L’esfondrament del Carmel va ser un moviment de terres amb el resultat d’un gran esvoranc, de 35 metres de profunditat i 30 de diàmetre, creat per accident en la construcció d’un túnel el 27 de gener de 2005. Aquesta construcció es feia per l’ampliació de la línia V del metro.
L’any 2007 es va fer pública la investigació de les causes de l’enfonsament de la cua de maniobres de l’L5 sota el barri del Carmel. Segons l’estudi, la causa fonamental va ser l’existència d’una falla no considerada al projecte ni advertida durant la construcció.
La falla tenia una amplitud suficient per provocar el moviment de terres al no haver pres les mesures adequades.
La zona afectada va ser al passatge Calafell, 10, amb un garatge i un bloc de pisos que van resultar greument danyats i que es van haver d’enderrocar. Dies després, es van enderrocar quatre immobles més.
Com a conseqüència d’aquest accident, es van desallotjar les famílies de 84 edificis (500 habitatges) i 2 col·legis, amb un total de 1057 persones afectades. Més tard es van haver de fer feines d’estabilització del terreny, omplint l’esvoranc amb formigó.
Pel que fa a la prolongació del metro, l’esfondrament va causar un retard de dos anys en l’execució de les obres, i va conduir a una crisi social i política sobre la seva gestió.
El 8 de febrer de 2005 la Generalitat declarà El Carmel com a Àrea Extraordinària de Rehabilitació Integral (AERI), amb un programa d’intervenció i de foment d’obres públiques, rehabilitació d’edificis i millora d’equipaments públics, dotat amb un pressupost d’11,5 milions d’euros. Per a tal fi es creà l’Agència de Promoció del Carmel, que coordina els nous projectes urbanístics.
Com a rescabalament, el 30 de juliol de 2010 s’inaugurà l’ampliació del metro amb la posada en funcionament de dues noves estacions, El Carmel i El Coll – La Teixonera.
El mateix any 2010 s’amplià l’ambulatori del carrer Murtra, i s’instaŀlà un ascensor inclinat al carrer Alguer, salvant un dels majors desnivells entre carrers del barri.
També s’han fet obres de millora en nombrosos carrers i encara queden per realitzar diversos projectes en tot el barri.