5 al dia

5 al dia’ és una iniciativa de la direcció de Mercabarna i l’AGEM (Associació Gremial d’Empresaris Majoristes de Fruites i Hortalisses de Barcelona i Província).

La campanya ha estat dissenyada per pedagogs i psicòlegs especialitzats en infants. Tots els materials han estat supervisats i validats pels tècnics dels departaments d’Ensenyament, de Salut, i d’Agricultura, Ramaderia, Pesca, Alimentació i Medi Natural.

’eix central de la Campanya consisteix en una visita a les instal·lacions de Mercabarna. Al voltant d’aquesta activitat se’n desenvolupen tres més, que es complementen: treball a l’escola previ i posterior a la visita a Mercabarna i treball a casa.

Treball a l’escola

Treball a l’escola previ a la visita a Mercabarna. S’envia a les escoles que participen a la campanya un dossier d’informació amb activitats perquè sigui treballat a classe abans de la visita que es realitzarà a Mercabarna. També s’envia un qüestionari sobre hàbits de compra d’aliments per a les famílies dels escolars i un altre sobre hàbits de consum per als nens, que posteriorment són processats i analitzats.
Després de la visita, els nens i professors s’emporten material didàctic, amb diverses propostes per continuar treballant el tema a classe d’una forma amena i divertida. També es proposen a les escoles activitats pedagògiques complementàries sobre “5 al dia”:

• Concurs d’auques: Cada any es convoca el ‘Concurs d’Auques 5 al dia’, obert a totes les escoles participants a la campanya. L’objectiu d’aquest concurs és que cada escola aprofundeixi a classe en el missatge de ‘5 al dia’ i reflecteixi la seva filosofia a través d’una auca. És un treball amè, divertit, en què participen tots els estudiants en equip dibuixant i pensant rodolins.
  • Concurs de l’espavilat: És una activitat pedagògica que es realitza a través del web de la campanya de forma setmanal, per tal de promoure la participació dels alumnes que han visitat o visitaran Mercabarna durant el curs. Cada dilluns, els monitors de ‘5 al dia’ plantegen una pregunta relacionada amb una fruita o hortalissa (sobre els seus beneficis, origen, temporada, varietats, etc.), la resposta de la qual es troba al web de la campanya. La participació és a través de les escoles, que van sumant punts al llarg de l’any cada cop que encerten una pregunta setmanal.