Aquest bloc vol incentivar una activitat que hem començat aquest curs escolar 2014-15: ELS PADRINS DE LECTURA.
Es tracta d’una activitat que porten a terme molts centres escolars amb molt bons resultats i que a l’inici de curs escolar 2014-15 vam decidir encetar a l’escola.
En un primer moment el l’activitat es centrava amb les parelles p-5/ 6è i 1r/ 4rt. Cal dir però que es tractava d’una activitat oberta a tothom i les mestres tutores de p-4 i 3r vam decidir també realitzar un projecte conjunt.
Les tutores de 3r i p-4 estàvem interessades per promoure activitats de motivació per la lectura amb els alumnes. Els nens i nenes de p-4 ja van començar en el primer trimestre amb la visita de la Biblioteca del poble. Per part dels alumnes de 3r la tutora també estava interessara en a realitzar una activitat setmanal que els motivés a practicar i millorar en la lectura i l’expressió oral, establint una relació d’ajuda i cooperació amb altres alumnes de l’escola. Cal deixar clar que els padrins i padrines no ensenyen a llegir, sinó que motiven i serveixen com a models de lectura als nens i nenes que estan en el procés d’aprenentatge de la lectura.
Abans d’iniciar l’activitat s’ha de tenir en compte que cada infant ha de tenir el mateix padrí o padrina al llarg del curs i si és possible continuar la relació durant almenas un altre curs, per tal de potenciar una relació personal i afectiva entre ells dos. És important tenir en compte algunes característiques personals, tant dels fillols com dels padrins, per evitar possibles conflictes.
L’activitat s’inicia amb la reunió dels mestres tutors implicats per planificar el projecte: es fa la distribució dels grups i alumnes, dies que es farà i espais a utilitzar i es decideixen els objectius específics del curs del curs anterior) i es programarà una activitat lúdica que permeti que es coneguin els padrins i fillols. tot seguit s’explica als alumnes més grans l’activitat: en què consisteix,com s’organitzarà i què esperem d’ells (quines són les pautes i consignesa seguir durant l’estona de lectura).
A partir d’aquí ja pot començar l’activitat. Cada setmana, a l’hora de padrins, els alumnes grans aniran a la classe dels més petits a buscar-los. En acabar les sessions farem una trobada de padrins i fillols per parlar de com ha anat i, si ho creiem necessari, els demanarem d’omplir un full de valoració individual.
OBJECTIUS, CAPACITATS I HABILITATS QUE ES DESENVOLUPEN EN EL PROJECTE PADRINS DE LECTURA
– Fomentar la convivència i la cooperació entre cicles-classes.
– Afavorir la comunicació de l’alumnat de diferents cicles.
– Millorar la competència lectora dels alumnes.
– Educar en la responsabilitat i en el compromís.
– Fomentar l’aprenentatge entre iguals.
– Gaudir de la lectura.
– Potenciar la biblioteca escolar i la del poble.
S’inicia explicant als alumnes més grans i també als més petits que es farà aquesta activitat, explicant-los en què consistirà, com s’organitzarà i quines són les pautes i consignes a seguir durant l’estona de lectura. De seguida, es genera una curiositat i unes ganes de conèixer el seu fillol o fillola ( i a la inversa) abans que s’iniciï l’apadrinatge lector.
Dies abans d’iniciar l’activitat es troben els fillols, filloles, padrins i padrines per fer les presentacions i per saber quines seran les parelles lectores.
Aquest curs, com a motivación per a la lectura es tria un conte i es fa una sessió conjunta. Cada setmana 2 o 3 alumnes de 3r es preparen un conte per a llegir amb algunes activitats complementàries com per exemple una representación, unes imatges escanejades realitzant un power-point, fent un conte que ells mateixos han elaborat i pintant i “regalen” a la classe de p-4, l’expliquen, l’ensenyen, el llegeixen… L’activitat dura uns 40 minuts i generalment els alumnes de 3r van a buscar els alumnes a la classe de p-4 i després els acompanyen. S’intercanvien detalls ( com un petit ou de xocolata per la mona) i notícies ( es mostren fotos o videos d’activitats escolars que fan uns i altres), es fan sortides conjuntes,…
El tercer trimestre hi ha previst unes sessions on cada padí/na llegeix només al seu fillol/a i una visita conjunta final a la Biblioteca del poble.
Valorem en aquesta activitat que:
1. es dóna un valor afegit a la lectura, perquè va acompanyada d’una relació personal,
2. s’assegura la regularitat de llegir,
3. s’educa en el respecte com a persones entre companys i companyes de diferents edats, tenint en compte les diferències pròpies de l’edat i les peculiaritats de cadascú,
4. s’accepta la diversitat. No tots els fillols i filloles ni tots els padrins i padrines són simpàtics, macos, carinyosos,… però ni l’un ni l’altre s’escullen i cal acceptar el que t’ha tocat.
5. s’assumeix un compromís i una responsabilitat de mantenir fins al final de curs; no es pot defraudar el fillol o fillola.
6. la feina es pren seriosament. Encara que vinguin enjogassats, saben ser responsables i els sembla que en part depèn d’ells el progrés del seu fillol o fillola en la lectura.
7. fa créixer l’autoestima. Els nens i nenes més grans que no tenen un bon concepte d’ells mateixos i creuen que no seran capaços de fer-ho bé, se n’adonen que poden ajudar als més petits.
8. el fet de relacionar-se amb nens i nenes de menys edat els fa adonar de coses que ja havien deixat enrere, els fa reviure records i els fa sentir grans.
Esperem que l’experiència a la nostra escola sigui tan profitosa com ha estat en d’altres i que serveixi per constatar el que ja pensem com a escola: que els aprenentatges sorgits de la relació entre els mateixos infants són més efectius que moltes intervencions de la persona adulta. També que els alumnes més menuts de l’escola quan siguin grans vulguin ser… padrins i padrines de lectura!
TEMPORALITZACIÓ: (45 minuts setmanals)pel que fa als padrins de lectura.
Pel que fa al treball de Sant Jordi 2 setmanes abans de Sant Jordi i una setmana posterior a Sant Jordi
TIPUS D’ACTIVITATS
Les activitats han sigut dissenyades pels mestres tutors amb la intenció de treballar la lectura i la comprensió de diferents tipologies de textos.
Els alumnes de p-4 amb 3r seguiran un programa de presentació- animación a la lectura
Programarem activitats abans (propòsits i previs), durant la lectura (per guiar l’atenció i comprovar la comprensió) i després de la lectura (per elaborar inferències, interpretacions i conclusions).
Com que pretenem que els alumnes construeixin el significat del text a partir dels seus coneixements previs, escollirem textos:
* que comencin i acabin
* en diferents formats
* d’una dificultat ajustada a l’alumnat.
Així cada sessió anirà distribuïda de la següent manera:
1r Activitats prèvies: segons les imatges o el títol, quin conte farem avui?
2n Lectura del text. Hi ha diferents opcions:
a. lectura prèvia del padrí i tot seguit demanar al fillol que el “llegeixi” o l’expliqui.
b. Lectura conjunta
3r Comprovació d’hipòtesis
4t Activitats de comprensió
5è Lectura expressiva per part del fillol.
Els padrins disposaran de les lectures que faran la següent setmana amb antelació per tal que es puguin preparar el text (buscar paraules al diccionari, preparar-se la lectura expressiva, i per si se’ls acudeix alguna altra activitat que es podria fer).
FUNCIÓ DEL MESTRE
Durant les sessions el mestre podrà ajudar als alumnes que ho sol•licitin (generalment padrins), escoltar com l’alumnat s’enfronta a aquestes tasques i poder oferir ajuts, observar i registrar les dificultats i progressos.
INCENTIVACIÓ DELS REPORTERS.
De moment les fotos les han realitzat les mestres tutores dels dos cursos però no es descarta que les puguin realitzar els alumnes. Les fotos d’algunes activitats complementàries conjuntes dels padrins de lecturaes es poden veure al bloc de l’escola http://blocs.xtec.cat/pladelpuig/, com per exemple una activitat lúdica que es va realitzar després de Nadal compartint una estona de joc amb els regals de Reis de p-4.
TRIA DE LES FOTOS.
La tria de les fotos també està realitzada per les mestres, tot i que, com s’ha esmentat, no descartem que en un futur la realitzin els alumnes. Ens agradaria disposar de més mitjans però, desafortunadament, utilitzem càmares de fotos personals, ens agradaria disposar de més càmares o altres dispositius però de moment l’escola mo els pot proporcionar. Alguns dels alumnes de 3r podrien portar la seva càmara personal i és un tema que podem estudiar.
CONSTRUCCIÓ DEL BLOC. DECISIONS GRUPALS.
Els alumnes de 3r tenen un bloc sobre l’hort que aquest març-2015 ha estat enllaçat al bloc de l’escola (creat el passat setembre). Esperem que poguem enllaçar altres blogs com aquest relacionat amb altres activitats que es realitzen a l’escola. En tot moment l’escola s’ha mostrat oberta a aquestes iniciatives.
DINAMITZACIÓ DEL BLOC. ACTIVITATS PROPOSADES ALS ALUMNES.
Els alumnes han demanat realitzar algunes activitats relacionades amb la dramatització i el teatre amb els contes. De moment s’han realitzat dues activitats de dramatització:
-L’obra “Sopa de pobres” basada en la coneguda “Festa de l’arròs” de Sant Fruitós de Bages.
-El conte “El nap”, dramatització realitzada pels alumnes de 3r per acompanyar la lectura del conte.
A més de visites a la Biblioteca els alumnes realitzen visites locals conjuntes ( com per exemple el passat dijous llarder) per promoure la relació entre els alumnes. Tenim prevista una nova visita conjunta a la Biblioteca de Sant Fruitós de Bages.
S’han realitzat punts de llibre amb les fotos dels nens/es i els seus padrins/es.
Els alumnes de 3r han elaborat alguns contes amb diferent format pels alumnes de p-4 que tenim a la classe.
Una proposta seria elaborar una llista de contes amb alguna proposta o activitat.
El més important és la voluntat de continuar l’experiència el proper curs escolar i mantenir i fins i tot enfortir la relació entre padrins/nes i fillols/es que ja s’ha iniciat.
UN SANT JORDI MARINER I COL·LABORATIU
Posteriorment, seguint les instruccions del curs, vam entrar en contacte amb els alumnes de l’escola Jesús, Josep i Maria i d’aquí va sorgir un conte cooperatiu. Aquest contacte es va realitzar coincidint amb la festivitat de Sant Jordi. En la nostra escola les activitats giraven al voltatnt del mar, després d’unes colònies treballant el tema en un dels albergs de Xenescat( Santa Maria del Mar a Coma-ruga). Voldria agraïr a la meva companya R. Vergés que acceptés i es mostrés tan entusiasta i col·laboradora pel que fa a les propostes.
Entre aquestes activitats destaquem:
– La memorització i recitació primer individual i després conjunta d’un poema.
– Cantar dues cançons amb el suport de videos trobats a la xarxa-mp3.
– Elaboració d’un conte conjunt. Realitzar comunicacions via mail-xat amb l’altra escola ( de moment amb la mestra i pendents de fer el xat entre els alumnes.
– Distinguir entre inici, nus i desenllaç o final del conte ( tenir en compte que nosaltres treballariem l’inici i el final).
– Representar amb dibuixos el conte.
– Utilitcar les TAC per a fer aquestes activitats.
– Veure i compartir les activitats realitzades. Penjar-les al blog de l’escola i compartir-les amb les famílies.
– Visionar les fotos i els treballs realitzats. Compartir-los amb les famílies i amb els companys i companyes.