AL VOLTANT DE NIETZSCHE

nietzsche

De vegades sembla com si Nietzsche no volgues ser entes: patia una mena de necessitat infinita de sentir-se al marge dels altres, i, al mateix temps, de fer-se un lloc a les seves vides. Volia ser un moralista que defuig la mirada dels altres, pero al mateix temps els obliga a mirar-se a si mateixos.

En aquest darrer sentit, tot gira, tractant-se de Nietzsche, al voltant de la moral: i de la seva superacio. Va entreveure que occident patia una malatia severa: la creença il·lustrada en els idels trascendents (progres, humanitat, igualtat…) que ens haurien de fer superar la historia violenta de la cultura occidental. Pero aquests ideals tenien una doble arrel: jueva i cristiana; o el que es el mateix, jueva i grega, ja que el cristianisme que Nietzsche critica es la versio cristiana de la filosofia grega.

per aquest doble motiu, la destruccio nietzscheana te tres vessants: moral, metafisica i racional que nomes poden superar-se tenint un nou fonament: el superhome. La força de la destruccio rau, precisament, en la perdua de l’essencia del que s’anomena naturalesa humana: cal una superacio del mon trascendent i de la moral basada en el ressentiment.

Pero el superhome es determina per la voluntat de poder, que li permet fer seu, de nou, el mon: un mon que es transforma en part del flux vital del mateix home; el joc, l’art, l’oblit, la lleugeresa vital son ara, per al superhome, l’horitzo de realitzacio. I el temps de l’etern retorn la fita que marca la responsabilitat moral nova: som capaços de suportar el pes etern de les nostres accions?

Nomes el si a la vida, i l’afirmacio vital del dolor i al mateix temps el goig permeten superar la visio judeocristiana i il·lustrada d’occident.

Al voltant de Nietzsche nomes hi ha deserts…que habiten els valors de la vida.

Deja un comentario

Tu dirección de correo electrónico no será publicada. Los campos necesarios están marcados *