3r d’ESO

UNITAT 1

Les persones no ens quedem indiferents mentre escoltem una música. Davant l’estimul sonor, sempre reaccionem d’una manera o altra.

Respostes humanes a la música:  Resposta emocional

Resposta corporal

Resposta intel·lectual

PERIODES DE LA HISTÒRIA DE LA MÚSICA

PREHISTÒRIA   primers homìnids  – aparició escriptura (4.000 a.C.)

Tenim constància dels primers homínids (Australopithecus Afarensis – Lucy) descobert l’any 1974 a Etiòpia,  que fa que situem aquests primers homínids fa uns 4.000.000 d’anys.

Restes d’ossos (xiulets)

Pintures on es pot veure homes amb instruments que fan sons.

EDAT ANTIGA  4.000 a.C.  –  segle V d.C. (caiguda de l’Imperi romà)

Civilitzacions: Mesopotàmia, Egipte, Grecia, Roma

Testimoni musical escrit  de l’època grega: “Epitafi de Seikilos” trobat a Turquia.

EDAT MITJANA – segles  V – XV

Música Religiosa

Cant Gregorià

Característiques del Cant Gregorià: Text en llatí, nomes canten homes, cant monòdic, ritme lliure, cant “a cappella”, autors anònims.

Música Profana:

– Trobadors, Joglars i Goliards.

Els trobadors catalans

Instruments de l’Edat Mitjana:

Notació musical:

RENAIXEMENT – segles XV – XVI

Interès pel llegat de les cultures Grega i Romana.

Aparició del Luteranisme.

Aparició de l’Anglicanisme

 

BARROC – anys  1.600 – 1750

Context polític –panorama socio-cultural.

Els reis utilitzen la música com un element més de la manifestació del seu poder. L’església serà l’altre gran motor de la música amb el propòsit d’arribar als fidels a través de riques cerimònies amb grans formes musicals.

Situació del músic barroc

Quasi tots els compositors i d’altres artistes estaven al servei d’un rei, un noble o un alt dignatari de l’església.

Al contrari d’avui dia, la professió de músic estava totalment desmitificada, Així doncs tanta importància tenia un jardiner, un cuiner, un pintor com un músic.

Època de grans produccions d’obres, degut a les grans demandes per part del reis, nobles i de l’església i que converteix en el Barroc en l’època més fèrtil de tota la història de la música.

Característiques de la música barroca.

Contrast: d’intensitat (fort-fluix), de tempo (ràpid-lent), de plans sonors (solista-orquestra). En el camp de la pintura predomina la tècnica del “Claroscuro”. Aquest contrast dona a les obres barroques, moviment i molta expressivitat a diferència de l’equilibri i ordre que respiraven les composicions del Renaixement.

Gran ornamentació. Notes d’ornament. Això comporta un gran virtuosisme: lluïment dels intèrprets.

L’expressió es va centrant en una de les veus, les demés queden subordinades. El compositor barroc deixarà d’utilitzar l’escriptura horitzontal per passar a utilitzar una escriptura vertical.

Aparició del Baix Continuo que és una línia melòdica en la veu baixa sobre la qual s’interpreten acords. El Baix continuo es interpretat pel Clave o l’Orgue i acompanyat o no pel fagot o violoncel.

clavicèmbal- clavecí- clave

ALTRES CARACTERÍSTIQUES GENERALS:

Els instruments es van agrupant per famílies. La família del violí desplaça a la de la viola. Cremona és la ciutat italiana on els “Luthiers” perfeccionen al màxim els instruments de corda fregada.

Luthiers importants: Famílies: Amati, Guarneri, Stradivari.

FORMES MUSICALS:

MÚSICA VOCAL:    

Religiosa:  Missa, Oratori, Cantata, Passió,  Motet

Missa: continua composant-se igual que en el Renaixement. Els compositors estan obligats a fer la música per a cada acte litúrgic: les 5 parts de l’Ordinari (qué és la part fixa de la Missa) , el Kyrie, l’Agnus, 

Oratori: Consisteix en una obra teatral cantada de temàtica religiosa, amb textos extrets de la Bíblia, tant de l’Antic Testament com del Nou Testament. És una forma vocal que consta de vàries parts de caràcter narratiu amb una estructura semblant a l’òpera (recitatius, àries, cors…….).

En un principi els oratoris es representaven amb vestuari, decorats i moviment dels personatges, però van acabar interpretant-se només amb versió de concert, sense acció teatral.

Cantata: Composició vocal d’estructura similar a la de l’Oratori encara que de menor durada. La cantata era d’origen profà peró immediatament va ser aceptada per l’església, especialment en l’entorn protestant.

Passió:

Profana: Òpera, Cantata

COMPOSITORS:  J.S.BACH,  G.F.HAENDEL,

MÚSICA INSTRUMENTAL:

Sonata: solista – trio

Concert: per a solista – Grosso

Suite

Per a instruments de tecla: Fuga, Tocata, Preludi, Partita

RESUM

CLASSICISME

Aquest període compren la segona meitat del segle XVIII.

Període de gran producció musical.

Les grans figures són Wolfgang Mozart (1756 – 1791)  i Franz. Joseph Haydn (1732-1809)

ROMANTICISME

Segle XIX

SEGLE XX

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *