La indústria de la Barceloneta: La Maquinista

 

Antiga porta d'entrada a La Maquinista

La Maquinista Terrestre i Marítima fou una empresa fundada el 14 de setembre de 1855 a partir de la fusió dels tallers metal·lúrgics de Valentí Esparó i Giralt i la societat La Barcelonesa fundada en 1838; ambdós situats en el Raval de Barcelona.
En els seus inicis estava dedicada a la construcció de tot tipus de maquinaria pesant.
Els primers tallers de la Maquinista es situen a la Barceloneta en 1861 amb una superfície total de 17.500 m². i 1.200 treballadors.

De seguida es va convertir en la principal empresa de transformacions metal·lúrgiques del país. Va tenir una repercussió tècnica, econòmica i pràctica, en el paisatge. Una nova percepció i ocupació del territori van incidir en l’imaginari col·lectiu.

La xemeneia de La Maquinista

Fou la principal constructora d’obres metàl·liques, de maquinària industrial, de vaixells de vapor, de locomotores, de tota mena de peces per a tots els sectors industrials, etc. Al mateix temps, va ser una veritable escola pels enginyers catalans.

A mitjans del segle XIX, a Barcelona es van construir molts dels mercats municipals amb estructura de ferro de què encara disposa la ciutat; un dels més paradigmàtics és el del Born. Tots aquests mercats, incloent-hi el de la Barceloneta, van ser creats a la foneria de La Maquinista Terrestre i Marítima.

En 1917 construí la seva segona fàbrica entre els barris de Sant Andreu de Palomar i Bon Pastor (on actualment es troba el Parc de la Maquinista de Sant Andreu). L’extensió era de més de 100.000 m², i la plantilla de 3.000 treballadors.
El trasllat definitiu va tenir lloc l’any 1963.

El pont grua. Pati de l'IES Joan Salvat Papasseit

Cap a 1965 els tallers de la Barceloneta van ser desmantellats, mantenint-se com a magatzem de productes. Cap a 1993 els tallers de Sant Andreu van ser desmantellats per complet, traslladant-se a uns altres construïts entre els municipis de Santa Perpètua de Mogoda i Mollet del Vallès.
La Maquinista es va fusionar amb MACOSA i  posteriorment ambdues van ser comprades per la multinacional francesa GEC ALSTHOM.

 

Pisos socials de La Maquinista

D’aquella fàbrica, només en queda la porta d’entrada als habitatges socials dissenyats el 1979 per Bohigas, Martorell i Mackay, el pont grua dintre del recinte de l’IES Joan Salvat Papasseit i alguns elements al complexe esportiu.

Aquest article ha estat publicat en Octubre. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *