora que els submergiem en vinagre hi anavem afagint colorant de diferents colors. Vam deixar-los submergits una setmana o més i ja en veieu els resultats!!

RECERCA D’INFORMACIÓ SOBRE LA SIDA
Els alumnes de 6è, seguint amb el tema de la reproducció humana, han realitzat una recerca “on line” per tal de conèixer diferents aspectes sobre la Sida. Han buscat informació sobre què és exactament la Sida, com prevenir-la, quines mesures ha de prendre una persona contagiada, etc… Tot plegat molt interessant de conèixer.

HEM VIST L’ESTRUCTURA DEL NOSTRE ADN!!

Era la primera vegada que fèiem aquesta experimentació!! I després d’algunes proves  ens ha sortit!! Tots els alumnes de 6è, aprofitant que treballen la reproducció humana, han pogut apreciar quina és l’estructura del seu propi codi genètic.  Molt interessant! Ho voleu veure??

TREBALLEM L’APARELL EXCRETOR, DISSECCIÓ D’UN RONYÓ DE XAI
Ja ho podeu veure!! Quina és la millor manera deconèixer les parts i les funcions d’un òrgan??? Doncs si, disseccionant-lo!! I amb els alumnes de 6è ens hi hem posat de valent! Com veureu a les imatges, hem pogut veure molt bé totes les parts del ronyó. El greix que el cobreix, la membrana protectora, l’urèter i els tubs urinífers. Molt interessant!! Feu-hi un cop d’ull!

CONSTRUCCIÓ D’UN APARELL RESPIRATORI
Aquesta vegada els alumnes de 6è han construït, com veieu amb material molt senzill, un aparell respiratori. Estem molt contents perquè hem pogut comprovar que tots els aparells respiratoris han funcionat perfectament. Així quan movíem el diafragma (guant de làtex) cap avall els pulmons (globus) s’inflaven i si pel contrari movíem el diafragma cap amunt els pulmons es desinflaven tal i com passa al nostre cos. Mireu com ho hem fet i que bé han quedat!

PER QUÈ DE VEGADES SURA LA CACA?
Doncs per què deu ser? Ho hem esbrinat amb aquest experiment!
Després de treballar la digestió a consciència, ens vam plantejar per quin motiu a vegades la caca surava al WC i d’altres no, i quina relació podia tenir aquest fet amb els maleïts gasos. Els alumnes saben que la funció de l’intestí gruixut és absorvir l’aigua de les restes d’alimentes que hi van a parar i es van adonar que és en aquesta part de l’aparell digestiu on també es formen els gasos. Així que vam utilitzar dos recipients transparents i en un hi vam posar aigua amb gas i en l’altra aigua sense gas, en cada recipient hi vam posar un petit troç de xocolata tot simulant que era caca. I què va passar… Mireu , mireu les imatges!

SIMULACIÓ DE LA DIGESTIÓ HUMANA
Els nens i nenes de 6è estan estudiant els diferents aparells del nostre cos. Han començat per l’aparell digestiu. Al laboratori per tal d’entendre com es realitza la digestió i aprendre els òrgans que hi intervenen ens ha anat molt bé utilitzar la “Mariona”. La “Mariona” és el tors anatòmic que tenim a l’escola, és a dir la reproducció, en plàstic, dels òrgans d’un humà. Ens va molt bé per fer-nos una idea de com són els òrgans de l’aparell digestiu i on estan situats.
A banda de la “Mariona”, també hem realitzat un experiment amb pa i vinagre per entendre com actuen els sucs gàstrics en aquest procés. Si seguiu les imatges podreu veure com ho hem fet!

EXPERIMENTANT AMB EL SISTEMA NERVIÓS

Els alumnes de 6è s’han atrevit a fer aquesta experimentació prescindint d’un del cinc sentits, la vista. Són uns valents i només amb el tacte han anat descobrint què hi havia a cadscuna de les 10 capses. Ha estat molt divertit anar recollint informació a través del tacte per després anar verbalitzant quin recorregut feia aquesta informació fins arribar al sistema nerviós central per després emetre una resposta. Ha quedat molt clar i alhora hem rigut molt ;D!!!

DESCALCIFIQUEM OSSOS
Els alumnes de 6è es plantegen quina és la composició dels ossos. Per tal d’esbrinar-ho hem fet el següent experiment. Hem pesat els ossos i els hem submergit en vinagre uns quinze dies. Esperem descobrir ben aviat què passarà amb tot això. Us ho ensenyarem! De moment us podem mostrar aquestes imatges!

FEM UNA ROCA SEDIMENTÀRIA

Amb els alumnes de 6è hem volgut simular el procés que seguiria una roca sedimentària per tal de formar-se. És evident que com que no disposem de milers d’anys, que és el temps que trigaria aquest tipus de roca en formar-se, hem hagut d’accelerar una mica el procés. Aquest ha estat el resultat!

XERRADA: FRANCESC PIFERRER, PROFESSOR DE L’INSTITUT DE CIÈNCIES DEL MAR

Una de les activitats inclosa dins la setmana de la ciència.
Els alumnes de 6è han pogut gaudir d’una xerrada per part d’en Francesc Piferrer (biòleg genetista). Entre d’altres coses hem pogut conèixer què vol dir ser un científic, i quines qualitats són indispensables per ser-ho. També ens ha fet cinc cèntims sobre què està investigant actualment. Tot seguit s’ha obert un torn de preguntes. Tot plegat molt interessant! Gràcies per venir Francesc!

FEM ERUPCIONAR VOLCANS
Si!! Experiment estrella, bé si més no un dels preferits de cada any. Hem simulat l’erupció d’un volcà amb material molt simple i assequible. Primer de tot, com veureu a les fotos, hem construit un con volcànic on hi havia una escletxa per on es podia veure com pujaven els materials i erupcionava el volcà. Seguidament hem afegit el sabó líquid, el colorant, bicarbonat i vinagre. I… ha sortit això!
Esperem que us agradi!!

EL NOM DELS OSSOS

Per tal d’integrar com està format el nostre esquelet n’hem estat muntant uns quants. Com veureu a les fotos, hem treballat amb esquelets de dues i tres dimensions. Alhora que els muntavem també hem aprofitat per aprendre’ns el nom dels seus ossos. Gràcies Manolito per la col·laboració!

TREBALLEM LA SEDIMENTACIÓ

Hem estat experimentant amb un agent geològic extern. La sedimentació. Hem vist com es comporten diferents materials quan queden barrejats en l’aigua i després els deixem en repòs. Ha estat molt interessant seguir el procés, veure’n els resultats i identificar per quin motiu aquests resultats no sempre han estat els mateixos. Ho voleu veure?

ARQUITECTES DE L’HORT

Encetem un nou curs!! I com veieu el bloc de laboratori es renova buscant una millor organització dels seus articles. Esperem que us agradi i que us sigui útil i fàcil de consultar.

Els alumnes de sisè van començar el curs amb un repte. Per aquest curs serien els encarregats de pensar la nova distrubució de l’hort. Si si. No era cosa fàcil. Per grups van fer propostes de distribució de l’hort en quatre espais de sembra sense poder repetir, obviament, la distribució de l’any anterior. I… Aquesta ha estat la distribució escollida!! Felicitem als autors. Santi Almarcha, Gonzalo Paredes i Arnau Riera!