CONSTRUCCIÓ DE CIRCUITS ELÈCTRICS

Tot treballant les energies aqui tenim una súper mostra de la quantitat de circuits elèctrics que han creat els alumnes de 5è. Tenien un repte, havíen de trobar al laboratori materials conductors per poder-los incorporar els seus circuits. I el resultat ha estat una passada! fins hi tot van provar amb el fregall metàlic de la pica!! Visca la imaginació! Sobretot si com sempre ens ajuda a apredre! Us felicito per la feina feta!

LA REPRODUCCIÓ OVÍPARA I LES PARTS D’UN OU

Amb els alumnes de 5è, començem a parlar de la reproducció dels animals. I comencem amb la reproducció ovípara. Només bullint un ou i després examinat-ne les seves parts hem pogut entendre com i on es formaria l’embrió i com podria desenvolupar-se dins l’ou fins al seu naixement. Els ha agradat molt! Mireu!

VISUALITZEM L’ADN D’UNA CÈL·LULA VEGETAL
Amb els alumnes de 5è hem volgut veure quina és la informació que hi ha dins el nucli d’una cèl·lula vegetal. Utilitzant un procediment relativament senzill hem pogut trencar cèl·lules de ceba i fer que alliberessin la informació que hi ha a dins. Hem vist que aquesta informació és l’ADN i que s’organitza en forma d’un espiral molt molt llarg que es va replegant sobre si mateix formant una mena de núvol o teranyina. Ho voleu veure?

TIPUS D’ARRELS

Per tancar el tema de les plantes, amb els alumnes de 5è, hem pogut fer una observació dels diferents tipus d’arrels que hi ha. I tot amb productes que hem cultivat a l’hort de l’escola!! Hem pogut observar l’arrel principal gruixuda, amb una ceba. L’arrel principal i arrels secundàries amb un bròquil i l’arrel on no es diferencien ni arrel principal ni secundàries (formen una mena de teranyina) amb una planta d’ordi. Aquí en teniu un exemple de cada.

FEM CROMATOGRAFIES!

Ens endinsem encara més en l’estructura d’una planta! Hem utilitzat aquesta senzilla tècnica d’anàlisi per descobrir quins són els components responsables de donar color a les plantes. Hem pogut veure que si trenquem les cèl·lules de les plantes aquestes alliberen el contingut que hi ha dins. Amb les cromatografies hem vist que s’aprecia molt bé la clororfila (cercle verd) i la xantofila (cercle groguenc). Mireu, mireu!!

COM S’ALIMENTA UNA PLANTA?
Els alumnes de 5è estan estudiant les plantes. Les plantes són els únics èssers vius que es fabriquen el seu propi aliment. Per entendre com ho fan i per veure com es reparteix aquest aliment per totes les parts de la planta hem fet el següent experiment. Com veureu, primer de tot vam utilitzar tiges de favera del nostre hort, però després hem utilitzat tiges de plantes de tot tipus. Aquestes tiges les hem submergit en aigua i colorant. Mica en mica el colorant ha entrat dins les plantes i ens ha anat mostrant tota la xarxa de conductes per on es va distribuint l’aliment dins la planta. És espectacular! Ara en podreu veure els resultats!!

DISSECCIÓ D’UN MUSCLO
I seguim amb una altra dissecció! Aquest cop d’un mol·lusc. Ara ens toca veure les característiques d’aquest invertebrat. Sabieu que els musclos femella són de color taronja i els mascles d’un color més blanquinós? i que tenen peu? hem descobert tot això i un munt de cose més. Aqui ho veureu!!

DISSECCIÓ D’UN PEIX

Es que els encanta! Un altre dels experiments estrella. Primer de tot han fet una observació de les parts externes: aletes, boca, ulls, opercle, brànquies, línea lateral i escates. Després hem abert el peix i han pogut veure tota la part interna: cor, visceres i estómac, bufeta natatòria, espines,…
Tot plegat tota una experiència! Mireu les fotos!

EXPERIMENTEM AMB ELS BOLETS 5è

Per tancar el tema dels fongs, amb 5è, hem experimentat amb xampinyons. Com veureu hem preparat un experiment per intentar veure les seves espores. I si! les hem vist perfectament!! Ens ha sorprès que n´hi ha molta quantitat i que les espores són molt molt petites, com una mena de polsim. Mireu mireu!

SIMULEM VIRUS I BACTÈRIES

Mentre fèiem una activitat tranquil·la. Hem axperimentat amb nosaltres mateixos. A cada alumne se li ha posat purpurina d’un sol color a les mans. Hi havia tres colors: daurat, platejat i vermell. Un cop posada la purpurina d’un sol color a cada alumne, se’ls ha dit que seguissin com si res acabant individualment una fitxa resum de l’experiment de la cèl·lula.

Al cap d’uns 10 minuts hem demanat als alumnes que es fixessin en les seves mans i que comptessin quants colors diferents de purpurina hi veien. Oh sorpresa!! gairebé en tots els casos hi havia més d’un sol color. Com pot ser si fèiem una activitat tranquil·la i individual?
I si ens imaginem que aquesta purpurina són virus i bactèries que s’han fet visibles? Hi hem estat reflexionant una bona estona. Mireu com ha anat!

LA CEL·LULA 5è
Encetem un nou curs fent alguns canvis al bloc de laboratori. Esperem oferir-vos tots els articles d’una menera més endreçada i fàcil de consultar. Esperem que us agradi!

Els alumnes de cinquè han començat experimentant amb les cèl·lules. Ens vam proposar veure a la lupa binocular les cèl·lules vegetals de la pell de ceba. I com veieu ho han aconseguit!! Mireu, mireu!