LES FUNCIONS DELS DIRECTORS DELS CENTRES EDUCATIUS

L’alumne invisible

Com si visquéssim 100 anys enrere, l’escola s’articula anteposant els horaris rígids i la uniformitat als mètodes

Les famílies volen comunicació, bona conducta, il.lusió i veure que els seus fills aprenen a gust

 CABA
CABA

FERRAN Ruiz Tarragó

El director d’un centre educatiu públic explica la seva feina dient que té dues missions essencials. La primera és assegurar-se que l’important volum de diners dels contribuents posats a la seva disposició es gasten amb la màxima correcció i eficàcia. El director assenyala que pot administrar el pressupost amb autonomia i criteri empresarial, seguint unes directrius nítides que li donen força marge de maniobra. Naturalment, com que el seu és un país democràtic i rigorós, ha de retre comptes de la seva gestió i dels resultats que obté a les autoritats que l’han nomenat.
Per al director, la seva segona missió també és molt clara i taxativa: ha de garantir que en el seu centre es fa efectiu el dret de cada alumne a gaudir d’una bona educació. Aquest dret és inseparable del de cada famí- lia perquè el seu fill o filla sigui atès d’una manera òptima. Els pares tenen dret a esperar del centre docent que posi les màximes expectatives en l’aprenentatge i el desenvolupament personal del seu fill. Per al director, aquest és un dret fonamental, que s’ha de materialitzar sempre, sense excepcions, ja que cada nen només té una oportunitat única i irrepetible de gaudir i aprofitar la seva etapa escolar. No és admissible que un alumne fracassi en els seus aprenentatges perquè l’escola no li proporciona tota l’atenció que necessita. Malauradament, les coses no sempre van bé, però en cap cas és perquè la institució no ha fet tot el que era necessari.
El director afirma que aquest objectiu requereix molt esforç de part seva així com de la resta de l’equip docent, malgrat que treballen en un centre molt ben organitzat, preparat i dotat. Considerant el seu propi paper com a responsable, assenyala que no podria aconseguir els dos objectius si es limités a ser simplement un bon gestor. Pensa que el director d’un centre educatiu és molt més que un executiu o un administrador, ja que ha d’entendre profundament l’educació i ser capaç d’exercir un lideratge pedagògic real i efectiu, així com influir en les pràctiques professionals i en el funcionament de tota l’organització per mirar d’aconseguir que cada alumne aprengui i desenvolupi totes les seves capacitats. Posar l’atenció en l’alumne davant de tot és la missió més important, que justifica la primera. No concep l’una sense l’altra.

FORMULAR
AIXÍels objectius, amb un discurs clar i directe que s’adreça a les persones, és des- afortunadament del tot inhabitual en els debats educatius del nostre país, malgrat que fer de l’èxit de cada alumne el fil conductor de l’evolució del sistema educatiu podria arribar a obtenir un ampli consens social. En els nostres debats, l’alumne com a persona és invisible i només sembla existir com a rerefons, com a matèria primera del treball del professorat i com a justificació de l’existència d’un poderós conglomerat d’agents socials, d’empreses, d’institucions i d’administradors que viuen de l’ensenyament. Els portaveus d’aquests estaments massa sovint parlen de l’alumnat com si fos una entitat abstracta, com un mer input de la indústria educativa.
I, en canvi, en un contrast radical amb la fredor institucional i l’interès comercial o corporatiu, per a mares i pares els fills són el més concret, únic, important i estimat. Pares i mares volen que, a llarg termini, l’educació posi les bases per a l’èxit individual, de manera que siguin capaços de fer-se càrrec de la seva vida amb profit i felicitat. A curt termini, en el dia a dia, les famílies volen comunicació, bon comportament, il.lusió, veure que els seus fills aprenen i que ho fan de gust. Això, que no s’avalua ni es mesura, és tanmateix un element clau del benestar de l’estudiant i de la seva família, i, alhora, el més positiu que un professor pot esperar. Per a l’alumne, ser capaç d’aprendre i gaudir fent-ho és la millor credencial per a les feines riques en coneixement, iniciativa i interacció de les economies avançades.

TOTS
AQUESTStemes preocupen els ciutadans molt més que no pas la selecció dels directors, la gestió dels centres, els objectius educatius de la Unió Europea, la reducció del fracàs escolar, la formació del professorat, l’augment del seu prestigi… Aquests assumptes són importants, però emmascaren tant la necessitat de centrar el debat educatiu en el dret dels alumnes a gaudir d’un entorn d’aprenentatge efectiu i amatent a les seves característiques com la dramàtica incapacitat d’aconseguir-ho amb els actuals plantejaments curriculars, d’organització i gestió. Com si visquéssim 100 anys enrere, la institució escolar s’articula anteposant les matèries d’horaris rígids i la instrucció uniforme als mètodes d’aprenentatge i de seguiment personalitzats, i a potenciar tot l’alumnat atenent la seva àmplia i creixent diversitat.
És molt difícil millorar quan cadascú pensa que està fent el que ha de fer i que són els altres els que han de canviar. Potser aquell director finlandès de qui parlà- vem podria explicar com liderar i gestionar els canvis necessaris per fer visible cada alumne, anteposant a qualsevol altra consideració que es faci efectiu el seu dret a ser objecte d’una atenció exigent i a gaudir de les màximes expectatives i oportunitats.

* Autor de La nueva educación, premi d’Assaig 2006 de la Fundació Everis.

el periódico 1/3/2008

L’escola francesa enterra les tècniques modernes d’educació

REFORMA DEL PROGRAMA DE PRIMÀRIA

eperiodico.cat 26/2/08

El pròxim curs es recuperarà l’antic manual de gramàtica i l’ensenyament cronològic de la història

El 35% dels estudiants acaben el primer cicle sense haver adquirit coneixements bàsics

 El president francès, Nicolas Sarkozy, durant la seva visita a una escola de Périgueux (sud-oest), el dia 15. Foto:  AFP / REGIS DUVIGNAU
El president francès, Nicolas Sarkozy, durant la seva visita a una escola de Périgueux (sud-oest), el dia 15. Foto: AFP / REGIS DUVIGNAU

 

ELIANNE ROS
PARÍS

Tornar a l’aprenentatge dels coneixements bàsics mitjançant els mètodes tradicionals. Sota aquest credo, el Govern francès ha culminat la reforma del programa escolar d’educació Primària (de 6 a 10-11 anys). Primer va ser el sistema sil.làbic –l’ema amb la a, ma–, que ha desterrat el global per aprendre a llegir; després la tornada de l’ortografia, el càlcul mental, la disciplina, les notes de conducta… i, a partir del pròxim curs, el retorn dels cursos de gramàtica, l’augment de l’esport i l’assignatura de moral en comptes de l’actual educació cívica.
S’ha acabat l’ús de termes abstrusos per designar els components d’una frase. Tornada al subjecte, el verb i el predicat. Ja no hi haurà més acusatius a les aules franceses. El complement directe i l’indirecte estan formalment de tornada, encara que alguns professors no han arribat a desterrar-los mai del tot. En la reforma empresa el 1996, els cursos de gramàtica amb tots els ets i uts van ser substituïts per classes en què l’aprenentatge de l’estructura del llenguatge es portava a terme a partir de la lectura de textos. La matèria es va rebatejar com a Organització reflexiva de la llengua i es va desmarcar de l’ensenyament tradicional en la convicció que aquest feia poc atractiu l’estudi i motivava cert rebuig per part dels alumnes.

AJUDA DE PARES I AVIS
¿Per què tornar ara a les velles receptes? França ha descobert amb horror que el 25% dels alumnes arriben a l’institut amb problemes d’expressió oral i escrita, dels quals el 15% manifesta greus dificultats en el domini del llenguatge. I les autoritats educatives han arribat a la conclusió que “no es pot economitzar en l’aprenentatge quan es tracta de la llengua, s’han d’aprendre i memoritzar les regles”. Alguns experts consideren que la reforma servirà, sobretot, perquè els pares i especialment els avis –que moltes vegades són els que són presents a l’hora de fer els deures– puguin ajudar els nens en les tasques escolars.
Una altra novetat destacada de la reforma ideada per Nicolas Sarkozy és que els alumnes faran a partir d’ara una hora més d’esport a la setmana. No es tracta només de millorar la forma física dels estudiants, sinó també d’assentar bé aquells valors inherents a l’esport, com poden ser la cultura de l’esforç i la superació d’un mateix.

CULTURA DEL RESULTAT
Després de descobrir que el 35% dels escolars acaben el primer cicle sense haver adquirit coneixements bàsics, l’objectiu de la reforma consisteix a centrar-se en els aspectes fonamentals. És a dir, en el domini de la llengua, “reforçar” el càlcul mental i tenir clars determinats conceptes. La història, per exemple, s’haurà d’explicar de forma cronològica. “S’ha d’assumir que l’escola no es pot ocupar de tot, no pot respondre a tots els problemes de la societat actual, des de l’educació sanitària fins a la seguretat viària”, assenyala Claude Lelievre, professor d’Història de l’educació.
Més controvertida entre el professorat és la introducció de la cultura del resultat. No només els alumnes seran avaluats amb més assiduïtat –les notes de conducta són mensuals–, sinó també els centres, que seran classificats en funció de les taxes d’èxit o fracàs dels seus alumnes. Perquè aquest sistema deixi el mínim d’alumnes endarrerits a la cuneta, els centres hauran d’impartir cursos de recuperació durant les vacances.

L’aigua té preu

EDITORIAL

elPeriodico.cat/OPINIÓ

Han estat els regants del canal d’Urgell els que millor han expressat com s’ha de valorar l’escassetat d’aigua: posar un preu als qui la necessiten. No ho han dit amb tanta contundència, però se’ls ha entès de seguida, quan han proclamat que estan disposats a renunciar a una part del cabal del Segre que tenen assignat perquè es proveeixi d’aigua per beure Barcelona i la seva àrea metropolitana.
En aquest missatge, però, s’hi amaga una distinció dels usos de l’aigua, ja sigui per a consum de boca o per al reg, que s’ha de precisar. Si es tracta d’aigua destinada a regar, el seu ús amb freqüència és ineficient: se segueix regant a doll en cultius que donarien resultats idèntics si s’hi apliquessin tècniques d’irrigació modernes. L’única explicació perquè no s’hagin adoptat aquestes millores és que l’aigua per a usos agrícoles segueix sent massa barata i que les administracions que ho han de tallar no ho aconsegueixen mitjançant la fixació de preus o impostos.
Després de quatre anys d’escassetat de pluges, i davant de l’estat precari dels embassaments, és lògic establir les prioritats de l’ús de l’aigua i el repartiment de les restriccions de consum. El primer afectat en la reducció d’accés als cabals serà el sector agrari, que no sempre ha sabut adaptar els seus cultius al bon ús dels excedents d’aigua.
Les comunitats de regants, que dominen el poder de negociació d’un bé escàs com l’aigua, han de ser conscients que s’enfronten a un desafiament nou: han de justificar que no malgasten l’aigua quan reguen els seus cultius davant dels que els adverteixen que falta aigua per a altres usos prioritaris.

Una empresa de Reus fabrica robots policías

LA VANGUARDIA.es

Esteve Giralt 

La robótica de servicios se está utilizando mucho en la seguridad privada y ahora se plantea el reto de llegar al ámbito doméstico

Robots bomberos y robots policías. La más moderna tecnología ya es capaz de realizar aquellos trabajos que para un vigilante de seguridad o un bombero suponen un riesgo desaforado o evitable. Service Robots Solutions, de Reus (Baix Camp), la única empresa especializada en España en la robótica de servicios, presentará a finales de mes en el Salón Internacional de la Seguridad (Sicur) el robot bombero, diseñado para apagar incendios, especialmente en espacios donde las elevadas temperaturas o el humo hacen prácticamente imposible el trabajo humano.

Luf, así se llama el nuevo robot bombero, ha sido presentado a La Vanguardia pocos días antes de su puesta de largo en Madrid. Precisamente, el cuerpo de bomberos de Madrid se ha interesado en este robot, con capacidad para lanzar agua pulverizada a una distancia de 80 metros, y que ya utilizan los bomberos austriacos. Pero donde la robótica de servicios está encontrando un verdadero filón es en la seguridad privada. Media docena de empresas españolas están utilizando a Mosro, comercializado en España con la marca Roboserv, para vigilar sus instalaciones. Es un robot móvil especializado en la vigilancia de espacios interiores, como naves, almacenes u oficinas.

Mosro es una especie de supervigilante con autonomía para realizar jornadas laborales de 16 horas sin pausa. Puede estar equipado, según las necesidades del consumidor, con sensores de movimiento por infrarrojos, radar por microondas, ultrasonidos que le permiten medir las distancias e incluso un detector de gases tóxicos. Una vez conocido su destino, Mosro aprende rutas de patrullaje que repetirá sin descanso y tiene capacidad para grabar con una cámara de alta resolución cualquier intruso. Al instante, en tiempo real, Mosro activa su sistema de alarma, también ante un intento de sabotaje, como por ejemplo mediante un inhibidor de frecuencias.

“No se trata de sustituir a las personas, sino de realizar el trabajo sucio en situaciones que suponen un gran peligro para las personas”, explica Josep Maria Nogués, director de Service Robots Solutions. Situaciones de riesgo como la vigilancia de grandes espacios aislados, como los contenedores de mercancías de un puerto o la sala blanca de unos laboratorios farmacéuticos donde puede existir el peligro de una fuga de bacterias. “Pueden controlar lugares donde no puede entrar un vigilante de seguridad”, razona Nogués.

Entre sus clientes en España, hay los grandes almacenes de una cadena de supermercados o enormes plataformas logísticas de más de 3.000 metros cuadrados que sería demasiado caro blindar. Para espacios exteriores, el primo hermano de Mosro está equipado con un sofisticado sistema de navegación vía satélite, el DGPS, que utilizan los militares, con un margen de error de menos de un metro.

El sector, representado en España por la Sociedad Española de Robótica, tiene ahora el reto de llevar los robots vigilantes al ámbito doméstico. Su precio actual, por encima de los 30.000 euros, no permite la producción industrial de estas máquinas en este sector de mercado. La Universitat Rovira i Virgili y la empresa reusense han desarrollado el denominado Robocatch, pensado para la vigilancia de las casas, pero su autonomía es demasiado corta, de unas cuatro horas. El objetivo es desarrollar una nueva versión, con más autonomía y más barato, que se podría comercializar por unos 1.800 euros, menos de la mitad de su precio actual.

 

Los ayuntamientos de Barcelona sancionarán por usar agua potable para regar o llenar piscinas

Las multas pueden llegar hasta los 3.000 euros y se precintarán las tomas de agua de reincidentes

Barcelona. (EUROPA PRESS).- Los ayuntamientos del área metropolitana de Barcelona sancionarán con hasta 3.000 euros a quienes utilicen el agua de boca para regar jardines o llenar piscinas. Así lo anunció hoy el presidente de la Entitat del Medi Ambient (EMA), el socialista Francesc Narváez, tras el encuentro ordinario celebrado hoy por la entidad.

Narváez concretó que en el caso de que una persona lave el coche en la vía pública utilizando agua potable la sanción, considerada leve, será de 30 euros, y en el caso de los jardines pequeños de menos de 250 metros cuadrados ascenderá a 50 euros.

La gravedad de las sanciones será proporcional al tamaño de la piscina o el jardín en hasta alcanzar los 3.000 euros. En casos graves, se llegarán a precintar las instalaciones, advirtió e indicó que la medida se aprobará de manera definitiva el 13 de marzo, cuando se celebrará el próximo encuentro de la entidad. En las próximas semanas, los ayuntamientos informarán de estas medidas a los ciudadanos.

LA VANGUARDIA. 7/2/2008

El catalán es la segunda lengua más usada en el foro de internet de la CE

La Comisión Europea ha puesto en marcha este espacio para que los ciudadanos se expresen sobre el futuro de la UE

Barcelona. (EFE).- El catalán es la segunda lengua más utilizada en el Foro de Debate de la Comisión Europea, un espacio de debate en internet puesto en marcha el pasado 27 de enero para que los ciudadanos expresen su opinión sobre el futuro de Europa, el cambio climático y otros temas prioritarios de la Unión.

Según informa la representación en Barcelona de la Comisión Europea, una semana después del lanzamiento el inglés suma 740 intervenciones, el catalán 339, el francés 126 y el castellano 70.

El foro funciona en 24 lenguas, las 23 oficiales de la UE más el catalán, y una semana después de su inauguración ha sumado un total de 1.866 intervenciones.

El idioma catalán es además el que más se usa para hablar del cambio climático, ya que en el debate sobre esta cuestión, de las 411 intervenciones, 91 están hechas en esta lengua. Del resto, 82 son en inglés, 21 en castellano y 18 en francés.

El nuevo foro de Internet es una iniciativa de la Comisión Europea que pretende promover el debate público y dar voz a los ciudadanos en temas que son prioritarios para la Unión Europea.

La página se estructura en cuatro áreas temáticas: el cambio climático, el futuro de Europa, el diálogo intercultural y una última sección de miscelánea para lo que los usuarios quieran añadir al foro.

LA VANGUARDIA. 7/2/2008

El seu regne no és d’aquest món

el Periódico.cat

PEPA Bueno

7/2/2008

Els bisbes espanyols han hagut de donar massa explicacions sobre el que volien dir amb la seva nota de la comissió permanent de fa una setmana. Han intervingut des de tot arreu. Els uns, com el cardenal arquebisbe de Toledo, Antonio Cañizares, per reafirmar que el que hi havia a la nota era el que semblava. Els altres, els catalans i el mateix president de la Conferència Episcopal, per matisar que l’Evangeli no s’identifica amb cap opció política.
Els bisbes solen donar orientacions al vot als catòlics abans de les convocatòries electorals. I calia esperar que aquesta vegada, quan fins i tot per primera vegada en la història han sortit al carrer en manifestació contra el Govern, l’orientació havia de ser fèrria. No és res de nou si no fos perquè han posat un dels accents en la negociació amb ETA, un assumpte en el qual l’Església catòlica ha tingut un paper clar i evident cada vegada, en cada intent, en cada ocasió en què hem cregut que era possible acabar amb el terrorisme de forma dialogada. Assenyalar amb virulència la palla en l’ull dels altres i no veure la biga en el propi no sembla un comportament gaire evangèlic, i per això era fàcil treure conclusions en clau partidista. Especialment perquè aquest ha estat, també per primera vegada en la nostra història recent, l’argument de controvèrsia política de l’oposició amb el Govern.
Què en deuen pensar els catòlics espanyols que viuen la fe amb naturalitat, sense dramatismes doctrinaris, amb el múscul de la tole- rància ben entrenat perquè han crescut en una Espanya democràtica i diversa, que han viatjat pel món i han conegut altres cultures, altres religions. I que, en qualsevol cas, tenen el món a un clic del comandament a distància del televisor o del teclat de l’ordinador.
L’únic que dóna la raó als bisbes en la seva lletania per no demanar el vot per al PP és que tot això no fa sinó mobilitzar el vot de l’esquerra, tan necessari per al PSOE. No deixa de sorprendre que sigui la part de la jerarquia eclesiàstica més conservadora la que faciliti l’argumentari de campanya als socialistes. Deu ser veritat que el seu regne no és d’aquest món.

Els bisbes espanyols continuen en campanya

 diumenge, 3 de febrer de 2008.

Editorial. Camp de Tarragona

EL PUNT

La irrupció de la Conferència Episcopal Espanyola en la precampanya de les eleccions del 9 de març ha indignat el partit que sustenta el govern espanyol, que ha qualificat d’immoral que la jerarquia eclesiàstica utilitzi el terrorisme com a arma electoral, però també ha provocat les protestes de la majoria de partits polítics i fins i tot d’alguns grups de catòlics de base com Església Plural. Aquesta pastoral, de fet, és un capítol més dels enfrontaments entre el PSOE i l’ala ultradretana dels bisbes espanyols que controla la CEE al llarg de la legislatura i com a tal contribueix a la crispació i a fomentar la bipolarització política entre el PP i el PSOE.

L’Església té tot el dret a opinar sobre temes socials que afecten la moral, els principis cristians o els valors de la família, i s’ha de considerar positiu que demani que cadascú actuï segons la seva consciència. El problema és que en el seu comunicat la Conferència Episcopal coincideix just amb tots aquells temes que han configurat el discurs crispat del PP durant aquests anys (la unitat de l’Estat, el matrimoni entre homosexuals, l’avortament, l’educació per a la ciutadania…). És, però, especialment greu que faci ús electoral del terrorisme, condemnant el diàleg amb els terroristes i oblidant que un bisbe va fer d’intermediari amb ETA durant la negociació en l’etapa d’Aznar. I el paper de l’Església al llarg de la història en la intermediació en conflictes armats, amb el cas irlandès com a darrer paradigma.

A casa nostra, el que ha xocat més és que els bisbes catalans no s’hagin desmarcat d’una manera clara i decidida d’aquests aspectes del comunicat. La jerarquia catòlica hauria d’acatar la laïcitat de l’Estat i assumir el seu paper en la societat d’una manera activa, però és intolerable que aporti al debat social elements d’intolerància i confrontació entre les diferents sensibilitats polítiques.

El Consell Consultiu avala el projecte de llei de contractes de conreu

dilluns, 28 de gener de 2008
>Vila Web- El Punt

EP.. Barcelona.
El projecte de llei de contractes de conreu arribarà al Parlament el 6 de febrer després que ha estat avalat pel Consell Consultiu, que l’ha examinat a petició de CiU i el PP, que es van mostrar contraris als articles 44 i 45, que en determinades compravendes estableix el dret de tempteig i de retracte de la Generalitat. Quan va demanar el dictamen, CiU va explicar que els dos articles «coaccionen la llibertat» dels catalans que es vulguin vendre finques, una mesura que considera «intervencionista». Per la seva banda, el PP va considerar que aquesta mesura vulnera el dret constitucional de la propietat. Totes dues formacions van comparar aquests dos punts amb l’article 42.6 de la llei de dret a l’habitatge, que preveu l’expropiació forçosa de l’usdefruit dels pisos que faci més de dos anys que estiguin buits. El Consell Consultiu considera, en aquest cas, que els articles 44 i 45 del projecte de llei de contractes de conreu «s’adeqüen a les premisses constitucionals i estatutàries». El Parlament farà en el pròxim ple el debat i votació del dictamen de la llei, de les esmenes reservades i de les subsegüents al dictamen del Consell Consultiu.

EDITORIAL: ‘L’Església entra en la campanya electoral’

EL PERIÓDICO. 1/2/2008

Sota la forma d’una sèrie de recomanacions eticopolítiques, la Conferència Episcopal Espanyola (CEE) es va convertir ahir en part bel.ligerant de la campanya electoral en curs amb una intensitat i decantació ideològiques desconegudes fins ara. Els bisbes s’han sumit de ple en el fragor de la batalla al descartar de manera absoluta que l’Estat pugui concertar una sortida política de la violència mitjan- çant alguna forma de negociació amb els terroristes, cosa que coincideix fins a l’última síl.laba amb la posició del PP i que desqualifica el PSOE. Així doncs, la CEE arracona de manera expeditiva la molt llarga tradició de l’Església catòlica en la mediació de conflictes tan dramàtics com el basc, des de l’Ulster fins a tota mena de tragèdies humanes ocorregudes a banda i banda del planeta. Si els bisbes consideren que qualsevol mena d’acord amb ETA perquè deposi les armes i deixi de matar conculca la moral i la tradició catòliques, han d’explicar als seus desorientats feligresos per què monsenyor Uriarte va participar en l’intent de negociació amb ETA promogut per un Govern d’Aznar.
I, posats a explicar-se, han d’aclarir a la seva confosa parrò- quia amb quins criteris administren la tradició del Vaticà II i el llegat del cardenal Tarancón per encastellar-se en un dogmatisme que, amb molta i preocupant freqüència, recorda la implicació política de l’Església en l’estra- tègia de la dreta abans, durant i després de la guerra civil. És necessari que ho faci perquè en el problema basc, igual que en les anomenades polítiques del cos -avortament, utilització del preservatiu, matrimonis homosexuals–, els prelats identifiquen el debat dels valors en una societat avançada amb el relativisme moral. I tal relativisme no el practiquen els grans partits als quals apunten els bisbes –el centre i l’esquerra laics–, tant si són d’àmbit estatal com autonòmic, llevat que la lectura dels seus programes es faci des del pur integrisme.
Pocs estats no confessionals són més respectuosos amb l’Església que l’espanyol. Per imperatiu legal –la Constitució del 1978 inclou una referència expressa de la confessió catòlica– i perquè els catòlics funcionals són majoria a Espanya. Per això resulta encara més xocant aquesta bel.ligerància i aquesta pretensió extemporània d’imposar una mesura moral i rescatar del passat quotes d’influència i de poder que no tenen res a veure amb una nació moderna de ciutadans lliures.